Kan iemand mij uitleggen wat het verschil is tussen de academische kaptoom en de kaptoom ontwikkeld door bent branderup. Is er behalve de prijs nog een verschil? En ik vroeg me af wat dan weer het verschil is tussen de gewone kaptoom en de academisch kaptoom?
Groet, Maartje
garny95
Geplaatst: 10-11-09 13:44
geen idee, ik werk met die van BB en dat vind ik erg plezierig. Je hebt ook nog een semikaptoom van BB ( alleen als neusriem ) en die mist de middelste ring en die is een wel veel goedkoper dan de gewone kaptoom. Na mijn weten is de academische dezelfde als die van BB, maar dat zou kunnen verschillen dn heb je het echt over een andere. Voor het werk aan de lange teugels heb ik een andere kaptoom, ( brede leren neusriem in de kaptoom) en die was toen rond de 80 euro maar in het werk niet te vergelijken met de bb.
Omar
Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-09 18:13
oke, in mijn geval ben ik begonnen met lange teugel werk maar dan met een halster, het nadeel hiervan vind ik dat deze veel schuift en op bepaalde momenten moet ik iets meer kracht zetten om bv mijn paard te laten wenden/weer op de hoefslag te zetten. Verder wil ik graag wat buig oefeningen gaan doen etc. zou je mij de kaptoom van bb dan aanraden of kun je het met de academisch kaptoom ook goed af?
[GVL-ITP] -> [GVL] Aangezien het geen foto's betreft.
R_MW
Geplaatst: 10-11-09 22:28
Ik had een academische kaptoom besteld, maar ik vond hem niet prettig werken dus heb hem terug gestuurd. Volgens mij is het verschil tussen de academische kaptoom en die van BB het dwarsbalkje in de ring die het bakstuk en de neusriem verbindt. Ik heb gelezen dat met dwarsbalkje beter is (zie [HAR] [AC] Verschil tussen deze twee kaptooms ). En ik heb me laten vertellen dat de Academische kaptoom een iets smallere platte ketting heeft dan de BB kaptoom.
Volgens mij zit er verder niet echt verschil in deze kaptooms. De werking zou hetzelfde moeten zijn, is mij verteld. Er zijn ook kaptooms zonder ijzer (ketting) in de neusriem. Die lijken mij fijner/vriendelijker werken.
als je met lange teugels aan de gang gaat zou ik niet met de bb aan de gang gaan, die werkt veel te scherp in, ik snap wel wat je bedoelt met kracht maar pak dan toch je halster of en kaptoom met leren neusriem.
countryrose
Geplaatst: 14-11-09 14:28
*Roos* schreef:
En ik heb me laten vertellen dat de Academische kaptoom een iets smallere platte ketting heeft dan de BB kaptoom
Dat is mij ook verteld. Ik heb gekozen voor de BB, omdat deze me prettiger leek (bredere ketting, dus meer verdeling van druk). Verder een interessante website waar ook veel over de kaptoom wordt verteld en meer wordt gewerkt: www.paardenbegrijpen.nl .