Jark staat een aantal jaar op een 24 uurs wei, omdat hij ziek is geweest. Maar nu het beter gaat, wil ik wat meer aan zijn spieren en conditie werken. Ik rijd hem alweer vanaf april. Zijn conditie is redelijk op pijl, maar zijn spieren mogen wat meer aandacht krijgen.
Jark heeft een korte rug en maakt zich soms sterk door zijn onderhals te gebruiken (als hij is afgeleid of als vorm van protest o.i.d.).
Nu is mijn vraag: - Hoe kan ik tijdens het longeren ervoor zorgen dat hij wat meer bovenhalsspieren gaat ontwikkelen? Rekening houdend met zijn bouw. - Welke materialen kan ik hiervoor gebruiken en op welke manier moet ik longeren?
Ik zou eerst proberen hem te laten zakken vooraan, dus vw-nw longeren maar wel met voldoende impuls.
Dit kun je bereiken met laag ingestelde touwtjes (tussen de benen door), of met een chambon.
jendemen25
Geplaatst: 05-11-09 18:53
bijna iedere hulpteugel kun je gebruiken, maar ik zou ze heel laag vastmaken, ff lager dan z`n elleboog. ik zou ook de goede stelling meteen vragen bijvoorbeeld bijzets kun je aan de binnenkant iets strakker doen en aan de buitenkant ietsje losser scheelt miss 3 a 4 gaatjes. als je het laag vast maakt gaat ie vanuit de schoft zakken en wordt ie daar sterker. houd hem wel goed voorwaards! en veel schakelen vooal in draf, dat zal hem denk ik wel helpen. ik vind het lastig te zeggen omdat ik hem natuurlijk niet ken! succes
Ik neem aan dat je ook zij rugspier wil trainen en dan dus zijn bovenhalsspieren.. spant hij zelf al niks aan tijdens los longeren? Ontspant hij zelf niet(zakken met hoofd), als hij dat al doet veeel overgangen aan de longe rijden zodat hij meer voorwaartst neerwaarts gaat. Misschien is longeren met dubbele longe een optie?
Bij hulpteugels heb je toch vaak dat hij van voren wel zakt maar dat de achterhand er dan niet goed bij is, dan spannen ze alsnog hun onderhalsspieren een ipv. bovenhals.
KarinvdM
Geplaatst: 05-11-09 18:59
Dit is wel een fijne manier, ik doe het zo op advies van Rodinde. Het kan met een speciale hulpteugel, maar je kan zelf ook wat maken.
dat snap ik even niet? Ik werk ohz héél veel vw-nw?
Ceasar2015
Geplaatst: 05-11-09 23:03
KarinvdM schreef:
Dit is wel een fijne manier, ik doe het zo op advies van Rodinde. Het kan met een speciale hulpteugel, maar je kan zelf ook wat maken.
Zo longeer ik ook op advies van Rodinde . Ik heb er zelf 1 gemaakt(van dat touw wat lijkt op dat van touwhalsters alleen dan dikker ed) en dat gaat ook prima.
broadway
Geplaatst: 05-11-09 23:58
je geeft zelf al een aantal belangrijke dingen (ziekte/verzwakking...onderhalsgebruik...) aan en als ik de laatste foto bekijk dan spelen er nog wat meer aspecten.....ook de leeftijd.... Is hij achter wat zwak gekoot ? Alléén ra of beide benen ? Ook klopt de beenverhouding duidelijk niet, zou hier dus al van kunnen komen, de rem zit dan in de onderhals i.p.v. de achterbenen..... Ik vind het verstandiger om hulp ter plekke te vragen, die verteld van het hoe en waarom.....boven , midden of onder begrenzend of juist helemaal niet begrenzend..... Dit is niet het type paard die vanuit een probeersel moet lopen, maar bewust ,aftastend naar wat wel en niet kan !!! Afhankelijk van zijn kunnen opbouwen, per keer bekijken en vooral een goede balans in zijn lijf zien te krijgen/houden !
