Ik zit een beetje in de knoop en wil daarbij jullie tips en ervaringingen graag horen.
Ik heb een haflinger merrie van ouder dan 2,5, ik heb haar gekocht toen ze 1,5 was als een verwent en denk dat alles kan en mag paard. Ik heb daarom gekozen voor de opfok zodat ze even tot rust kon komen en opvoeding. Na een jaar opfok heb ik besloten haar terug te halen en had ik de perfecte mogelijkheid voor haar hier in de randstad. Ze staat de heledag in de weide met een kleine kudde shetlanders, haflingers en nog wat paardjes. En in de avond op stal. Ze vermaakt zich uiteraard super en het doet haar erg goed allemaal.
Haar kudde bestaat uit verschillende leeftijden van jong tot ouder.
Nu zijn we begonnen met grondwerk ik krijg hier uiteraard hulp bij van iemand die de regeltjes kent, en heb het boek van Inge Teblick deze methode willen wij dus aanhouden. Alleen is mijn haflinger erg assertief en blijft dus constant in mijn ruimte. Als ik in de ring stap komt ze direct naar me toe volgt me overal ook in draf en zodra ik op de noodrem sta doet zij dat ook ze wijkt zich niet af van mij. Heel leuk allemaal natuurlijk

Hoe kan ik er nou voor zorgen dat er dus ruimte tussen ons ontstaat en zei dus ook op afstand blijft terwijl ik met mijn lichaamshouding haar vertel dat ze in beweging moet blijven?
BTW ik vraag niet om opmerkingen van haal er iemand bij en oefen dan pas , die iemand is er al alleen vind ik het fijn om tips en ervaringen te lezen om ze misschien toe tepassen na overleg.
Alvast bedankt