Longeren. Halster/hoofstel ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Xivura

Longeren. Halster/hoofstel ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-09 19:03

Hallo mede-bokkers.

Ik longeer al een tijdje omdat het zadel goed moet gemaakt worden. Nu had ik een vraag aan jullie en waarom?

- Longeren jullie met halster of met hoofdstel en waarom dan ?

Staat het verkeerd? Zou je dan even willen temmen.

:wave:

Karenx

Re: Longeren. Halster/hoofstel ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 19:35

ik longeer altijd met hoofdstel,
simpelweg omdat mijn paard heeft geleerd dat hij met alleen een halstettje gek mag doen, en dan weet hij dat hij het van mij wint en dan wil hij dat ook dus dan is hij niet meer te houden.
met hoofdstel en longeersingel ofzo weet die dat hij serieus moet zijn, en dan gaat hij voor je werken, en heb ik hier geen last van,
dus voor mij is het makkelijk kiezen.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 19:37

Bij een jong paard begin ik met halster. Meestal al wel met een hoofdstel er overheen. Maar de longeerlijn aan het halster, zodat je hem niet in z'n mond zit. Pas als hij het principe van longeren kent ga ik over op het hoofdstel. Dit doe ik stapgewijs, om na verloop van tijd het halster helemaal achter wege te laten.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 19:40

Het ligt eraan hoe ik longeer. Aan de enkele longe gebruik ik een halstertje. Aan de dubbele longe heb ik een hoofdstel, eerst ook met halster begonnen maar ik merk dat mijn paard de hulpen beter begrijpt wanneer ik een hoofdstel gebruik. Hoofdstel met enkele longe zie ik het nut niet van in.

ccathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 19:41

Met een kaptoom :D

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 19:41

Liefst met het hoofdstel.
Halster vind ik soms gevaarlijk.

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-09 19:42

Waarom vind je een halster gevaarlijk Upendo?

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 19:43

Ik wil niet weten wat er kan gebeuren als mijn paard gek doet en op de een of andere manier in zijn halster terechtkomt.
Of het halster kan ergens achter blijven haken..

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 19:43

Ik gebruik altijd een halster.
Zou niet weten waarom ik een hoofdstel zou gebruiken.
Ik gebruik toch geen bijzet enzo.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 19:45

Mijn pony's kunnen beide, maar ik doe het meestal met een hoofdstel.

Het is een deel van de training. Met een hoofdstelletje kan je gewoon wat meer. Ik longeer ook eigenlijk nooit met 1 longe, bijna altijd met een dubbele. Ik longeer dus ook niet bij een hulpteugel (omdat er niets fijns te krijgen is in de maat van mijn pony's).

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 19:47

ccathalijne schreef:
Met een kaptoom :D

Niet mijn ding. Aan de enkele longe heb ik enkel de lijn eraan, geen bijzets oid, en de kaptoom heeft dan geen toegevoegde waarde. Met de dubbele longe, en ook ohz, lijkt het of de hulpen vertraagd doorkomen met de kaptoom, ik vind het niet fijn werken. Gebruik 'm eigenlijk alleen voor trailerladen }:0

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 19:47

Dennis, wat kan je meer dan?

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-09 19:48

Kaptoom lijkt me heel apart om te longeren .. Ik longeer zelf met hoofdstel zonder bijzet. Maar misschien toch een handige keuze om gewoon met een halster te longeren..

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 19:51

Tsja ik zou geen reden kunnen bedenken waarom je met hoofdstel zou moeten longeren als je toch niet bij zet. :) Ja, misschien als je een moeilijk paard hebt. Maar anders..
Mijn paard ontspant heerlijk aan de longeerlijn met halster.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 19:52

Sodeletuut schreef:
Tsja ik zou geen reden kunnen bedenken waarom je met hoofdstel zou moeten longeren als je toch niet bij zet. :) Ja, misschien als je een moeilijk paard hebt. Maar anders..
Mijn paard ontspant heerlijk aan de longeerlijn met halster.

Aan de dubbele longe wil ik graag kunnen sturen, en dan is een bitje handiger dan een halster. Althans, dat is wat mijn paard mij laat weten. Met een halster gaat het ook, maar met bit is duidelijker voor hem.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 19:54

Sodeletuut schreef:
Dennis, wat kan je meer dan?

Netjes nagevelijk over de rug laten lopen, achter hand er onder, pasje vooruit, pasje terug, iets dieper instellen, of juist wat hals laten strekken. Op een enkele longe en een halstertje word dit allemaal toch wel een flink stuk lastiger.

Rond slingeren aan een halster heeft imo geen trainings waarde. Dan laat ik ze net zo lief op het land staan.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 20:01

Dennis schreef:
Rond slingeren aan een halster heeft imo geen trainings waarde. Dan laat ik ze net zo lief op het land staan.

