kan pony niet longeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Siepie

kan pony niet longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-09 18:10

hallo,

mijn shetlander kan niet gelongeerd worden, of ze wil het niet. Ik rijd er wel op, dus ze krijgt wel beweging, maar ik zou ook graag willen dat ze kan longeren. En aangezien ze drachtig is zou het wel handiger zijn dat ik haar op een andere manier beweging kan geven. Ik wandel ook veel met haar. Maar het probleem met longeren is dus:

ik sta in het midden. Ze loopt 1 rondje, maar dan heeft mevrouw geen zin meer en gaat ze naast me staan. Ik spoor haar dan aan, maar ze draait met haar hoofd naar me toe gewoon met me mee. Als ik dan met de zweep richtig haar kont gaat, dan gaat ze bokken en me proberen te trappen.

is er iemand die weet hoe je dit kunt oplossen en of je het nog wel kan oplossen.

groetjes Laura
Laatst bijgewerkt door Siepie op 06-11-09 18:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 18:14

Lauwtjuh94 schreef:
mijn shetlander kan niet longeren, of ze wil het niet.

Ik moet het eerste paard nog eens zien dat kan longeren..
Gebruikelijker is dat een paard gelongeerd word :+

Maar even serieus, heb je wel iemand die je hierbij helpt? Want anders word het niks. Het handigste is dat er iemand naast je paard gaat lopen terwijl jij de longeerlijn vast houd. En dan gaat die persoon steeds wat verder van het paard af lopen..

Siepie

Re: pony kan niet longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-09 18:15

dat doet ze wel, in stap als er iemand naast loopt. maar zodra ik aangeef dat ze in draf moet, gaat ze staken

KiWiKo

Re: kan pony niet longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 18:17

iemand die erbij halen die je hiermee kan helpen :)

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 18:19

Of je pony is te dominant, of jij bent te onzeker, of je pony snapt gewoon de bedoeling niet en reageert daarom gefrustreerd als je haar een tik met de zweep geeft.
Ik zie dat het ook niet werkt als er iemand naast loopt. Is er niet iemand in de buurt/op stal, die veel verstand heeft van longeren/grondwerken of gewoon een dominantere houding heeft? Vaak 'snappen' ze het ineens meteen zodra er iemand in het midden staat die zeker van zn zaak is. En wellicht dat diegene jou kan leren hoe je het beste kunt longeren, zonder dat je pony gaat staken of dreigen.

Siepie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-09 18:21

nou, mijn pony heeft een eigen willetje, maar ik weet wel dat ik niet onzeker ben. want ze stond eerst op de manege, daarvan heb ik haar gekocht en daar was ik de enige die erop kon rijden.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 18:24

werd ze toen ze op de manege stond ook wel eens gelongeerd? Of ben jij de eerste die het probeert met haar? Grote kans dat ze het gewoon niet snapt en dat jij het haar (nog) niet duidelijk genoeg uit kan leggen. Misschien dat iemand die wel even duidelijk is het probleem kan verhelpen, en daar heb je alleen maar baat bij!

Siepie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-09 18:27

ik zal proberen dat er iemand aan de zijkant naast loopt, maar wat moet ik dan doen als ze naar binnen gaat? moet ik dan boos worden?? want ze doet trouwen niks tegen de zweep als ik die tussen mij en haar zou doen. hoe kan ik het beste zorgen dat ze aan de buitenkant blijft?

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 18:31

degene die haar vast houdt die moet haar dan tegenhouden en doorlopen. Wil ze niet doorlopen dan moet degene in het midden haar het commando geven dat ze door moet stappen en als ze dan niet reageert toch echt even waarschuwende tik met de zweep. Dat ze even doorheeft dat je meent wat je zegt. Anders maakt ze er gewoon een spelletje van. Ik denk dat wanneer je een aantal keer consequent bent, en iedere keer dat ze stil gaat staan ze echt weer door moet stappen. Dat ze het gauw doorheeft en begrijpt dat er even gewerkt moet worden en dat ze geen geintjes uit kan halen. Laat het draven de eerste paar keer anders even achterwege, eerst oefenen met halthouden, wegstappen en niet naar het midden komen. Als dat goed gaat kun je het draven gaan doen.

Siepie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-09 18:33

oke, bedankt, ik zal t proberen morgen!