Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
ascannenburg schreef:Ook een optie is om met dubbele lijnen te longeren, is wel handig als je daar wat hulp bij krijgt maar je kan meer vragen waardoor ze ook makkelijker naar beneden komen. En als ze dan naar beneden komen kun je ze ook die ruimte geven.
Als je het eenmaal doorhebt ideaal!
16Eli schreef:oké dus jullie zeggen eigenlijk dat bijzet toch niet zo een goede optie is. Zelf gebruik ik liever niks, ik zei altijd als je goed en ontspannen kan rijden komt die buiging vanzelf.. maar ja als iemand dat dan zegt ga ik toch twijfelen.
16Eli schreef:Heey allemaal,
Op stal had ik een hele discussie laatst, want vele vinden dat ik zo een natuur persoontje ben. Die helemaal tegen hulpteugels is enz.
Nou werd mij laatst in een proefles aangeraden om zo af en toe eens met bijzetteugels te longeren.
Terwijl mijn vorige instructrice dit juist niet goed vond.
Nu vroeg ik me af wat jullie mening is over het longeren met bijzet.
Groetjes
16Eli schreef:Aan de longeerlijn oefen ik inderdaad verzameld, gewoon en uitgestrekt. Ook laat ik der veel overgangen maken van stap, draf en draf, galop en stap, galop. In het begin gaat naar stap niet zo goed.. maar na een paar keer de overgang te maken gaat het wel goed. Ze loopt soms wel helemaal met der neus over de grond, ze gooit in ieder geval niet der hoofd heel hoog of iets, ze laat hem meestal wel hangen zeg maar
Nibbit schreef:Ik vind longeren zonder enige vorm van bijzetten/dubbele longe wat te vrijblijvend voor het paard. Als bewegingsvorm, prima, maar trainen vind ik het niet. Rondslingeren noemen we dat hier
DDW1190 schreef:ik vind longeren aan de bijzet niet zo fijn meer, omdat ik van iemand een hele uitleg erover heb gekregen dat het zoiezo bij jonge paarden niet goed is omdat ze totaal niet op hun eigen benen gaan lopen, we hebben advies gekregen om ze los te laten met de bijzet om zodat ze rechtaan rechtuit kunnen lopen, en niet te strak natuurlijk maar gewoon dat ze een klein beetje druk in de mond laten voelen..
ik vond het eerst een gek idee, maar na een aantal keer het geprobeerd te hebben, vind ik het al een stuk beterde dan als ik het doe aan de longe