Hóe vrijheidsdressuur?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Inney

Hóe vrijheidsdressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-09 15:28

Ik zie overal topics met vragen over wat je met je shet kan doen, als je er bijvoorbeeld niet meer op kunt rijden, en mennen (financieel) niet mogelijk is.
Heel vaak word dan vrijheidsdressuur genoemd.

Maar HOE leer je dat je pony op een leuke manier aan? Als ze nog helemaal niks kent?
Zonder dat we iets fout doen, of dat ze er een hekel aan gaat krijgen?

[Ik heb gezocht, maar ik kon na 10 minuten nog niet een topic tegenkomen die hier precies over ging ;) ]

s_v

Re: Hóe vrijheidsdressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 15:43

Je kan de zoekfunctie misschien even gebruiken ?

Maar goed,
Beginnen met de basis,
Dus stap, draf, galop, hoo, kom enz.
Als die goed gaat kan je beginnen met eenvoudige 'kunstjes' zoals, voetje enz..

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 15:46

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-09 15:46

s_v, Ik had de zoekfunctie al gebruikt, en tien minuten lang pagina's doorzocht, maar toen nog niet gevonden wat ik zocht, en toen werd ik een beetje gek..

Ja, maar HOE leer je dat precies aan?

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-09 15:47

Geduld hebben we wel :)
Maar we weten niet precies hoe we het commanda geven aan bv de gallop, of de stap.
Als je begrijpt wat ik bedoel.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 15:55

Tja, ik zeg gewoon "op stap" :) Of "op draf". En als hij het goed doet belonen, als hij het niet goed doet commando herhalen en een tikje met het halstertouw tegen zijn flank. Zowiez zelfverzekerd wegstappen, en als je "ho" zegt (om te laten stilstaan ;) ), zelf ook stilstaan, dat je geen tegenstrijdige signalen geeft qua lichaamstaal/commando.

Maar die dingen zijn eerder basis en doe je in de normale omgang met je paard ook al min of meer. Tenminste, als ik met mijn paard ga wandelen, wil ik ook dat hij gewoon netjes naast me meeloopt en niet voor of ver achter mij.

Commando's kies je zelf, gewoon consequent dezelfde commando's gebruiken zodat het niet verwarrend wordt. En best ook niet té alledaagse woorden kiezen voor de moeilijkere trucjes (zoals steigeren bv).

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 15:58

Je kunt 'vrijheidsdressuur' niet aanleren, je begint gewoon lekker met grondwerk zoals meelopen, meedraven, halthouden, iets aanraken op commando (targetten) etc. De kleine dingen. Vrijheidsdressuur zelf zijn vooral de kunsten, die kunnen varieren van groot naar klein. Kleine dingen, zoals flemen (lachen) zijn gemakkelijk aan te leren, vrijheidsdressuur is heel breed in wat je allemaal kunt doen, je begint gewoon lekker met de basis :) Soms krijg je ook een toevallige kans iets aan je paard te leren, bijv. wanneer je Shet opeens zijn voorbeentje uitslaat. Of opeens begint te gapen. Dit probeer je te stimuleren en vast te maken aan een commando, bijv BEEN en GAAP. Elke keer wanneer je Shet dit doet beloon je hem, bijv. met iets lekkers of een dikke aai. www.everyoneweb.com/NALANTA is de site van mij en een vriendin, hopelijk vind je daar iets op! :j

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-09 16:10

Ik ga zeker even een kijkje nemen op je site.
wij proberen wel vaker wat, en 'Pas' kunnen ze nu. Maar we hebben
te maken met een erg ongeduldige shet, xD.
Daarom willen we het ook niet met eten doen, want dan draait ze
(denk ik) door.

En ook met longeren willen we goede stemcommando's kunnen geven,
want nu luistert ze daar absoluut niet na :o

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 16:14

Je kan altijd voedselweigeren aanleren, dan zal ze (als het goed is) zowiezo minder hevig op het eten zijn.

