Galopperen aan de Pessoa

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MelodyT

Galopperen aan de Pessoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 20:15

Ik weet dat je op een bepaalde manier de pessoa ook kunt gebruiken om de nagefelijkheid in de galop te verbeteren.

Ben aleen mn gebruiksaanwijzing kwijt dus kan iemand mij vertellen hoe ze het paard instellen in de gallop met de pessoa?

Spip

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 20:16

Ik heb het bij mijn paard geprobeert en het zag er niet fijn uit, al dat gesnuk in zijn mond. Maar mischien heeft iemand betere ervaringen :o

MelodyT

Re: Galopperen aan de Pessoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 20:17

Ik weet dat het kan,heb ook paarden met dat ding erg fijn zien galloperen,maar ben ff vergeten hoe dattie dan ookalweer zat.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 12:23

De pessoa moet in ieder geval in galop niet op de laagste stand, dus niet tussen de benen door.
Ik vind het in galop ook geen fijne hulpteugel, zelfde reden als Spip. Dor het bontje krijg je veel geruk in de mond, en dat lijkt me niet goed.
Ik longeer nu met touwtjes en daar galopeerd ze erg fijn op

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 12:28

Alleen in de hoogste twee standen kan je galoperen met de pessoa. Mijn voorkeur heeft het ook niet. Ik zou dit oefenen met de dubbele lijnen en dan 1 lijn achter z'n kont. Kan je zelf de druk veel beter regelen.

JKiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 12:33

Je kunt wel galop oefenen met de pessoa maar dat is alleen voor paarden die al verder in de training zijn en wat meer opgericht kunnen gelopperen. Dit is omdat je hem alleen in de hoogste twee standen kan gebruiken voor galop en dan loopt het paard al opgerichter dan in de laagste stand. Als je paard dus niet goed nageefelijk loopt in galop zal dat volgens mij op deze standen aan de pessoa ook niet verbeteren.
Om galop te trainen aan de pessoa vind ik het een onding. Oud stalgenootje en ik hebben ooit geprobeerd om mijn toen redelijk groene merrie te laten galopperen aan de pessoa en die kwam gewoon niet weg, simpel omdat ze nog niet in staat was in die houding te galopperen. Onze schuld dat we niet op de hoogte van de beperkingen van dat dingen waren vind ik. Verder schoot ze er later wel eens vandoor in galop aan de pessoa maar dat geeft inderdaad een erg onrustig beeld (afgezien van het wegschieten). Er zijn betere manieren om de galop te trainen aan de longe dan met pessoa in mijn mening; ik longeer nu veel met dubbele lijnen en dan korte stukken galop. Telkens aanspringen maakt een paard sterker en overgangen uiteindelijk ook nageefelijker.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 12:42

Dat een paard niet kan galopperen op de laagste stand is onzin, het kan wel..
Sterker nog, ik doe niet anders.. Juist over de rug laten galopperen is goed voor een jong paard.

Het is alleen wel paard afhankelijk hoe strak je em zet..
Bij mij gaat ie wel laag, maar niet te strak.. Overigens in stap en draf ook niet..
Zijn achterbeen wordt gestimuleerd, en hierdoor gaat ie aan de voorkant zakken in hoofd en halshouding.

snoebelke8

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 12:44

Ik kan je geen advies geven, maar lees wel graag even mee :)

Besje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 12:45

ik ga mee met femmefatale1 :-)

mijn paard loopt ook in galop aan de pessoa... loopt er ook goed aan... geen problemen mee en hij staat naar beneden ingesteld omdat hij over zijn rug moet leren lopen... Doet dit geweldig en doet het onder het zadel ook geweldig nu...

JKiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 12:47

Femmefatale1 en Besje volgens de beschrijving kan de galop alleen getrained worden in de hoogste twee standen, ik heb geen ervaring met galop trainen in de laagste stand. Ik vraag me dan af waarom het volgens makers van de pessoa niet zou kunnen als jullie er kennelijk wel goede ervaring mee hebben. Dat het goed is om over de rug te galoperen dat lijkt me duidelijk, en niet alleen voor een jong paard dus voor de TS is het mooi als galop in de laagste stand wel mogelijk is.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 12:50

Tja.. de beschrijving heb ik nooit ingekeken.. :o
Ik gebruik em alleen al jaren met longeren.. en nog nooit problemen mee gehad..

Overigens is die van mij 4 en heb em altijd aan de pessoa gehad..

Besje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 12:53

Mijne is 6 :) en afgesteld door de paardenfysio... :) heb ook niet naar de handleiding ofzo gekeken... als fysio hem zo afstelt en zegt dat het goed is... :D dan geloof ik dat graag.
Resultaat is ook goed...

