elastiek, touwtjes met het longeren ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

IloveAlfriee

elastiek, touwtjes met het longeren ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-09 22:19

ik ga beginnen te longeren met hulpteugels met mijn paard.
Maar nu heb ik zitten denken aan touwtjes ( die ik niet in huis heb ) of elastiek.

wat is beter, hij is het niet gewend, vandaar mijn vraag wat handiger is ?

en dan, waar moet ik hem an vast maken :
* zijkant longeersingel, bit, longeersingel
* tussen de benen en dan naar het bit.
* zijkant longeersingel, bit, tussen de benen ( moet er dan niets aan de buiten kant ?)

of moet het nog weer anders ?

Sorry als het hier verkeerd staat, wil iemand het dan verplaatsen ?

bedààànkt, ;)

bellehorses

Re: elastiek, touwtjes met het longeren ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 14:33

Ik zou gewoon beginnen met touwtjes. Ik begin met het vastmaken aan de onderkant van de longeersingel, dan door de bitringen en aan de zijkant van de singer weer vastmaken. Aangezien jou paard dit nog nooit heeft zou ik de touwtjes eerst niet te strak doen en steeds verder opbouwen. succes ermee :)

IloveAlfriee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-09 16:56

ik heb een elastiek en een lus zodat hij tussen z'n voorbenen vast kan.
hij heeft al eerder met een elastiek gelopen, maar dat was een slechte ervaring.
Maar aan de onderkant en daar door beide bitringen en naar zijkant??

bellehorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 16:57

Ja klopt, zo deed ik het wel altijd.

IloveAlfriee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-09 17:38

okee, ;)
ik moet sowieso een touwtje tussen de voorbenen, anders doet hij er niets mee.
hij vind zon ding maar al te vervelend, hij begrijpt niet dat hij naar beneden moet . :+

zal eem kijken, bedàààànkt

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 03:18

GVL-ITP --> GVL

IloveAlfriee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 19:27

ik heb vandaag weer gelongeerd, met het elastiek tussen de voorbenen.
ik draf laat hij hem af en toen wel zakken, maar hij is snel afgeleid en dan gaat hij gewoon trekken en om zich heen kijken.. :(
in galop hetzelfde, hij kan sowieso op het gras niet zoveel grip krijgen, dus ik wil eigenlijk op zand longeren. Maar ook in galop trekt hij zonder moeite zijn hoofd omhoog. en nou ?

(ik heb het elastiek nog op z'n langst, omdat hij het niet meer gewend is.)

juudii5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 20:37

Touwtjes heb ik trauma van :)
Paard is paar weken geleden achterover geklapt nadat 2 touwtjes bij hem hadden gedaan (niet mijn paard en zij dachten kan wel)
Ik stond in shock en zei meteen die dingen komen er niet meer aan!!!! Ze dachten dat die touwtjes vrij los waren, nou waarschijnlijk niet dus..

IloveAlfriee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 22:56

jakkes, daar houd ik ook niet van !
omdat mijn paard nog wel eens kan schrikken van de meest onbenullige dingen heb ik dan ook voor het elastiek gekozen. Ik laat het elastiek nu ook nogzo lang mogelijk, lang beginnen.
Maar hij trekt er gewoon zo hard aan dat het elastiek geen effect meer heeft.

wat moet ik hier nou mee ?

hedwyghedika

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 22:57

Ik heb gewoon touwtjes en dan onderkant zadel, bit en dan zijkant longeersingel..

IloveAlfriee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 23:19

wil dat een beetje ?
ik durf geen touwtjes te doen, omdat hij nog wel es flink wil schrikken, ik zou het sneu vinden als hij dan een klap in zijn mond zou krijgen .
maar dit kan ik ook wel doen met elastiek toch ?