Verfijning van de communicatie. Wanneer ik longeer is mijn paard erg op mij gefocust, hij moet dan op mijn visuele signalen letten. Daarom longeer ik hem nooit heel lang, het vergt behoorlijk wat mentale inspanning. Zoals ik longeer dan :o

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 20:09

Mijn wedstrijdpony is aan 1 oog blind, aan de ander slecht ziend. Kan dus wel op het midden gaan staan zwaaien en huppen (om het zo ff te noemen ;) ) maar dat heeft geen nut. Die loopt rondjes op stem en aanleuning aan de lijn, niet op lichaams taal.

Jonge pony's doe ik soms 1 of 2x 10 minuutjes aan een enkele lijn, puur om het ze te leren. Die hebben het meestal meteen door op lichaams taal. Heb niet het idee dat het extreem inspannend is, basis prinicpe is simpel, achter de schouder is voorwaards, voor de schouder is rustig. Is geen mensen-opvoeding, maar dat kennen ze al van met hun vriendjes in het land. Mijn jaarling heeft dat principe ook al door in het land staat en ff aan de kant moet.
Maar die wil ik niet te veel op de volte laten lopen. Die pak ik dus eerder aan de lange teugel (veel rechtdoor) dan dat ik longeer.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 20:10

Hestejente, dat kan ik me zeker voorstellen. Ik was misschien wat onduidelijk, maar ik had het gewoon over een enkele longe.

Dennis, ik snap eigenlijk niet waarom dat makkelijker zou worden met bit.. Maar goed, als het voor jou makkelijker werkt is dat fijn.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 20:12

Aha. Nee, met de enkele longe werkt 't ook met alleen een touwtje. Alleen longeer ik niet meer vaak zo, mijn paard is nogal overenthousiast wanneer we aan het werk gaan, en doet al gauw te veel, en aan de dubbele longe heeft hij meer te doen en kan ik zijn werklust beter kanaliseren :)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 20:16

Aan een halstertje netjes nagevelijk over de rug rijden kan best hoor. Maar dat is wel een stuk lastiger als met een bitje. Als je een halve ophouding maak gaat die verloren in de 'ruis'(halster wat scheef zakt oid omdat hij niet strak om het hoofd zit) is mijn ervaring. Ik longeer ook dus ook weinig met een enkele omdat je dan met een 'vaste' bijzet moet werken en niet tussendoor ff iets kan veranderen zonder de boel stil te zetten (aan een dubbele longe kan je al 'rijdend' er van alles aan doen).

Wat je ohz bitloos kan is met longeren een stuk moeilijker omdat je de belangrijkste hulp niet heb (je been en zit hulpen, dit is ook het probleem met bitloos voor de wagen).

Dat je veel op een halster kan weet ik, mijn pony's lopen aan de lange teugel en ohz ook vaak bitloos. Maar ohz zit je er op en aan de lange teugel loop je er aanvast geplakt waardoor er veel meer contact is.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 20:21

hestejente, dubbele longe heb ik om eerlijk te zijn nog nooit gedaan, dus daar kan ik niets over zeggen. :)

Dennis, dat klopt inderdaad. Maar ik moet zeggen dat ik eigenlijk ook niet heel veel ervaring met longeren heb..
Ik denk dat jij veel meer dingen aan de longeerlijn doet dan ik, en dan kan ik me zeker voorstellen dat een bitje wel handig is.
En met het halster scheefzakken, daar heb je zeker gelijk in, dat is erg vervelend..

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 20:27

Ik longeer relatief weinig :). Werk liever aan de lange teugel.

Toen ik nog niet zo handig was aan de lange teugel wel meer gelongeerd. Aan 1 lijn rondslingeren ben ik met een brutale pubber hengst van af gestapt :+ en andere dingen gaan proberen. Maar er zijn geen hulpteugels maatje inimini (enkel een touwtje), en een dubbele longe is maatloos.
Als menner kan je aan de dubbele longe het zelfde als op de wagen, maar zonder al je spul uit de schuur te hoeven slepen ;).

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-09 10:33

Misschien is het inderdaad zo dat als je gewoon enkel longeert met halster dat het hoofdstel eigenlijk heelmaal nergens voor dient.
Dus dan kan je denk ik inderdaad gewoon met halster longeren.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 10:39

Ik longeer met halster als ik m gewoon even wil laten lopen. Dit gebeurd weinig.
Met hoofdstel longeer ik meestal met dubbele longe. Dan kan ik m wel aan het werk zetten. Hij reageert dan beter op het bit. Heb het idee dat hij dat niet fijn vind met een halster, hij gaat dan steeds met zn hoofd in de lucht en naar voren.

Ook longeer ik graag met de pessoa. Ook dit doe ik met hoofdstel om bovenstaande reden.

Kort gezegd. Met halster is gewoon ff lopen en met hoofdstel is werken.