Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
x,,kelly,,x schreef:aerdenhout1 schreef:Denk dat er genoeg hulpmiddelen in de handel zijn die vele malen beter zijn dan een slof teugel. Die hoort niet gebruikt te worden aan de longe.
okee raar. ik had een x een topic en daar stond dat je dat gewoon kon gebruiken...
Marieke_K schreef:touwtjes vind ik even lastig als slof, ik werk liever met direct contact op het bit. Vooral als ze al graag in een houdinkje lopen nodigt een vast bijzetteugel hier toe uit zonder dat je het kan corrigeren.
aerdenhout1 schreef:Als jou hand "ergens" staat, veert hij ( als het goed is tenminste) nog altijd mee in de beweging van het hoofd van het paard. Touwtjes of slof, voelen nooit of te never aan wanneer een paard los laat en je verliest dus eigenlijk altijd de "aanleunig" en ook de kunst om losser te laten en het paard meer neerwaarts te krijgen.
De kunst van de aanleuning is juist dat je wel contact houd, maar minder druk, het stukje elastiek dat wat losser word zeg maar.
Touwtjes of slof, duikt een paard al snel achter de "aanleuning"
Paard krijgt geen druk meer in de mond en "buigt" af.
Paard kruipt dus eigenlijk achter de teugelhulp.
femskie schreef:Is denk ik wel afhankelijk van welk houdinkje het paard graag heeft! Mijn paard loopt, niet bijgezet, het liefst met haar hoofd lekker hoog. Ze laat haar rug dan totaal niet los en de bewegingen zijn wat kort. Zet ik haar met de pessoa laag bij dan zakt ze mooi, laat d'r rug los en de bewegingen worden ruimer.
Gewone touwtjes heb ik ook wel gedaan maar ik denk dat als je een paard hebt dat niet fijn voorwaarts is te houden, erin kan gaan hangen.
Maar uiteindelijk ben ik het er wel mee eens: ook met longeren heeft ieder zijn ding!