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 23:28

ik ben er niet zo voor om met touwtjes of elastiek te longeren. Als je het paard met zn aandacht bij jou hebt en in een correcte buiging kan laten lopen door de schouders te verplaatsen met een indicatie van je zweep dan bieden ze vanzelf aan om te strekken. Je moet er alleen wel wat meer geduld, een goed oog voor hebben en belonen op het moment dat het paard aanbied om te strekken. Nadeel van hulpmiddelen is dat er genoeg paarden zijn die juist tegen de druk ingaan en daardoor een ondernek creeren juist in tegenstelling tot rug en nekspieren waar je op doelt.
Neem anders eens les als je nog niet zoveel ervaring hebt :)
succes

IloveAlfriee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-09 21:16

hm, natuurlijk wou ik dat ik het voor elkaar kon krijgen zonder die hulpteugel. Maar ik weet niet hoe ! In de les krijg ik het niet voor elkaar, privéles is te duur en ik kan hem niet goed laten lopen tijdens het longeren..
Hij laat zijn hoofd tijdens het longeren wel zakken , (draf) maar dan gaat hij te langzaam, dus dan moet ik hem een beetje aansporen met mijn stem. maar dan gooit hij gelijk zijn hoofd weer op. In galop laat hij hem bijna nooit zakken, en anders is het maar heel even . :S

hoe moet ik het aanpakken volgens jou, orsini ?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 21:22

In welke les krijg je het niet voor elkaar?

Ik ga helemaal mee met Orsini :j
Longeren is echt niet makkelijk... :=

Als je aanspoort met je lichaam, gooit hij dan ook zn hoofd weer in de lucht?

IloveAlfriee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-09 21:54

ik heb een keer in de week les met 5 andere mensen. In díe les krijg ik hem dr nooit zo door dat hij z'n hoofd wil laten zakken.

ik weet dat longeren moeilijk is, ik wil het wel graag goed doen! Ik longeer al een paar jaar, maar ik zal het vast niet helemaal goed doen.
ja, ook als ik op hem rijd, en ik spoor hem aan gaat ook zijn hoofd omhoog. Hij loopt iets op de voorhand en met zijn hoofd wat hoog.

ik heb hem ooit aan de teugel gekregen, dan loopt hij als een zonnetje. Hij is het gewoon niet gewend en hij heeft slechte ervaringen met elastiek en dus ook met het aan de teugel lopen.
Ik weet dat hij het kan, het is beter voor zijn rug, en hij loopt dan beter. Dat is voor mij een goede reden om te proberen of ik het klaar kan krijgen met veel oefening.
Laatst bijgewerkt door IloveAlfriee op 18-11-09 21:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 21:59

Je gaat dus niet vooruit met die les. Misschien kun je dan beter gaan stoppen met die lessen en dan 1 keer in de 2 weken priveles nemen van een goede instructeur? Denk dat dat dan wel overeenkomt kwa kosten.
Een goede instructeur laat je niet zagen/ spelen met de teugels, vind rechtrichten belangrijk, stelt het belang van je paard voorop(duidelijk zichtbaar slechtpassend zadel -> er wat van zeggen etc.), en harmonie tussen ruiter en paard, paard krijgt niet ergens de schuld van waar het paard geen schuld aan heeft, ook de houding van de ruiter is belangrijk etc.

Je weet zeker dat het zadel goed past en dat je paar vrij is van blokkade's? Want als er daar al iets mis is kan het paard natuurlijk ook niet ontspannen.

IloveAlfriee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-09 22:01

ik heb sinds kort een ander zadel op proef, het vorige zadel was scheef opgevuld. Dit viel pas op nadat mijn paard was behandeld door de osteopaat.
het gaat nu al beter, maar nog steeds niet echt goed.
privéles volgen licht wel wat moeilijk.. Zijn er nog andere oplossingen ?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 22:05

Hij is het niet gewend klopt niet: nageven is een natuurlijke reactie van het paard. Is hij de laatste keer door de osteo geheel vrijgemaakt van blokkade's en vond ze nog een behandeling niet meer nodig?

Is het zadel gepast door een goede zadelmaker?

annelinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 22:09

idd paarden kunnen achterover vallen, koop gewoon een goede longeersingel en longeer hem met dubbele lijnen dus:
maak de twee longeerlijnen aan de (longeer!)singel vast, door de bitringen, door de ringen van de longeersingel of beugels (die je natuurlijk even aan elkaar vast hebt geknoopt onder de buik, langs de singel) en jij gaat in het midden staan en als je paard braaf is er misschien wel een beetje achter en zorg dat je buitenlijn in de "kuil" van de billen naar de knie laat rusten/zitten.. natuurlijk kunnen paarden trappen en bokken maar laat hem dan vooral voorwaards gaan, en trek niet met je lijnen..
je hebt dus nu een soort slofteugel gemaakt waarop je paard lang en laag "gereden" kan worden.. EN: hij kan niet achterover vallen want jij geeft hem dan lengte en drijft hem voorzichtig weer vooruit :D

IloveAlfriee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-09 22:09

ik heb de osteo laatst gebeld en ik zei dat het beter ging. We hebben het eigenlijk niet gehad over nog een behandeling.

