help mijn paard draait om tijdens longeren Rechter hand

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

line18

help mijn paard draait om tijdens longeren Rechter hand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-09 23:48

ik heb een probleem
maxi draait zich om tijdens het longeren op de rechter hand.
het is allen bij de rechter hand.
ik sta al zo veel mogenlijk bij haar kont.
en probeer de lijn wel een beetje "lang" te houden.
maar helaas werkt dit niet.
in stap gaat het inmiddels wel beter.
ik longeer haar weer met een kaptoom (helaas te groot maar een kleinere is onderweg)
dit omdat ze het longeren met een hooftsel helemaal niet meer acepeert.
dit na een niet zo'n slimme actie van iemand die mijn paard voor mij deed longeren.
gooide er de slof aan (op een hele andere manier als ik het deed)deze kwam strak te staan.
alles aan gort getrokken.
en nu niet meer op de rechter hand te longeren.
ik heb vandaag foto's en een filmpje laten maken over het longeren op de rechter hand.

hier de foto en het filmpje:

Afbeelding

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 09:21

ik zie veel dingen welke niet goed gaan.

ze valt naar binnen omdat jij haar naar binnen vraagt, kijk maar eens naar je lijn, op de momenten voordat ze naar binnen valt.
Ook lijk je wat dubbele signalen te geven met je stem, je zweep, je lijn, en je lichaamstaal.
bijvoorbeeld bij de overgang naar stap, blijf je gewoon een drijvende positie houden met je zweep.

Daarnaast heb ik het idee dat je paard het niet helemaal begrijpt en hierdoor gefrustreerd raakt.

Neem eens een les longeren, het ligt in dit geval niet aan je paard, maar aan jezelf. als jij het zelf op de juiste wijze kan, kan je paard het ook ;)

Succes!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 09:29

Leuke Haf!!!! Ehm, es ff kijken...

De hand waarmee je haar vast hebt is te onrustig... dan heb je de lijn volledig is die hand, dan weer in de ander, dan maak je hem weer kort, dan weer lang. De leidende hand is een rustige vaste hand, de drijvende hand is in beweging.
Ik zie ook dat je haar eigenlijk zelf verward.
Wanneer ze dan netjes van je weg draaft zou ik daar blij mee zijn, maar dan moet ze al direct weer in stap... terwijl je zou moeten belonen dat ze keurig weg draaft zoals je van haar vraagt.
Goed longeren in knap lastig, het is niet voor niets dat dat vaak mis gaat. En Haffies zijn ook nog eens slim, die zien precies wanneer jij aan je neus staat te krabben en zij dus naar je toe kunnen komen op eigen iniatief.
Zoals mijn voorganger zegt zou je moeten oefenen met iemand die dit echt goed kan, om de logica ervan te leren begrijpen.
Het valt me trouwens op dat ze achter erg kort loopt, beetje krabbelt... is dit een momentopname?

patriciap

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 09:36

Mijn paard deed precies hetzelfde. Zij viel ook na binnen, alleen dan in galop en ging ook nog eens rectop staan! Zodra ze naar binnen willen vallen, dit kun je zien, ben jij haar voor!! Dit doormiddel van de zweep en je stem. flink boos worden, en hard met de zweep erachter slaan.
Je hebt dan kans dat ze er in galop 'vandoor' gaat maar dat is niet erg, dan neem je haar gewoon weer terug en dan goed belonen. doet ze het toch nog, dan precies hetzelfde weer, ze moet weten dat ze niet in je ruimte mag komen. ook al rent ze je de hele bak door, blijven volhouden. Succes!!
En oowja, wees wat consequenter, je zegt wel 6x hoooo stap. ;-)

