Longeren met Pessoa

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mirjam_ritaa

Longeren met Pessoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-09 23:04

Ik weet het, er zijn inmiddels veen topics geweest hierover maar ik ben nog steeds op zoek..
Er schijnt een trainingsschema te bestaan voor het trainen met de pessoa, heeft iemand die of weet iemand waar ik deze online kan vinden? Google levert helaas niks op.

Scum

Re: Longeren met Pessoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 08:58

RT--> GVL

bulck

Re: Longeren met Pessoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 09:27

Ik denk niet dat dat speciefiek met de pessoa gerelateerd is. Een trainingsschema moet je altijd op je paard afstemmen. Ik heb er eentje die ik eerst gewoon aan de hand moet instappen, want als die in de longeerbak komt, moet die ff uitrazen. Dus bvb relaxte instappen doet die al bvb niet. Dus moet ik eerst de opwarming simuleren aan de hand. Bij een andere kan ik dat weer wel. Dus al twee verschillende paarden, twee verschillende aanpakken.
Ik longeer vaak met pessoa of met enkel touwtjes. Bij pessoa, speel ik wel met de manier van instellen, dus dan onder tussen de benen en dan weer opzij. Eens je paard opgewarmd is, dan begin ik veel te schakelen en overgangen te vragen. Dus stap, draf, stap. Stap, halt, stap^, Stap galop, stap etc
En uiteraard variaties in elk gang afzonderlijk. ik let vnl op het benenspel, werking achterhand en doorkomen van de bewegingen.
Maar ik werk op elke kant een 10 minuten en meestal 40 minuten in totaal. Wel met voldoende stapmomenten en uiteraard.

Een trainingschema, bestaat altijd uit een warming up, werken naar naar een punt, dat punt ff aanhouden en bewerken, dan uitrijden en cooling down.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 21:36

Schema is een heel groot woord hoor. Het is gewoon een A4-tje met plaatjes hoe de touwtjes zitten van bit terug naar singel. Hoe lager bevestigd, hoe lager het paard loopt, en helemaal bovenaan bij de schoft bevestigd heet het "dressuurhouding".
Je kunt het dus zelf verzinnen. Net als bij het rijden lekker lang en laag beginnen, en daarna wat verder naar boven bijzetten om hem meer te sluiten. Kijk gewoon wat je paard nodig heeft, en waar hij het beste op reageert. Die van mij galopperen beter als ik ze wat hoger bijzet en niet te kort. Laag bijgezet komen ze gauw voor te diep en achter te hoog in het kruis.