Beginnen met longeren: Halster,Hoofdstel of kaptoom?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anne51

Beginnen met longeren: Halster,Hoofdstel of kaptoom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-09 20:19

Hallo,

ik wil binnenkort beginnen met het longeren met mijn (nu nog) 2 jarige.
Maar nu zit ik te twijfelen, zal ik hem eerst aan het hoofdstel laten wennen en dan aan het hoofdstel longeren?
Of eerst gewoon aan het halster?

Ik het zelf geen ervaringen met een kaptoom maar hoe bevalt dit met het longeren? En wat voor ervaringen hebben jullie met het longeren van een jong paard? Halster,hoofdstel of kaptoom?

Groetjes Anne51.

Marjolein29

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 20:25

Ik heb zelf hele goede ervaringen met de kaptoom, dan wel die zonder al dat ijzerwerk op de neus oftewel het Weense model. Ik heb aardig wat jonge paarden beleerd met de longe aan de kaptoom en dan wel een hoofdstel met bit erbij zodat ze rustig aan het bit wennen maar zonder dat daar druk op komt. Kunnen ze wennen aan het gevoel van iets in de mond te hebben. Het Weense model kaptoom is ook makkelijk te combineren met een hoofdstel doordat het niet zo'n groot geval is.

Groetjes Marjolein.

capopjekop

Re: Beginnen met longeren: Halster,Hoofdstel of kaptoom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 20:26

Ikzelf begin altijd aan het halster, maar dat komt omdat ik geen kaptoom heb. Een kaptoom ligt volgens mij wel stabieler.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 20:27

Allereerst: binnenkort beginnen met longeren emt je nu nog 2jarige paard; laat die nog maar een klein jaartje staan ;)

Ik longeer altijd aan het halster, die druk kennen ze immers al.
De overstap naar het bit doe ik daarna.
Heb ook een tijdje met kaptoom gewerkt maar kreeg die op de een of andere manier gewoon niet 100% lekker passend op mijn paarden ofzo; hij schoof teveel vond ik.

Ik zou lekker beginnen met halster, dan is longeren het enige nieuwe eraan voor je paard.

Lisaxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 20:30

Ik zou idd ook nog lekker beginnen met halster, als je paard wat ouder is zou je ook een kaptoom kunnen aanschaffen :)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 20:37

Ik zou ook eerst voor een halster gaan. Hoofdstel zou ik sowieso laten en omdat het dier nu 2 is is een kaptoom in mijn ogen nog niet echt nodig. Dier is nog erg jong.

Waarom trouwens nu al beginnen met je 2 jarige?

Billy20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 20:43

Absoluut kaptoom, deze is immers bedoeld om te longeren en halster en hoofdstel niet. Je paard is overigens nog wel erg jong. Hou er rekening mee dat longeren erg belastend is voor een (jong) paard dus probeer het niet te lang, te vaak of in een zware bak te doen.

Anne51

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-09 22:57

Bedankt, voor de reactie,,
hij is nu nog 2 maar wordt in januari 3 jaar.
Dus wou het rustig gaan opbouwen..

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 09:27

RT--> GVL

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 09:35

Ik zou zeggen kaptoom. Maar daar heb ik geen ervaring mee. Meer dat ik een halster echt rottig vind. schuift heel erg je kunt het paard bijna niet "leiden" en met een jong paard dat nog geen bit kent. Om die aan het bit te longeren is naar mijn idee ook geen optie.

En januari? die is er vroeg bij! (staat er niet tovallig 01-01-06? zo ja dat is de datum dat alle paarden waarvan de geboorte datum niet bekend is verjaren. Dus als dat er staat raad ik je aan om nog te wachten tot april of mei, want dan worden er veel veulens geboren. en als je in januari begint kan het goed zijn dat je paard pas 2,5 is. En met een 2,5 jarige moet je nog niet aan het werk gaan)

lovehannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 11:35

Ik zou zeker met zo'n jong paardje gewoon aan het halster beginnen.

Mnoonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 23:30

Ik ben bij mijn jonge paard ook begonnen met longeren aan het halster. Dat werkte prima. Na een tijdje ben ik het gewoon met hoofdstel gaan doen en ook dit gaat goed.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 02:19

Ik heb te weinig ervaring met een kaptoom om mijn mening écht goed te onderbouwen, maar ik zie daar wel erg goede dingen van, het is er immers voor gemaakt.
Halster kan voor flink ruis zorgen...

Ik ga wel mee met de rest: ik vind je paard ook jong, ook als hij al binnenkort drie wordt. Ik zou zelf liever met ander werk beginnen, eigenlijk. :)

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 02:35

Wij deden de eerste paar keer halster en dan hoofdstel met halster er om heen.
We maakten dan het halster vast aan het bit maar ook aan een ring van het halster.
Zo heb je niet meteen volledige druk.

Ook met rijden.
In het begin hebben we altijd een hoofdstel en daar een halster over heen.
We hebben dan teugels aan het hoofdstel maar ook teugels aan het halster.
wij pakken dan bij remmen en sturen eerst de teugels van het halster en langzaam steeds meer met de teugels van het bit..

rowan1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 22:27

Voor het eerst, zou ik gewoon een halster doen

heaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 22:29

mijn merrie beleer ik met kaptoom.
met het halster heb je immers niet zo heel veel te zeggen.
paardje is naar mijn mening ook te jong voor een bit.
diertje is miss al aan het wisselen enz

Finnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 10:06

Mijn paardje van nu 2,5 longeer ik met touwhalster. Heb wel een kaptoom en was ook eigenlijk van plan om die te gebruiken, maar met het halster gaat super. Ben nu van plan om het kaptoom te gebruiken zodra ze het bit inkrijgt. Aangezien ze aan het wisselen is wacht ik daar nog even mee... ;)

Elfenor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 22:04

Met kaptoom lijkt mij het beste. Als ze nog niet heeft gelongeerd dan heb je, ofwel met halster en minder controle over, en met hoofdstel in kunnen ze als ze eens gek doen of tegenstribbelen hun mond bezeren.
Een kaptoom dient er ook voor om het kantelen van het hoofd tegen te gaan, wat bij een jong paard ook wel handig is natuurlijk. :)