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-09 16:18

Voedselweigeren?
Nog nooit van gehoord.
Is dat ook met zo'n commando? :o

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 16:46

In het begin heb ik voedselweigeren geleerd zodat hij niet teveel zou bedelen, eigenlijk een heel gemakkelijke oefening. Je hebt nodig: een clicker, snoepjes, en een paard. Je staat (bv) voor je paard, en legt een snoepje op je hand. Je paard gaat het proberen te pakken, dus jij zegt "wacht" en sluit je hand. Dan doe je hem weer open, ze gaat het weer willen pakken, jij zegt weer "wacht" en sluit je hand. Als ze opdringerig aan je hand begint te prutsen, beweeg je je hand even weg of geef je haar een tikje (!) op de neus met je gesloten hand (niet als straf bedoeld maar meer om ff het opdringerige te doorbreken). Je blijft hand-open, wacht, hand-sluiten herhalen tot ze even wacht, dan doe je direct clicken en belonen (snoepje geven). Zo leert ze: als ik wacht, krijg ik het snoepje! Hier op dit filmpje zie je wat ik bedoel (mijn paard heeft zichzelf aangeleerd z'n hoofd weg te draaien van het snoepje): http://www.youtube.com/watch?v=tgbaxcZqWac

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-09 16:49

Dat klinkt goed, en ook neit zo moeilijk. :)
Ik denk dat dat heel handig zou zijn voor de shetlander waarmee wij dit willen doen.
Ze is echt heel erg gebrand op eten.
(kan dit ook zonder clicker?)

valt vrijheidsdressuur ook fatsoenlijk te doen met een jonge, ongeduldige pony?
Ze is 4, maar kent nog bijna niks..

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 16:54

Je kan ook een woordje gebruiken "X" bevoorbeeld. Iets kort dat altijd hetzelfde klinkt. Clicker is opzich wel handig vind ik.

Met een pony van 4 jaar kan je er al zeker mee beginnen hoor :)

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-09 16:56

Oké, we gaan het proberen.
Laat hier wel weten hoe het gaat :)
We beginnen denk ik met de voedselweigering.
Dat is echt erg handig.

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 18:00

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 16:44

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 09:18

Solleke_Noah schreef:
In het begin heb ik voedselweigeren geleerd zodat hij niet teveel zou bedelen, eigenlijk een heel gemakkelijke oefening. Je hebt nodig: een clicker, snoepjes, en een paard. Je staat (bv) voor je paard, en legt een snoepje op je hand. Je paard gaat het proberen te pakken, dus jij zegt "wacht" en sluit je hand. Dan doe je hem weer open, ze gaat het weer willen pakken, jij zegt weer "wacht" en sluit je hand. Als ze opdringerig aan je hand begint te prutsen, beweeg je je hand even weg of geef je haar een tikje (!) op de neus met je gesloten hand (niet als straf bedoeld maar meer om ff het opdringerige te doorbreken). Je blijft hand-open, wacht, hand-sluiten herhalen tot ze even wacht, dan doe je direct clicken en belonen (snoepje geven). Zo leert ze: als ik wacht, krijg ik het snoepje! Hier op dit filmpje zie je wat ik bedoel (mijn paard heeft zichzelf aangeleerd z'n hoofd weg te draaien van het snoepje): http://www.youtube.com/watch?v=tgbaxcZqWac

Deze ga ik zeker aanleren (bij mn fjord dan) :Y)

Mijn fjord fleemt uit zichzelf erg veel. Als ik hem bv aai over zn bovenlip gaat hij al flemen of als hij een snoepje heeft gehad, ik heb daar simpelweg een commando aan vast geplakt.
Deze manier kun je dus ook (mis)gebruiken

_DLS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 09:21

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-09 16:25

Bedankt, ik ben al veel tips tegengekomen.
Ik begrijp/begreep niet hoe je nou een commando aan een beweging vastplakt die het paard niet uit zichzelf doet, zoals 'pas' en buiging. :+

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 22:36

Helemaal de basis doe ik vaak aan een halster met een touw, ik heb het bij al mn shets zo gedaan, en doe het nu bij mijn NRPS, ga lekker wandelen, buiten of in de bak, en zodra ik ga stappen, koppel ik er een comando aan, en ga gelijk helemaal uit mn dak als hij er op reageerd, met hoge tonen (en nee ik bedoel niet schreeuwen) en dit doe ik met stap, draf, galop, ho, en terug. Hij komt niet voor bij mij, en als ik achter uit ga, dan gaat hij ook, als ik naar lings gaat volgt hij ook, en dit ook op comando, maar ook op lichaamstaal.

Wat ik nu ook met mn NRPS doe, is samen met mijn shetlander (die alle comando's al kent) los in de longeerkraal laten lopen, mijn shet doet alles op comando, en de NRPS doet het na.

De NRPS leert heel erg snel, ik heb het afgelopen week voor het eerst aan het touwtje gedaan, en hij doet het perfect, na 2 keer herhalen snapt ie 't al. En hij volgt me overal :) En als dit er in zit, probeer ik het los, of bij mn shetlander aan de longeerlijn, en als alles er goed in zit, kan je het een stapje verder doen.