in galop bokken aan de longe

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LadyDaily

in galop bokken aan de longe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-09 16:57

Ik heb een pony van 4,5 jaar oud en nu een half jaar onder het zadel.
Ze doet het heeeeel goed en is erg braaf (soms wel is streken)
maar echt koel in der koppie.
Alleen is er 1 probleem.
Als ik haar aan de longe laat galoperen ontploft ze!
Draf gaat heel goed maar zodra ik galop zeg, galopeert ze en begint egt te staken!
Maar als ik op haar rij en ze galopeert op de zijden is er ook niks aan de hand.
Maar een volte lukt haar ook niet.

Het is heel appart.
heeft iemand dit ook mee gemaakt?

Ik vraag dinsdag even aan mijn les instructrise

ps: soms heeft ze ook momenten dat het goed gaat!
Dan galopeert ze goed en rustig & dat heeft ze zelf ook door en dan krijg ik haar bijna niet terug in draf(aan de longe)

Pollewoppy

Re: in galop bokken aan de longe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 17:04

Het klinkt alsof je pony gewoon de overtollige energie kwijt moet. Staken is trouwens iets anders dan hard gaan en bokken ;)

Wij hadden ook een paard dat ook altijd uit z'n dak ging met galop aan de longe. Als hij z'n ei kwijt was, was het goed.

heb nog wel wat vraagjes:
Op een volte galloperen lukt ook niet?
Maar er zijn momenten dat ze het wel goed doet?

Het kan natuurlijk ook een reactie zijn op pijn, maar dat kan ik niet van achter mijn computer beoordelen natuurlijk ;)

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 17:06

Ik tem trouwens even. Denk dat het hier verkeerd staat.

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-09 17:19

nouja stakken en bokken!
eerst bokken en doen(rodeo zeg maar) en dan staat ze stil en kijkt ze je aan en krijg je der geen kanten op pas als je naar haar toe gaat.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 17:22

Dat bokken kan heel goed overtollige energie zijn die ze even kwijt moet. Dat ze daarna stil gaat staan en je aan kijkt, lijkt me een probleem dat bij jou ligt. Dat kan te maken hebben met hoe je staat t.o.v. je pony. Daarbij moet je proberen het voor te zijn dat ze stil gaat staan.

Verder wil ik nogmaals benadrukken dat ik in mijn berichten even vanuit ga dat de pony medisch gezien in orde is. Het bokken vind ik voor zo'n jonge pony namelijk geen abnormaal gedrag. Daarbij doen ze dat juist vaak wanneer ze in galop aanspringen.

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 19:05

Kan me in het commentaar van Pollewoppy vinden. Blij en vrolijk vol energie geeft bokken als resultaat. Het stilstaan kan duiden op weinig respect voor jou. Misschien kan je het eens aan je instructrice vragen en samen longeren? Dan krijg je vast wat handige tips waardoor de aandacht van je pony bij jou blijft. Stilstaan kan overigens ook gevolg zijn van het te veel naar voren staan t.o.v. zijn lichaam. Dan zet je als het ware de rem erop ipv drijvende hulp (paardentaal). Handigste is om samen met je instructirce te doen, dan kan zij zien waarom je pony het doet.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 19:10

Aangezien dit over longeren gaat verplaats ik hem van MD naar GVL.

_Quickje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 20:30

Anders ze eerst even zonder de longe laten uitlopen of laten vrijspringen ofzo en daarna als ze al wat moe is met de longe werken...

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 14:03

Een jong paard wat nog niet zo lang onder het zadel is heeft nogal wat balans problemen.
Een volte lopen is daardoor nog moeilijker voor ze, kan dus ook zijn dat ze bokt omdat ze d'r balans niet houdt, vervolgens stilstaat zo van: ja, dit gaat dus niet lukken.

Vanachter de computer weet ik het natuurlijk niet zeker, maar aangezien het alleen op rondjes is lijkt dit me de meest logische verklaring.
Dan zou ik eerst dus nog wat meer bespiering kweken door gewoon te draven op voltes etc. en de galop op de voltes nog even te laten.

Probeer ook te bedenken hoe ze liep op de momenten dat het goed ging, wat is het verschil met de andere momenten, of zat jij misschien lekkerder in je vel? etc.

Mirel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 20:26

Misschien kan je een ostheopaat laten komen want ik vind het wel vreemd dat het paard onder het zadel wel rechtdoor kan galopperen maar niet op de volte.

Mijn paard waar ik tot voorkort vooral buiten dus rechtdoor meer reed bokt ook als hij moet galoperen aan de longe.
Wat blijkt nu dat hij een aantal wervels in zijn rug vast zaten waardoor hij moeilijk kon ondertreden dus aanspringen. Zeker op de volte moeten ze zich meer verzamlen en dat kan pijn doen.
Misschien is de bepiering ook niet optimaal (niet aanvallend bedoelt ik probeer mee te denken)

Als ik jou was zou ik er naar laten kijken.

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 22:37

Ik zou het toch eerst aan je instructrise vragen, voor ons zijn dit soort dingen lastig te beoordelen, maar jou instructrise kent jou en je paard denk ik, en kan waarschijnlijk beter beoordelen.

Sssj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 22:43

Ik ben het met Sassol eens.
Doet je paard beide kanten om zo gek? Want het kan ook nog zijn dat je paard niet helemaal recht is en 1 kant gewoon nog te moeilijk vind.