kaptoom gebruik met bijzet teugels?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

esmespitfire

kaptoom gebruik met bijzet teugels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 17:12

Hoi,

Mijn paard word aanstaande dinsdag middag geholpen aan zijn mond. I.v.m. geen bit mogen gebruiken heb ik een kaptoom sinds een half jaartje aangeschaft maar ik weet niet zo goed hoe ik hier de bijzet teugels hieraan kan bevestigen lijkt me niet zo makkelijk op de neus. Je spreekt hierover een probleempje wat na dinsdag middag 3 tot 7 dagen kan duren i.v.m. zijn mond. ik kan hem niet zolang stil zetten aangezien we shows geven kan dat echt niet wil hem graag zo door trainen zonder bit misschien na die tijd dat ik wel zo door wil gaan eens wat anders met bit een keertje afwisselen.

Ik ben opzoek naar iemand die mij hierin verder kan helpen mijn kaptoom is nylon met bont onderlegd op de neus, frontriem en kopstuk. Wie o wie kan mij hierin helpen met tips. Graag serieuze antwoorden waar ik iet mee zou kunnen.

Groetjes Esme

midgie

Re: kaptoom gebruik met bijzet teugels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 20:29

Ik zou geen bijzet gebruiken, maar gewoon vanuit de hand trainen, juist een kaptoom is heel fijn om te longeren aan de middelste ring, kun je heel mooi stelling en buiging vragen dus dan heb je echt geen bijzet nodig en aan dubbelen lijnen aan de 2 buitenste ringen.

Kijk eens op www.paardenbegrijpden.nl daar staat wel hoe je een paard longeert met kaptoom zonder bijzet, bijzet is een soort van dwang vind ik zelf, en wil je je paard onder dwang trainen is dan de vraag? Je moet tenslotte voelen wat er gebeurd en dat kun je niet als er hulpmiddelen aan vast zitten.

blondiev

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 22:57

Ik train ook op die manier met kaptoom. Ik vind bijzetteugels overbodig het paard moet zelf zijn zwaartepunt vinden. Met een kaptoom kun je beter inwerken, dan met een bit. (:)

zoetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 23:02

De bijzets kun je vastmaken aan de zijringen voor op de neus. Ik neem aan dat je hem wilt gaan longeren en niet rijden. Anders dien je zonder bijzets te werken. Voor een paard dat geen bijzets gewend is dien je bijzets te gebruiken met lange rubberen tussendelen. Deze vangen de schokken op. In beginsel dienen de bijzets lang te staan zeker niet in de "krul" ! De neus dient ruim voor de loodlijn te staan. De binnenste bijzet zet je tijdens het longeren 1 a 2 gaatjes korter dan de buiten bijzet. Zodra je van hand veranderd doe je het omgekeerde.

Succes

esmespitfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-09 17:27

ik ben inmiddels al erg goed ingelicht en we zin het samen aan het proberen. aangezien hij blind is aan 1 oog is het voor ons lastiger aangezien hij me nu meer moet vertrouwen. maar dankzij de hulp van iedereen weet ik nu hoe ik hem kan doen longeren. uiteraard ga ik er niet mee rijden daar heb ik me hoofdstel voor en niet de kaptoom. ook gebruik ik bijzets alleen tijdens de longe. maar momenteel zijn we alleen aan het trainenmet mij ernaast met de kaptoom aangezien hij het nog erg spannend vind. maar hij probeerd het teminste.

nogmaals dankje voor de tips hier heb ik wat aan

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 19:01

Zou je niet gewoon kunnen rijden met een kaptoom? Lijkt mij dat dat geen probleem moet zijn?

esmespitfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-09 19:57

vind dat ding niet zo fijn om ermee te rijden en wil eens een keertje wat anders uitproberen. is voor me paardje ook wel eens lekker om zo te kunnen bewegen. vind rijden momenteel niet zo veel aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 19:59

Met kaptoom kun je prima rijden hoor. In de academische dressuur word dat geloof ik bijna altijd gedaan!