Een paard leren longeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

manutjuh

Een paard leren longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-09 17:00

Ik heb een 2,5 jarig paard wat ik langzaam wil leren longeren. Ik ben niet van plan intensief te gaan oefenen met hem, maar wil hem er wel aan laten wennen dat er af en toe iets met hem gedaan word.

Ik ben al een paar keer bezig geweest. Gewoon aan een halster. Maar hij heeft er niet zo'n zin in. Hij is heel erg lui, dat is hij altijd geweest, liever lui dan moe zeg maar. En staat liever stil dan dat hij iets doet. Hij snapt wel al dat hij om mij heen moet lopen, maar nu hij dat snapt ziet hij het nut niet meer zo en gaat hij stilstaan en is er geen beweging in te krijgen.

De eerste paar keer liep er iemand met hem mee, zodat hij van mij af bleef lopen en niet stil ging staan. Maar hij heeft nu dus door dat als hij stil gaat staan er iemand met hem mee komt lopen en het dus makkelijker maakt voor hem.

Ik wil dus wel dat hij doorloopt, en van mij af blijft lopen maar niet dat er te vaak iemand mee loopt met hem. Van me af lopen is ook erg moeilijk schijnbaar, want hij wil elke keer gezellig komen knuffelen (wat nou juist niet de bedoeling is :P).

Aantikken met de zweep heeft geen zin, daar is hij absoluut niet van onder de indruk. Hij reageert er gewoon niet op. En slaan met de zweep lijkt me ook niet echt de bedoeling, dus daar begin ik ook maar niet aan ;)

Monster_tos

Re: Een paard leren longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 19:03

Tjah als jij niet strenger wilt worden dan word het vrij lastig. Ik leer mijn paarden nooit longeren met iemand die mee loopt.
En als mijn paard niet reageert op het aantikken met de zweep dan kan hij een mep verwachten. Das is net als met been geven, reageert hij niet op lichte kuitdruk dan krijgt hij een strengere hulp. Heel simpel.
Maar het is wel verstandig dat je er iemand bij haalt die er ervaring mee heeft. Want onbewust kun je met je lichaam hele tegenstrijdige singalen geven, en ja als je dan gaat meppen met de zweep is wel heel oneerlijk.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 19:07

werk aan je houding. geef een duidelijker signaal af en geen tegenstrijdige... dat kun je niet van een forum leren. lees boeken, neem les, of vraag iemand die ervaring heeft...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 19:07

Ik ga mee met monster-tos.

Zorg in ieder geval wel dat je het inderdaad doet met iemand die er ervaring mee heeft. Ik neem aan dat je wel gewoon achter de beweging staat? Als mijn paard eens een kuur heeft bij het longeren, en ze reageert niet op een normale hulp dan krijgt zij ook een strengere hulp. Dmv mijn stem of het laten "knallen" van de zweep.

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 19:09

Waar loop je dan als je hem longeert?
Als je bij zijn schouder 'loopt', kan dat het signaal stoppen doorgeven,
en als je iets meer bij zijn flanken bent, betekent dat dat hij door moet lopen.
Zo heeft de jonge pony waarmee ik 'gewerkt' heb het geleerd, nu kan ik
gewoon in het midden blijven staan. :)

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 19:10

Ik begin met de commando's los in de bak, gewoon spelenderwijs aanleren.
Zodra ze weten wat staf draf galop is, doe ik het aan de longe.. Dan weet je zeker dat ze snappen wat je wil, doen ze het niet kan je ze ook aanpakken.. (dus wel een tik met de zweep, indien nodig)

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-09 14:41

Bedankt voor de reacties.

In de bak mag ik helaas niet longeren, en mag hij ook niet los. In de longeercirkel kan hij niet los omdat de omheining daar te laag is. Ik heb het hem wel eerst in de paddock geleerd, maar omdat die eigelijk te klein is daarvoor kon ik daar niet meer dan stap aanleren.

Een stalgenoot gaat het van de week een keer proberen. Haar paard wilde het ook niet bij haar, en bij een vreemde wel. Dus misschien dat dat werkt.

Aan mijn houding ligt het verder niet, daar let ik altijd heel erg op. Het probleem is gewoon dat hij niet van me af wil, en als ik hem dan van me af heb wil hij niet meer lopen. Dus misschien dat dit gaat werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 14:50

eerste wat me tebinnen schoot was dubbele longe, dan kan je sturen. maar dat kan nog niet bij een 2,5 jarige die nog niet eens normaal kan longeren neem ik aan := heb het 1 x gedaan en het is echt heel anders dan met enkele longe en qua sturen lijkt het echt meer op rijden. maar dat paard had het al heel vaak gedaan en in het begin (warm stappen) liep zij zelfs nog een klein beetje weg voor de longe achter dr reet...

hopelijk lukt het je stalgenoot wel!

DJZ
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 15:00

Hoihoi,

ik heb nu precies het zelfde probleem. Ik heb inmiddels wel voor elkaar gekregen dat hij van me af loopt, maar nu gaat hij stil staan.

Hoe ik het precies gedaan heb om hem van me af te laten lopen, weet ik eigenlijk niet. Het was van de ene keer op de andere keer ineens, alsof er een kwartje was gevallen....Maar ik sta ook meer aan de achterkant dan aan de voorkant...