Ik vind het helemaal niet verstandig om een koort (bit, voorbenen,rug), zoals karin laat zien zomaar toe te passen als je zelf niet weet wat je paard doet, als jouw paard zijn hoofd omhoog gooit krijgt hij een klap op zijnrug/schoft(wervelbeschadigingen !) en schaafwonden achter zijn voorbenen ! Op de foto lijkt het goed maar ik zie géén achterbenen en daar is het hem juist om te doen !!! Het oogt wel goed hoor ! Dit kan pas als hij in ontspanning goed dragend door kan lopen en zich blijvend kan ontspannen, als het achterbeen niet goed is ,is dit te zwaar om mee te beginnen ! Zelf zou ik een singel nemen met koort of bijzetteugels .....begrenzend op borsthoogte en neus net voor de loodlijn in een rustige tempo, maar beslist niet laten sjokken, dus wel krachtig marcheren..... Ik denk dat jouw paard altijd een ondersteuning nodig zal hebben in het ontspannen !
marlijn1985
Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-09 00:35
Allemaal bedankt voor de reacties, ben blij dat er wat meer ogen meekijken.
Broadway: de laatste foto op mijn profiel ziet er idd zo uit zoals jij beschrijft, maar ik denk dat dit een verkeerd beeld is. Hij heeft dit namelijk nooit, alleen toevallig op die foto. (ik zeg niet dat je verhaal niet klopt.. heb er nooit zo tegen aan gekeken, bedankt).
Bij de vorige eigenaresse heeft hij een behoorlijke onderhals ontwikkeld. Dit is al een stuk minder, maar hij kan zich soms toch nog sterk maken tijdens het rijden. Ik wil ook wat vriendelijker en rustiger gaan rijden (dressuur vind hij geen zak aan, maar wil wel spelenderwijs/met veel afwisseling wat aan zijn spieren gaan doen).
Het zijn geen beste foto's, maar bij de 1e is de onderhals duidelijk te zien en bij de 2e is hij weer ontspannen. Dit kan per dag en per seconde anders zijn (hij is niet constant).
Zijn achterhand is trouwens heel erg actief. En door zijn korte lijf treden zijn achterbenen erg naar voren.
broadway
Geplaatst: 07-11-09 01:30
foto's profiel-verdikking op heup, achter de lendenen....verkeerde buiging r.a been....heeft hij rv een legger ? paard met karakter...wisselend sterk/stoer, onzeker, afhankelijk van ondersteuning die hij krijgt....teveel druk wordt onzeker/bang, niet eisen, maar vragen...samenwerken met ondersteuning is de sleutel van het totale plaatje dan werkwillig met uitstraling !
Zitten er kuiltjes in de neusbeen (afgesnoerd met neusriem) ? Kun je voelen, zo oogt het wel.....
foto met spanning.....een op de handrem lopend paard...v.a lendenen t/m staart verkort... zadel/singel tever naar voren, tegen de vb....jij valt wat naar voren.....
foto ontsp......lijkt ontsp.maar is het niet....de o.halslijn loopt niet door, dus niet genoeg gedragen, m.a.g. druk op onderhals. heeft hij manenplukje afgeschuurd, halverwege de bovenhals?
Hoe laat je hem nu werken ?
marlijn1985
Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-09 13:43
Jeetje wat een informatie.. even verwerken hoor. Dus ik rijd hem ook helemaal verkeerd, of niet? De neusriem zit erg los, passen makkelijk 3 vingers tussen. Ik probeer hem vooral met veel ontspanning te rijden, want alleen dan wil hij zakken. Maar als hij omhoog schiet met zijn hoofd zie je de foto met spanning (waarbij de teugels niet eens gespannen staan). En het manenplukje.. hij staat op een 24uurs wei in een kudde van 30 paarden, dus soms heeft hij wel eens een plek op zijn benen of mist hij ineens een stuk manen.
En wat is een legger? Is er iets verkeerds aan zijn been?
Zit al even in mijn hoofd om met hem vooral buitenritten te gaan rijden, want dressuur vind hij helemaal niet leuk. Misschien een betere optie.. heb het idee dat ik hem nu alleen maar zit te kwellen met iets wat IK leuk vind.. ipv wat we allebei leuk vinden.
