Verschilt per paard en longeerder. Pak er eens een boek bij van bijv. Lammert Haanstra!
Voor mijzelf sprekend, zie ik longeren gewoon als een bloedserieuze manier van werken/trainen met je paard. Mijn dieren worden dan ook consequent (maar eerlijk) behandeld (Geen half losse touwtjes en wiebelende zwepen, met een pratend/onoplettend pennymeisje in het midden)
Ik leer mijn paarden stuk voor stuk mee te lopen tot de middencirkel 'Halt' (en belonen 'braaf'). Eventuele tuigage controleer ik nogmaals, maak mijn longeerlijn op maat en ga ter hoogte van de schouder staan. Zweep plaats ik rustig richting kont in een hoek van 45 graden en spreek tegelijkertijd 'Voorwaarts, stap!' waarmee ik zelf tevens een stap of 3 naar achteren doe. Dan drijf ik het paard rustig richting hoefslag, waarbij een driehoek ontstaan tussen paardenhoofd-mij-staart doormiddel van de longeerlijn + zweep.
Voor de overgang naar draf gebruik ik persoonlijk 'Let op, drrrrrrrrafff' (*klik*klik* mocht ik niet direct reactie krijgen).
Voor de overgang draf naar galop 'Gaaaaaloppp' (*klik*klik* mocht ik niet direct reactie krijgen) meestal draai ik mijn lijf voor het commando een halve kwartslag in gezichtsrichting van het paard, maak ik iets meer contact met de mond en drijf zachtjes bij met de zweep.
Voor de overgang galop naar draf "Hooooohoooo drrrrrraffff" waarbij ik wederom iets meer contact zoek met de mond, en het paard minder opsluit tussen lijn en zweep.. De zweep laat ik dus iets vieren.
Voor de overgang draf naar stap "Hooooohoooo stappppp" (zelfde verhaal).
Om het paard voorwaarts te houden beloon ik veel, en gebruik ik vaak 'Door, ga door' en 'Move'
Mijn eigen paarden hebben stuk voor stuk geleerd, om te draaien (in welke gang dan ook) bij het woord "TURN" en een noodstop te maken bij "Stop, NU".
Lopen de paarden echter met passoa/bijzetteugels enz. is het 'Hoooooo, halt' dan haal ik ze naar binnen, en draai ze om, zelfde verhaal.
Als je er nog geen/niet zoveel ervaring mee heb, kijk dan eerst een paar keer goed mee met iemand anders en oefen met een ervaren paard. Longeren is meer dan 'rondjes rennen' je kunt er eindeloos veel mee.