Je moet natuurlijk wel zien dat je paard niet enorm begint te vechten in galop tegen de pessoa... dan longeer je best eerst veel in stap en draf tot hij het gewoon is... en eventueel de pessoa wat langer maken voor de galop...

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 13:42

Okey dus tussen de benen door moet wel kunnen,leek mij ook namelijk.Lijkt me ook het makkelijskte om haar nagefelijk te houden in de galop wat mijn bedoeling erbij ook is.

In draf en stap loopt ze heerlijk los door het lijf aan de pessoa,maar ook onder het zadel.

Aleen de galop is de aanleuning niet lekker en die wil ik verbeteren hierdoor,ze ontspand haar rug onvoldoende en blijft ze te lang in haar hals.

Besje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 13:45

Probeer het gewoon eens... zie je dat ze er echt te hard op protesteert, zet de teugel dan wat langer... Die van mij heeft er nooit echt moeilijk over gedaan... en als je ergens over twijfelt, vraag dan het advies van iemand die iets van een pessoateugel kent... :) bij mij is het de fysio (die achter de hoek woont :p)

Jeanneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 13:48

De mijne galoppeerd ook niet fijn aan de pessoa.
Hij moest ook erg wennen aan het bontje achter zn kont, hij bokte eerst alleen maar :')

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 14:10

Bontje geeft ze niks om,ze loopt nu al een jaar afentoe met dat ding om en doet het er eigenlijk heel goed onder.Geen protest gewoon lekker ontspannen dus bedacht me dat het misschien voor haar galop ook goed zou kunnen zijn vandaar.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 14:20

Ik laat mijn paard ook galopperen met de Pessoa in de laagste stand. Werkt prima. Doet iedereen hier op stal ook gewoon. (iedereen die er een heeft dan natuurlijk hè ;) )

Prisca laat heerlijk los in die stand en ik vind het erg fijn hoe ze dan lekker los door haar lijf kan galopperen.

Als ze goed nageven heb je absoluut geen geruk aan de mond.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 14:27

ik heb mijn paard ook al laten galopperen in de laagste stand (tussen de benen). Maar het werkt bij mijn paard niet fijn, ook niet in de hogere standen, ze gaat bokken waardoor ze zichzelf in de mond rukt en hierdoor nog gaat zwaaien met haar hoofd ook. Dus laat haar zelden aan de pessoa galopperen.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 14:29

Deed het bij mijn oude verzorgpaard ook altijd hoor :j . , had een pessoa die van de billen naar de ringen liepen, en zo naar het bit! dus niet verder tussen de benen. Hij is altijd al zo gelongeert ;) Het rukte bij hem niet in zijn mond.

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 14:31

ik zet de pessoa aan het halster (let wel op dat de "neusriem" hoog zit!) en dan gallopeer ik er mee. Daarmee kan hij veel meer hebben :j

lena83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 18:21

@silvia bol: zet je de katrollen dan aan het halster en dan de haken tussen de benen? het klinkt wel prettig in ieder geval kan het ook niet in de mond trekken.
Ik ben ook sinds kort met de pessoa begonnen op aanraden van de osteopaat en ik moet ook in alle gangen laten lopen.
Is het ook niet afhankelijk hoe strak je hem afsteld? in hoeverre het paard verzet geeft?
ik deed eerder veel met de dubbele llijnen, maar een lijn achter zijn kont accepteerde hij niet en schoof ook omhoog onder de staart wortel, dan begon hij altijd te bokken.
Het pessoa bontje accepteerd hij wel en ik vind dat hij nu al zijn achterhand verder onderplaatst dan eerder

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 18:38

Het lijkt me ook niet fijn dat het halster van links naar rechts over de neus schuift? mss is dan een kaptoom een idee?

lena83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 18:49

ja dat lijkt mij ook idd, tenzij het halster goed aansluit, en met bontje is onderlegt??

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 10:11

lena83 schreef:
@silvia bol: zet je de katrollen dan aan het halster en dan de haken tussen de benen? het klinkt wel prettig in ieder geval kan het ook niet in de mond trekken.
Ik ben ook sinds kort met de pessoa begonnen op aanraden van de osteopaat en ik moet ook in alle gangen laten lopen.
Is het ook niet afhankelijk hoe strak je hem afsteld? in hoeverre het paard verzet geeft?
ik deed eerder veel met de dubbele llijnen, maar een lijn achter zijn kont accepteerde hij niet en schoof ook omhoog onder de staart wortel, dan begon hij altijd te bokken.
Het pessoa bontje accepteerd hij wel en ik vind dat hij nu al zijn achterhand verder onderplaatst dan eerder

:j inderdaad aan de neusriem van het halster en een beetje ruim ingesteld zodat hij wel de ruimte heeft om te springen