paard leren liggen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

FjordenWen

paard leren liggen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-09 17:22

Hoe leer je een paard het beste 'liggen' op commando?

Ik doe het nu op de volgende manier, maar ik ben benieuwd of dat wel de goede manier is :) We staan sinds een tijdje op een nieuwe stal, waar we een bak hebben met fijne zachte tapijtsnippers. Blijkbaar vindt mijn paardje t heerlijk om daarin te rollen. :D Dus nu had ik bedacht dat ik m gewoon elke keer een beloning geef als hij na t rollen blijft liggen. Dat doe ik dan met de clicker. Dat had hij snel door, dus na het rollen gaat hij echt netjes liggen en naar mij kijken (zo van 'kom nou met dat snoepje baasje'). Hij blijft vrij lang liggen (eigenlijk gewoon totdat ik zelf weer op sta). Als ik t snoepje een eindje van m weg houd dan gaat hij op zn zij liggen (zo languit). Ook heel grappig :D

Nu is mijn vraag, is dit een goede manier? En zo ja, hoe zou ik hiermee verder kunnen gaan? Wat zijn de volgende stappen die ik moet nemen? Het is misschien handig als ik er ook een commando aan plak... ;) Wat voor een commando gebruiken jullie?

Alvast bedankt voor de hulp!

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 17:30

Harstikke goed! :j Zo heb ik 't ook bij mijn Haflinger gedaan! Inderdaad gewoon belonen zodra hij gaat liggen,
ook een stemcommando (bijv. down) erbij en eventueel naar beneden wijzen met je vinger of een ander commando :D

Captain

Re: paard leren liggen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 22:48

Je beloont te laat. Nu blijft het paard liggen op je commando maar het is de bedoeling dat je paard GAAT liggen op commando. Zodra je paard wil gaan liggen ga je een commando zeggen. Bijv. 'down' of 'lig' of 'aardappel' het maakt niet uit als je hetzelfde commando maar gebruikt elke keer.
Zodra je paard in de berggeit gaat staan (4 benen bij elkaar, voordat hij knielt) click je en beloon je. Dit herhaal je een aantal keer. Daarna ga je belonen voor het knielen. Dit weer herhalen en dan verder tot je alleen nog maar beloont als je paard daadwerkelijk gaat liggen. :)

FjordenWen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-09 14:49

@NHevaVD, dank je wel! Dat wijzen is inderdaad wel een goede, want in de toekomst moet ik m natuurlijk duidelijk kunnen maken wat mijn opdracht is.

@Hannah_Menno, dank voor de uitleg! Ik kreeg echt even een AHA-momentje! Ik moet inderdaad belonen voor het GAAN liggen. Nu begrijpt hij wel heel goed dat hij moet blijven liggen. Maar ik wil m inderdaad graag leren om juist te gaan liggen wanneer ik het wil. Hij doet er altijd even over voordat hij echt gaat rollen (eerst een goed plekje zoeken en dan heel rustig gaan liggen) dus alle tijd om juist dan al te clicken :D Ik ga het de komende dagen eens proberen!

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 15:40

Oke! :j Succes! :D

FjordenWen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-09 15:09

Vandaag even geoefend. In t begin clickte ik steeds als hij bijna door z'n knieen zakte. Maar dan komt hij dus weer overeind en gaat z'n snoepje ophalen bij mij... Is dat wel oke?! Of doe ik nu iets verkeerd? :? Hij vond t wel een leuk spelletje, want daarna deed hij t nog wel vijf keer. Na die vijf keer heb ik maar een keer niet geclickt en toen ging hij helemaal liggen en heb ik wel weer geclickt en snoepje gegeven. Daarna kwam hij niet meer overeind maar bleef lekker in t zonnetje liggen :+

Afbeelding

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 18:02

Ik beloon ook pas wanneer 't paard écht ligt :j Dat 'zakken' is ook prima, maar als jij toch wel weet dat hij gaat liggen kun
je net zo goed clicken zodra hij bijna ligt :D

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 20:44

Ja daar heeft Eva gelijk in! :)
Als je paard zeg maar toch de bedoeling al doorheeft kun je net zo goed voor het daadwerkelijke liggen belonen en voordat hij gaat liggen de hulpen duidelijk geven! :D

FjordenWen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-09 22:13

Aha oke, dan moet ik dus gewoon net iets later clicken :D Dank allebei!! Morgen weer even proberen :) De juiste timing vinden is altijd zo lastig :o Maar wel heel belangrijk natuurlijk, anders snapt t paard er niets van ;)