Longeren lukt niet. Help!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kimberley

Longeren lukt niet. Help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-09 21:39

Ik heb een Shetlander van nu 4,5. Het is een ruintje en hij is 80cm.
Ik kan super veel met hem, heb een hele goede band enz. enz.
Maar ik heb 1 probleem waar ik al heel lang mee zit: het longeren gaat voor geen meter :o.
Longeren zonder lijn gaat goed, zoals freestyle en zo.
Maar zodra ik een longeerlijn aan zijn halster/hoofdstel vast maak, snapt hij er niks meer van.
Eerst rent hij van me weg, dan geef ik een rukje aan de longeerlijn en dan komt hij met zijn oren in zijn nek op me af rennen ;( .
Als ik hem dan weg stuur, dan rent hij weer weg en als ik hem dan terug wil halen, komt hij weer op me af rennen en zo gaat het de hele tijd!
Soms gaat het een paar rondjes goed, dan beloon ik hem met lieve woordjes en als hij het echt goed doet haal ik hem naar me toe, geef ik hem een knuffel en stop ik.
Maar dat gebeurt maar zo weinig!
Hoe moet ik hem nou leren wat ik wil? Er iemand naast laten rennen heeft ook geen zin, dan gaat hij die gene bijten of keihard voor die persoon uitrennen.
Of hij staat ineens stil ;( .
Ik weet het echt niet meer, heb alles al geprobeert! HELP!

Veerle

Re: Longeren lukt niet. Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 21:48

Wat raar dat Plo zo vervelend doet. Maar goed het is ook wel vreemd want eerst moet die netjes meelopen naast jou en dan moet die in een keer weg..
Maargoed het is Plop die is ook gewoon wat mafjes.

Maar ik wil je wel een keer helpen. Ik durf er wel naast die gek te lopen.
We kunnen het misschien wel proberen?

Want ik vind Ploppy wel heel leuk, dus vind het wel leuk om een keer ermee aan de slag te gaan. Als jij dat leuk vind :P ?

kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-09 21:55

Nou, hij kent het wel want zonder touw loopt die ook netjes zijn rondjes. En waarom zou hij dan eerst gaan trekken en dan weer op me af komen? Waarschijnlijk doe ik iets fout maar ik vraag me af wat :p.

Zou het wel fijn vinden als je me een keer wilt helpen.
En scheld mijn pony niet uit voor gek :').

Veerle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 22:37

Hahaha is goed hoor! Vind ik wel leuk!

Dan is die gek op een positieve manier :')

DJZ
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 22:43

Ik volg dit even, want ik ben nu ook met mijn 2 jarige bezig en die vind het ook heel moeilijk van van mij af te lopen. Het gaat al wel wat beter, maar nu blijft hij staan haha.
Ik ben benieuwd wat TS voor tips krijgt :)

Fira

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 10:06

Jammer dat Plop zo vervelend doet, misschien kan je een paar mensen van stal vragen of ze je kunnen helpen?

Plopt is zo te horen flink dominant :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 10:11

Weet je zeker dat hij het doet inderdaad omdat hij het niet snapt? Zoals Fira zegt kan het ook dominantie zijn en is Plop jou een beetje voor de gek aan het houden ;)

Ik zeg niet dat het makkelijk is hoor. Ik ken ook een Shet die echt NIET te longeren is :') Ook de mensen die zeiden "Ohhh, dat doe ik wel even dan" liet ze zandhappen :')

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 10:14

Gebruik je een longeerzweep?

kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-09 10:21

@ Kimmey: het is ook dominantie hoor, wat hij gaat echt niet per ongeluk naar me dreigen :'). Maar hij wordt juist dominant als hij iets niet snapt, dus het is beide :').

@ noviceh: Ja, anders snapt hij het helemaal niet meer omdat ik hem zonder longerlijn ook wegstuur met de longeerzweep en dan doet hij het wel geweoon goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 10:45

Dus bij alles dat hij niet snapt wordt hij dominant?

Lijkt me praktisch om eerst daar aan te gaan werken dan?

kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-09 10:52

Nou hij wordt niet echt dominant, maar meer boos. En niet eens boos op mij of met diegene wie met hem bezig is, maar meer op zichzelf. En als hij het dan goed heeft gedaan, dan is hij trots op zichzelf en dan probeert hij het ook wel goed te doen. Hij is alleen heel snel afgeleid en als hij dan weer ergens anders op let dan vergeet hij waar hij mee bezig was en dan kan ik weer opnieuw beginnen. Beetje ingewikkeld, ik hoop dat je het snapt?

Alice

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 11:05

Ik denk dat het ook heeel belangrijk is om duidelijke stemhulpen te gebruiken en niks meer. Oefen die desnoods ook eerst als je ernaast loopt. Ook een duidelijke beloning is zo belangrijk. Sommige blijven maar praten tegen hun pony, alsof ie dat allemaal zou begrijpen :? Mijn paardje is ook zo gebaat bij een duidelijk beloning, je ziet 'm dat gewoon helemaal ontspannen en dat is wat ik uiteindelijk wil, of ik er nou rij of longeer ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 11:13

Als hij alleen boos wordt omdat hij het niet snapt, dan leg je het waarschijnlijk ook niet duidelijk genoeg uit.
Dat het frustrerend is voor hem dat hij iets niet snapt kan ik wel begrijpen, maar ik zou dat dreigen toch niet accepteren. Wat doe jij als hij zoiets doet?

kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-09 12:31

Dan ga ik in ieder geval niet door zeuren, daar bereik ik toch niks mee. Dan stel ik hem meestal eerst gerust en daarna probeer ik het duidelijker uit te leggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 12:43

Nee het werkt inderdaad niet om hetzelfde te blijven doen als hij het toch niet snapt :)

Ik begrijp alleen 1 ding niet zo goed.. Als mijn paard naar mij zou dreigen dan ga ik haar niet geruststellen.. Op deze manier beloon ik haar alleen maar. Ik zou echt woedend worden als mijn paard naar mij dreigt, al helemaal op een dergelijke manier. Zo werkt het gewoonweg niet. Ik snap dus niet dat als hij dreigt, jij geruststelt?
Dan zal het nooit over gaan, en naar mijn idee zelfs steeds erger gaan worden.

Misschien dat je toch even iemand erbij moet zoeken die er ervaring mee heeft om dit op te lossen?

kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-09 16:44

Dat is juist mijn probleem: als ik boos wordt maak ik het alleen maar erger!

Maar toch bedankt :).

BinkieDusty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 17:02

Ik volg dit even. Mijn mini van 9 jaar is ook zo moeilijk. Maar ipv naar mij te dreigen oid, gaat hij juist met zijn neus over de grond om te proberen het halster of hoofdstel af te schuren. Is al zo erg geweest dat hij zelfs koprollen maakte !
Ik weet het niet, mijn pony snapt het niet goed, maar naar mijn idee is hij er gewoon nog niet aan toe.. Ga het deze winter opnieuw oppakken, omdat ik hem toch voor de kar wil hebben.

Zou ik hem ook kunnen beleren zonder te longeren?