spaanse pas leren..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sander_maike

spaanse pas leren..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-09 19:20

Ik vroeg me af hoe je een paard de spaanse pas leert als hij helemaal niks doet qua schrapen enzo..
Met snoepjes is hij niet heeeel erg actief maar op zich reageert hij er wel iets op. maar heb er helemaal geen idee bij hoe ik dat moet leren...

kimberley

Re: spaanse pas leren..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 19:31

Ik ben begonnen met het van commando optillen van de voet. Gewoon zoals je normaal ook een voetje vraagt. Ik tikte dan met een zweepje zijn been aan, terwijl ik dat deed zei ik "voet!" en tilde het been op. Op een gegeven moment hoefde ik het been niet meer op te tillen en deed mijn paard het als ik zijn been aantikte en voet zei.
Als dat helemaal goed ging, gaf ik weer het commando voor voet en tikte zijn been aan, maar als hij zijn been optilde pakte ik hem snel en haalde hem naar voren, terwijl ik hem aantikte en "Pas!" zei. Op een gegeven moment hoef je alleen nog maar aan te tikken en pas te zeggen.
Als je dit bij allebei de benen kan moet je beginnen met pas vragen en dan je paard direct er achteraan een stap te laten zetten. Als je zo door gaat dan komt er langzaam een spaanse pas uit.
Verwacht niet dat ze dit in 1 dag kunnen want je bent er wel een poosje mee bezig.
Zo heb ik het mijn paardje geleerd. Ik hoop dat je er wat aan hebt. Succes!

sander_maike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-09 19:36

oke bedankt. ja ik zit ook te twijfelen om het te doen want ik weet dat er heel veel tijd in gaat zitten. want je moet het dan elke dag doen of dat niet? En dan elke keer een snoepje geven als beloning of hoe dat niet eens, ik denk bij die van mij wel om hem te motiveren..

kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 19:44

Ik doe het niet iedere dag hoor. Ik denk dat het paard het dan ook niet leuk meer gaat vinden.. Ik doe het als afwisseling. Het moet natuurlijk niet zo zijn dat je na een maand ineens verwacht dat je paard alles weer meteen oppakt.
Wat ik doe is eerst een dag vrij maken om ze te leren een voetje op te tillen, daar heb je volgens mij hooguit 3 kwartier voor nodig. Daarna gewoon iedere dag 1x een voetje vragen om het er in te houden. En als je dan weer tijd hebt, moet je verder gaan :).

sander_maike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-09 19:59

een voetje in 3 kwartier aanleren ??? dat is best snel :|
Ik ga mijn best doen:D nee ik verwacht ook niet dat het zo snel geleerd is en elke dag, hmm nee! dat word hem ook niet nee;)

Bedankt

M_EL_ISSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 20:04

in 3 kwartier? Dat is lang, hij begrijpt het na 10 minuten als je het goed doet...

Het enige wat je nodig hebt, is een clicker, eerst moet hij die clicker kennen. Dat leer je door een snoepje in je hand te houden en daar mag hij niet aankomen, doet hij zijn neus weg, click jij en geef jij snoepje.
Net zo lang totdat hij snapt dat click -> snoepje is.

Dan pak je de zweep, en ga je heel irritant met de zweep op zijn been tikken ( hele kleine tikken, gewoon heel irritant doen, geen pijn!).
Dit vind hij irritant, dus wat doet hij.. been ophoog houden. Dan click je op het JUISTE moment. en gelijk een snoepje als zijn been weer op de grond staat.

Dit moet je zo even doorgaan.. en hij heeft het zo door met 1 been.
Daarna ga je bezig met het andere been.

Niet te lang doorgaan hoor, zeker de eerste keer,het moet wel leuk blijven en als je het op de juiste manier doet, dan heb je absoluuut geen 3 kwartier nodig.
Het is maar net dat je het 'juiste knopje' kan vinden.

Elise_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 20:07

Ik heb het heel anders aangeleerd :+

Mijn shet kon al voet optillen op zweep hulp onder het zadel. Toen ik in het bos op de weg terug (IK WIL NAAR HUIHUIS!) stil stond en voetje vroeg, wilde ze zo graag terug en was ze zo onrustig dat ze ging schrapen :D

Hoppa! Dan is het snel aangeleerd :)

sander_maike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-09 20:15

hoe kom je dan aan zo'n clicker?

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 20:20

Bij de dierenwinkel ;) Word veel gebruikt voor de training van honden

sander_maike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-09 20:21

zijn die duur? is altijd handig om te weten hè.

Elise_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 20:29

2,50 ongeveer :)

sander_maike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-09 20:29

Jeetje, zo goedkoop! morgen gelijk even shoppen!
Bedankt!!!

Quintolet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 12:28

Foutje :=