Tips of trucs waardoor ik mijn paard beter in de hand heb?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lovemyhorsee

Tips of trucs waardoor ik mijn paard beter in de hand heb?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 19:02

hooii ik heb sinds kort een eigen paardje van 2,5. :D
maar ik ben nu aan het oefenen met lopen aan de hand
dat gaat aardig alleen opeengegevenmoment gaat mevrouw net zo hard
trekken tot ik haar los laat.
en dan ga ik net zo lang door tot ze het weer goed doet.
alleen weten jullie miss een paar tips trucjes of iets dergelijks waardoor
ik haar beter in de hand heb??

groetjes.
oja dat topic met dat puntje ging idd perongeluk. :+
Laatst bijgewerkt door Olympia op 07-12-09 21:58, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt

Mers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 19:19

Hoe loop je met haar? En doe je dat in het weiland of ergens anders? Als je met haar loopt op het weiland dit stoppen en buiten haar leefgebied gaan wandelen.

Naast het linkervoorbeen gaan staan van je paard, en dan een meter naar links stappen. Op deze lengte afstand van het paard blijven, niet dichter naar het paard gaan lopen. Zorg ook dat het paard met zijn voorbeen gelijk staat aan jouw lichaam. Zodra ze dus te snel wilt gaan, gaat zij met haar voorbeen voor jou uit lopen. Zorg dat je een zweepje bij je hebt, zodra ze sneller wilt gaan lopen stilstaan! Blijf nogmaals op die meter afstand en breng haar met het zweepje tegen haar borst achteruit, tot ze weer gelijk staat met haar been aan jouw lichaam. Dan weer verder lopen. Herhalen,herhalen,herhalen. Je hoeft je stem niet direct te verheffen, consequent blijven en laten zíen wat je wilt dat zij doet.

Ik ben bang dat je lang bezig zult zijn, maar dat heb je altijd. Als je consequent blijft en niet in haar ruimte komt (dus niet binnen die meter gaan staan!) zal zij op een gegeven moment meer begrijpen wat je bedoeld. Niet gaan zwaaien met je armen of wat, het zweepje is jouw verlengarmpje. Als ze in het begin écht niet terug achteruit wilt mag je haar (met het zweepje op haar borst) vragen met het halstertouw. Niet blijven trekken! Zodra zij achteruit loopt, en doet wat je wilt, neem je de druk weg van je touwtje. Staat ze stil en moet ze eigenlijk verder, breng je er weer wat druk op. Na een tijdje heb je het zweepje niet meer nodig. Je hoeft ook niet te slaan of te tikken, gewoon wat druk gebruiken.

Nog een wijziging: Je hoeft dit geen uur vol te houden. Even genoegen nemen met wat minder. Probeer bijvoorbeeld een heel laantje,straatje,paadje te lopen zonder dat zij vooruit wilt. Inclusief terug nemen als ze te snel gaat! Ze zal je dus wel even blijven uitproberen. Ben je aan het einde van het weggetje, draai je om en blijf je dus gelijk aan haar been, een meter daar vanaf. Nogmaals niet in haar ruimte komen, en terug nemen als ze te snel terug wilt lopen.

Al loopt ze maar een klein half metertje voor je lichaam uit, terug nemen. Consequent blijven!

An1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 19:22

Ik gebruik ook altyd een zweepje als ik met mn paard ga wandelen, ik gebruik het ook alleen maar om zachtjes tegen zn borst of bovenbeen aan te houden zodat hy zachter gaat. by my werkt het heel goed en doe dit liever dan dat ik hard aan zn hoofd of in zn mond moet gaan trekken.

Mers

Re: vraagje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 19:24

Trekken moet je zowiezo nooit doen nee. Dat werkt niet met zo'n jong paard. Je kunt het beter nú goed doen, daar ga je later heel veel goeds bij merken.

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 19:28

meschien een idee om wat freetsyle met je pony te doen
hier bouw je een band mee op met je pony
zo krijgt ze meer vertouwen in je en zou ze ook beter luisteren
om rustig te doen als je met je pony gaat wandellen

capopjekop

Re: vraagje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 20:19

Als mijn pony's te hard gaan en te reageren door door te trekken ipv te luisteren dan zet ik ze stil en achteruit. Dan loop ik weer weg en zodra ze weer gaan trekken en te hard lopen dan zet ik ze weer stil en achteruit. Na een paar keer hebben ze het door en dan weten ze dat ze gewoon op de zachte druk en de stemhulp moeten luisteren.

lovemyhorsee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 22:03

Bedankt voor jullie tips! :D