Kan been steeds verder uitslaan?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ShadowPizza

Kan been steeds verder uitslaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 13:13

Hallo beste bokkers.
Ik ben nou ongeveer een week bezig met vrijheids dressuur met het shetje van mijn achternichtje.
Gaat allemaal super leuk, en we zijn dan ook begonnen met de "jambette"
Met een klein tikje op zijn bovenbeen en het commando "been" Tilt hij nou zijn voetje heel hoog op.
En krijgt dan een beloning.
Nu probeer ik steeds kleinere "tikjes"Of aanweizingen te geven, en alleen op "been"
Dat gaat opzich ook wel goed komen, Maar mijn vraag was:

Als ik eenmaal verder aan het trainen ben met hem, Zou hij dan steeds Enthousiaster zijn been "uitslaan" of doe ik het zo niet goed en blijf hij hem dus "optillen" ?

Liefs, Jenal.

Dani

Re: Kan been steeds verder uitslaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 13:21

Mijn paard is inderdaad vanzelf steeds meer gaan uitslaan. Als dat nou niet werkt, kun je ook het been zelf vastpakken en iets naar voren helpen, zodat hij voelt welke beweging je graag wil zien. Of je gaat hem belonen op het moment dat hij de zweep met zijn been aantikt, dan kun je die zweep steeds iets verder naar voren houden.

ShadowPizza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 13:24

Van die zweep aantikken is ook goed.
Wat hij nu doet is zijn knie als het ware gewoon buigen. Nou waren we vannochtend even bezig, aangezien ik daar overnacht ! * nichtje zit nu naast mij, druk mee te lezen! :') *
Maar ik heb het gevoel alsof Tim * de shet * het wel goed genoeg vind zijn knietje even optillen, vandaar mijn vraag of hij het zelf nog gaat doen, Of dat het ook zo kan blijven en het dus mijn fout was.
Want als hij natuurlijk zijn knietje alleen buigt/optilt. Dan kan hij ook de zweep niet aanraken...

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 13:28

Als hij echt alleen z'n knie buigt denk ik niet dat hij het been zelf nog uit gaat slaan, omdat hij nu echt een andere beweging maakt. Denk dat je dan het beste zelf zijn been naar voren kan helpen (evt. zelf tegen de zweep aantikken, als je dat prettig vindt werken). Zo heb ik 't mijn paard ook aangeleerd, door het been zelf mee te bewegen, en dat had ze heel snel door. :)

ShadowPizza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 13:30

Há oke dan! :)
Nou, een keertje boog/sloeg hij hem wel naar voren! :j En toen kreeg hij meteen natuurlijk een beloning ;) Maar ik ben een beetje bang dat die het nou wel genoeg vind! :') Vandaar.
Hoe zou ik het nu verder aan kunnen pakken?
Want elke keer zijn been optillen, denkt meneertje van "Oh jij doet het al? Prima... doe ik toch lekker niets? "
Hahah.. hij is nogal ... eh... gemakzuchtig! :')

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 13:56

Nou ja, gewoon niet belonen als hij zijn been niet naar voren uitslaat..denk dat-ie snel genoeg doorkrijgt dat het gemakkelijker is om zelf meteen zijn been naar voren te doen, dan knie buigen en dan wachten tot jij z'n been naar voren haalt. Dus je geeft gewoon het commando, en als hij zijn been dan verkeerd optilt, doe jij 'm goed. Dan moet hij sowieso moeite doen. :P

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 16:08

Zoals hierboven al word gezegd! :j Pak het been zelf op en maak de beweging die je paard moet doen. Daarna beloon je uitbundig. (Begin al met een click of stembeloning als jij het been op het hoogste punt vast heb terwijl je hem optilt)
Je paard zal dit vanzelf over gaan nemen en als hij 't niet doet beloon je gewoon simpelweg niet. ;)

kijk ook even op www.everyoneweb.com/NALANTA onder de 'vrijheidsdressuurkunstjes' en dan de Jambette. Daar staat ook een filmpje bij.

Succes :)