Bespiering verbeteren met longeren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

silvia486

Bespiering verbeteren met longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-09 23:26

hoi

ik heb een vraag,
gisteren zei de paardentandarts dat onze pony te veel spier onderaan zijn hals heb in plaats van boven zijn hals,
hij zei dat ik moest gaan longeren
hebben jullie tips om te longeren zodat onze pony meer spieren op zijn hals krijg ipv eronder
Laatst bijgewerkt door Scum op 16-11-09 08:55, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel aangepast

aeolusnr1

Re: longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 00:17

Er zit zeker een beetje waarheid in hoor.
Maar goed longeren dus echt trainen en spieren gaan opbouwen op de juiste plaats, das echt niet uit te leggen via een tekstje op bokt.
Als je het beter wil gaan doen, neem privéles , en doe het dan samen met je instructeur.

Prulleke_

Re: longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 00:48

Ik zou ook de hulp van iemand inschakelen die er verstand van heeft, het zou aan vanalles kunnen liggen dat ie alleen spieren aan de onderkant heeft opgebouwd.

Scum

Re: Bespiering verbeteren met longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 08:55

RT--> GVL

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 09:12

ik vind bij paarden longeren erg belangrijk. mijn ervaring is toch wel dat je in de bespiering en gehoorzaamheid soms net iets meer berijkt als met rijden ( met rijden vind ik dat je snel kleine dingen over het hoofd ziet) en natuurlijk is het zo dat met longeren je eigen paard kunt zien lopen dus kun je zien hoe hij/zij de spieren gebruikt. voor paarden met een zo genoemde onderhals longeer ik het paard altijd met een zo laag mogenlijke hoofd/hals houding. maar ik vind de afwisseling van het instellen ook erg belangrijk. ik doe nooit altijd de zelfde houding. want om je paard in een goede houdeng/rust en bespiering te krijgen vind ik dat je om alle spieren moet denken en niet alleen om de spieren die "niet goed" zijn.

verder vind ik het belangrijk dat als je niet zeker weet of je het goed doet dat je er dan hulp bij vraag van iemand die veel ervaring heeft in het gene wat je niet weet.

ik hoop dat je hier wat mee kan. zo niet kun je me altijd een pb sturen. met vragen of zo.

AhvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 17:19

Naar mijn mening is longeren heel slecht.
Het is geestdodend en slecht voor de benen omdat het paard alleen maar rondjes loopt.

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 17:35

Hoezo geestdodend?

Ik vind longeren erg fijn om te doen. Ik kan je een pessoateugel aanraden, die betrekt nl jouw pony zijn achterhand erbij,rugspieren en je kan op verschillende hoogtes instellen, wel goed laten afstellen zodat ie niet in de mond trekt en bontje op de goede plaats komt :).

Verder (en ook met rijden) veel overgangen maken, waardoor de achterhand word gebruikt en van voren lang & laag in te stellen, hierdoor moet de pony zijn bovenlijn aan gaan spannen, waardoor je de onderhals 'wegtraint'. Wel afwisselen met andere houdingen zoals Nicole_hettie al heeft verteld en zorgen voor een goede impuls :).

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 17:41

longeren met een pessoatuig is heel nuttig om een paard over z'n rug te laaten werken en de achterhand goed onder te brengen, MAAR zonder hulp van iemand met ervaring niet ideaal om zelf te gaan experimenteren. Als je van in het begint e kort bijzet, overbelast je je paard en gaat hij stijve spieren krijgen, want hij moet er plots andere mee rgaan gebruiken en zich bijgevolg de volgende keer nog meer verzetten en kracht zetten op die onderhals. Niet wat je wil dus.
bovendien is goed longeren verre van je paard rondjes laten lopen. Als ik longeer in de binnenbak wordt die volledig gebruikt, mijn paard moet voltes verkleinen en vergroten, kleine voltes, grote voltes, rechtdoor, verruimen, verzamelen en overgangen en als ik teveel tijd heb ook enkele balkjes lopen, wat is hier geestdodend aan?
elke keer weer dezelfde dressuuroefeningen rijden kan ook afstompend werken. Afwisseling is belangrijk en longeren kan een goede afwisseling/aanvulling zijn op de totale training.

AhvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 22:42

Jij doet het goed ja, er zijn ook mensen die aan een longeertouw allemaal rondjes achter elkaar laten lopen. Het is ook maar mijn mening hoor. en er zijn zat mensen met me eens.

silvia486

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-09 15:35

oke bedankt voor jullie reacties
ik ga het idd met iemand doen want alleen ....
dadelijk doe ik het fout en dan verpruts ik iets
ik ga een curssus volgen

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 15:47

goed idee en veel succes TS

blondiev

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 00:09

*D Ik gebruik een kaptoom ipv hulpteugels. Mijn paard reageerd daar heel goed op. Doordat ze niet in een houding gedwongen wordt leert ze zelf de goede houding aannemen. Daarbij komt dat ik haar mond spaar doordat ze geen bit in heeft. Ik gebruik ook de hele bak als dat mogelijk is. Eerst door de hele bak warm lopen en op tempo komen en de voltes verkleinen en vergroten. Ik begin met dit alles in stap en voer het zo op. Op het einde laat ik haar over de hele hoefslag stappen en doe nog een beetje schouderbinnenwaarts. Ik train zo ook een beetje de oefeningen die onder het zadel niet altijd goed lukken ;)

paardje1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 21:43

Mijn jongste paard had ook veel te veel spieren in zijn onderhals. Dit is heel erg veel verbeterd door goed en veel te longeren met een slofteugeltje, ik let er wel altijd op dat hij goed blijft werken (achterhand) en dan hij niet gaat steunen op de slofteugel. Ik laat hem ook veel overgangetjes maken.

Ik heb hem ook een spiersupport gegeven omdat hij altijd stijfjes was de dag nadien! :-)

Veel succes!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 23:53

mij hebben ze dan ook verteld dat je het bijgezet longeren langzaam moet opbouwen, want dat dit zeer belastend en zwaar is voor een paard, "plots" de andere spieren moetne gebruiken. Ik heb nooit eens tijf paard gehad, maar heb telkens met enkele voltes en overgangen opgebouwd en nooit langer dan 20 tot 30 minuten.