Ow heb al gevonden wat een legger is. Ik weet niet of hij dat heeft, zal morgen eens kijken of het dikker is dat bij het andere been. thnx
annmary
Geplaatst: 07-11-09 13:52
Hm, even los van het longeren, ik zou (net als Broadway zegt) je zadel ietsjes verder naar achteren leggen met rijden. Hij lijkt nu nog wat op de spier te liggen die bij/achter het schouderblad loopt. Als hij nu gaat zakken, komt daar druk op te staan, wat uiteraard niet prettig is. Heb ik met mijn pony ook gehad, zadel voor mijn gevoel ver naar achteren gelegd en tadaa, hij ging lekker stofzuigen! Dat zou dus sowieso kunnen helpen.
Longeren doe ik afwisselend met touwtjes en pessoa. Afhankelijk van mijn doel stel ik hem laag, middelhoog of hoog in, voor jou zou ik de lage positie dan aanraden. Van onder de singel door het bit, dan door de laagste ring aan de zijkant van de longeersingel, en dan door de bovenste ring van de singel, en hetzelfde aan de andere kant. Zo kan hij vrij van links naar rechts bewegen en zit hij dus niet vastgeknoopt. Ook kan hij zelf wat zakken/stijgen, hier vind hij vanzelf wel wat prettig aanvoelt (hoogstwaarschijnlijk zakken). En ja, veel tempowisselingen!
Dankjewel, daar heb ik wel wat aan ja! Ik denk dat dat idd het beste is. Die touwtjes is dat iets wat je bij een ruitersportzaak kan halen of moet je zoiets zelf maken? Hoe lang moet het zijn en van welk materiaal?
Hm, ik heb ze zelf bij de hema gekocht, soort van nylon touwtjes zijn het. Een paar euro, de mijne zijn rood/blauw en ong een halve cm doorsnee? Ze zijn ook te vinden bij de bouwmarkten enzo. Ze zijn aardig lang, dus gewoon even bevestigen, en dan het overige deel eraf knippen. Wel zo handig om even het uiteinde van je touwtje dicht te branden/smelten!
broadway
Geplaatst: 07-11-09 22:58
Als een paard niet goed loopt wil dat niet zeggen dat het aan jouw rijden ligt.....dat kun je niet vanaf een foto direkt zien, tenzij je meerdere foto's kunt beoordelen ! Wel kan een zadel/singel het paard beletten om spieren te spannen/ontspannen , wat weer spanning bij jouw kan brengen en/of een verkeerde zit en een verkeerd lopend paard ! Begin met goed rechtrichten en zelf een onafhankelijke zit, de benen van het paard in balans krijgen, want daardoor (ongelijkheid) verdeeld hij zijn kracht verkeerd en kan er nooit een buiging door zijn hele lijf komen, rechts en linksom....... Zijn er ooit blessures geweest in het verleden ? Een strakke neusriem kan ook bij de vorige eigenaar zijn gevormd.....voel je daar wel een kuiltje ? Kan dus ook scheef gereden zijn vanuit een angst , constant trekken aan de teugel (is van voor naar achteren gereden en het hoort van achteren naar voren !!!), daardoor loopt hij met een aangetrokken handrem ! Longeer hem dus met ondersteuning (begrenzend) en beslist niet laag ( dus op borsthoogte,neus net voor de loodlijn), dan zie je aan het koort dat de bovenlijn lengte maakt en houdt je hem op borsthoogte (dus koort op borsthoogte houden, dus wel korter maken bij teveel lengte ) Ook met uitstappen bijzet erbij houden ter ondersteuning. Ook met het uitstappen dóórstappen . Zoek hulp vanaf de zijlijn die het paard beoordeelt op het recht maar vooral gedragen gaan lopen, want dat mist duidelijk !