Nee, de zadel is niet gepast door een goede zadelmaker. Die is een zadel van iemand in mijn omgeving hij is gecontroleerd door mijn intstructrice.

IloveAlfriee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-09 22:10

@ annelinnie.

IK BEGRIJP HET NIET.. :+

annelinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 22:22

whaha :P oke..
Je neemt:
longeersingel zoals deze: http://www.agradi.nl/product?sssc=Longeersingels&pid=4001162&sc=Paarden&hc=Dierbenodigdheden&pcatnr=10%2C01%2C06&ssc=Longeren
2 longeerlijnen (niet te lang natuurlijk)

Opstelling:
kijk nog eens naar die link van die longeersingel: bij het plaatje van de mogelijke opstellingen zie je er ook een met 4 paardjes (getekend), het eerste plaatje lijkt het meest op wat ik bedoel.. alleen dan zonder dat witte achter zijn kont en dus gaat de lijn niet terug naar de bovenkant van de singel snappie :o
je begint dus met het vastmaken van de musketons van de longeerlijnen onderaan (dus tussen de benen van het paard) aan de singel, je pakt het einde van de lijn en doet deze onderlangs door de bitringen heen en haalt ze vervolgens door een ring aan de zijkant van de singel..
je doet dit dus aan beide kanten en je hebt dus volle controle over je paard omdat je alsware gewoon twee lange teugels hebt.. het heet ook in de lange teugel (o.a.)..
je gebruikt dus een soort van slofteugel en als het goed is komt je paard naar beneden, zoniet kan je iets meer contact nemen met de mond.. zodra je paard het goed doet beloon hem door ontspanning..
Succes!!

wessjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 22:27

Misschien is een stootteugel een idee. Hier zit een elastiek deel in. Als je deze juist instelt dan loopt je paard laag en heeft 'ruimte'om te schrikken.

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 22:55

hey allemaal,

ik ben het niet helemaal eens met het feit dat een paard altijd van nature nageeft/zijn hoofd laat zakken. Zeker niet als je longeert zonder hulpteugels (dan kan hij zowieso niet nageven natuurlijk, maar evt wel zakken). Paarden die gewend zijn met het hoofd hoog te lopen hebben strakkere rugspieren. Als je hun gaat vragen om hun hoofd te laten zakken EN onder te treden met de achterhand vraag je best een hoop! Dit moet je opbouwen, net als je je eigen spieren moet strekken.

Ik zou beginnen in stap. Kijk of je met je handen de goede buiging kan vragen. Dus bv als je ernaast loopt en ziet dat je paard met de schouders naar binnenkomt, vraag de schouder naar buiten door met je hand druk op de schouder te geven. Zelfde met evt achterhand, hals. Stap goed door.
Buiging nodigt het paard uit om te strekken. Zodra je paard iets meer zakt met het hoofd kan je dit belonen. Evt met je stem, of door even te stoppen en stil te staan. Bouw het uit.
Zelfde in draf. Beloon kleine pogingen en al snel zullen ze het door hebben.
Met mijn paard hoef ik alleen maar zelf en minimale buiging te nemen in mijn lijf en hij buigt en strekt mee.
Neem de tijd! Forceer niet! Daar bouw je het beste mee op. Als ze een maal het strekken hebben ontdekt zullen ze het aanbieden en heb je helemaal geen hulpteugels meer nodig! En je hebt er ook nog eens profijt bij met rijden later!

succes

IloveAlfriee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 20:22

@ annelinnie.
het heeft even geduurd, maar ik snap het ! :D
ik zal kijken wat mijn mannetje daar van vind. :+

@ orsini.
je bedoeld dat je naast je paard loopt?
of de je erop zit en je met je teugel buiging vraagt?

tjaa, ik ben een beetje traag van begrip . :)