Surface
Geplaatst: 11-11-09 20:29
KarinvdM schreef:
Ik longeer mijn pony altijd bijgezet. Dit doe ik met katoen touw dat niet schuurt. onder aan de longeersingel vast, van binnen naar buiten door de bit ringen en dan vast bij de singel stoten. Gebruik geen bijzetteugels want die klapperen veel in een paard zijn mond. En met stiek kan al het paard niet trekt maar anders maakt hij/zij een onderhals. Let op als je dit doet je paard zal de eerste keer erg protesteren. mijn pony kwam een aantal keer recht over eind. Dus vraag dan of iemand je kan helpen die al jaren ervaring heeft !!!!!!!!!!!
Nee Surface, mijn paarden krijgen er geen schuurplekken van.
broadway
Geplaatst: 12-11-09 20:20
Ik vind het dus NIET goed om zo'n manier door te geven aan een groep waarvan je niet weet hoe het paard reageerd en niet weet hoeveel ervaring degene heeft die het bevestigd......JAWEL, ER KUNNEN SCHUURPLEKKEN ONTSTAAN , MAAR NOG ERGER....DE WERVELS BIJ DE SCHOFT KUNNEN WEL DEGELIJK BESCHADIGEN BIJ VERKEERD LATEN LOPEN OF ONGECONTROLEERD EN TEKORT !!!
Gebruik in ieder geval een singel en niet de koort zo bij de schoft , want dan durft het paard zijn hoofd nooit meer omhoog te doen of erger KAN hij het nooit meer omhoog doen !!!
Heb jij die ervaring Broadway? Misschien had je hem veel te kort gedaan?
broadway
Geplaatst: 13-11-09 21:59
KarinvdM.....Ik heb geleerd om juist WEL om te kijken wat is geweest(jouw onderschrift) en inderdaad ik heb heel veel ervaring met longeerwerk en wat er zoal fout kan gaan en de daardoor ontstane trauma's en blessures.....iedere draadwond (en /of koortwond) heeft een verhaal en in veel gevallen een blijvende probleem ,waar men mee om moet leren gaan.....of waar men zich bij neer moet leggen ,omdat het gewoon niet meer kan.....
Longeren is zovéél meer als op een cirkel lopen....conditietraining.....spiertraining.....gymnastiseren......commando-training......revaliderend......belerend...enz. enz.....spelen met spieren, gewrichten,gewicht,kracht,snelheid...vormen/vervormen....psychisch belasten/ontlasten....opbouwend of juist wat afbrekend.....
Sommige paarden mag je gewoon (nog) niet op een cirkel zetten, omdat ze het onmogelijk kunnen, dan vinden ze het raar dat ze aanvallen en superlink worden.......
Weten waar je mee bezig bent, weten hoe het paard inelkaar zit, wat je wilt bereiken, wat je moet zien/weten en vooral wat gebeurd er precies als je het paard opsluit, begrenst of naar beneden vraagt.....
Als het "kundig" gevraagd wordt zie je concentratie, ritme en harmonie en blijheid/enthousiasme.....ergens naartoe werken vanuit ontspanning,aanspanning,ontspanning....dus géén gevecht(bokken/steigeren) ,angst,boosheid,paniek,vluchtgedrag,stil blijven staan,tegendraads lopen ,achteruit lopen enz. enz.
Het touwtje/koord(slof) is dus absoluut niet om een paard naar een positie te trekken/dwingen en dat gaat duidelijk fout bij onkundig gebruik....ze hebben wat gezien maar weten niet precies van het hoe en waarom !!!
Inderdaad is te strak/dwang ( paard kwellen) ......op de voorhand laten lopen en/of verkeerd inschatten van de reactie van het paard de grootste fouten die er gemaakt worden.....
Zoveel methodes zijn prima, mits goed uitgevoerd.....maar onkunde maakt zoveel slachtoffers in de paardenwereld....longeren maakt zoveel paarden kapot....puur omdat ze niet weten wat op een cirkel lopen, draven en galopperen voor de benen,rug,hals,nek,staart,hoeven, spieren,pezen enz. enz.inhoud maar ook wat het psychisch belast als het paard het niet kan !!!