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 09:40

patriciap schreef:
Mijn paard deed precies hetzelfde. Zij viel ook na binnen, alleen dan in galop en ging ook nog eens rectop staan! Zodra ze naar binnen willen vallen, dit kun je zien, ben jij haar voor!! Dit doormiddel van de zweep en je stem. flink boos worden, en hard met de zweep erachter slaan.
Je hebt dan kans dat ze er in galop 'vandoor' gaat maar dat is niet erg, dan neem je haar gewoon weer terug en dan goed belonen. doet ze het toch nog, dan precies hetzelfde weer, ze moet weten dat ze niet in je ruimte mag komen. ook al rent ze je de hele bak door, blijven volhouden. Succes!!
En oowja, wees wat consequenter, je zegt wel 6x hoooo stap. ;-)

De laatste zin ben ik volkomen met je eens maar de rest van je post niet.

misschien is het met jou paard anders, maar in het filmpje is duidelijk te zien dat de fout hier niet bij het paard ligt, maar bij degene die in het midden staat.
Jij wilt nu vertellen dan je je paard maar op zijn flikker moet geven, omdat hij jou niet begrijpt? (en dat hij het niet begrijpt is dan ook nog weer eens logisch), niet erg eerlijk he?

LadyLynn

Re: help mijn paard draait om tijdens longeren Rechter hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 09:43

en door hooo STAPPPP te roepen zal ook niet helemaal werken ben ik bang. Als het paard harder moet maak je je stem krachtiger, en als ze langzamer moet ga je heel zachtjes praten.. ik fluister tegen mijn paarden en ze reageren allemaal, ook al waait het heel hard.

marit78

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 09:47

Ik sluit me helemaal aan bij mijn voorgangers. Goed longeren is super moeilijk, maar alleen dan echt nuttig.
Je zou eens kunnen beginnen met een boek van bv Lammert Haanstra te lezen. Er is een boek met dvd erbij, waarin heel duidelijk verteld wordt hoe je moet longeren.
Wat mij verder meteen opviel, is dat je geen zweep erbij hebt. Je geeft het paard niet voldoende aan wat hij moet doen, en bent inderdaad heel onrustig in je handhouding. Probeer een driehoek te creeëren met je paard, dmv longeerlijn en zweep. Als hij dan een keer naar binnen dreigt te komen, zeg je: "weg", en wijs je met de punt van je zweep naar zijn schouder.
Wat verder echt super belangrijk is, is consequent zijn. Dit geldt natuurlijk ook bij rijden, maar bij longeren ook. Wat Patriciap al zei: als je 6x hooooo stap zegt, is hij dus niet goed aan je stemhulpen. Je moet eigenlijk bij de eerste (in het begin hooguit 2e keer) een reactie krijgen, en anders geef je hem een korte ophouding dmv je longeerlijn. Als hij het dan goeddoet, beloon je hem met je stem.
Tja, dit zijn maar een paar tips.

Succes!

patriciap

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 09:51

ok sorry, ik bedoelde eigenlijk ook, als je het advies van de anderen had opgevolgd, dus eerst aan jezelf werken, doet hij het dan nog.... dan...
je mag je paard idd nooit straffen voor iets wat hij niet fout doet maar de ruiter,dit gebeurt te vaak.
Succes!!

line18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-09 14:24

mijn paardje luistert niet goed naar woorden comando en ho stap ken ze allen als ze naar binnen komt en dat wil ik niet daardoor me zweep er wel achter houden.
en ik kan gewoon niet altijd zorgen dat er iemand naast loopt wand zodra die iets bij haar weg stapt gaat ze rennen of achter die gene aan lopen en heb ik gewoon niets meer te vertellen (ze loopt ook zonder pardon achter me aan en volgt me op de voet)
en het ging goed ik kon gewoon in het midden staan en dan stapte, draafde en galopeerde ze gewoon netjes om me heen.
me lijn maak ik langer als ze stapt zodat ze weer die cirkel kan maken allen zodra de draf komt moet hij gelijk weer korter anders komt ze naar binnen en draait ze om.
daarbij houw ik al mijn touwen in 1 hand omdat de andere hand maar voor 10% werkt
en ik beloon ook heel veel met me stem en op de andere hand kan ze het wel zoasl ik het vraag. ook op stem.
dat vind ik het raarste er van.
zodra ik in het midden blijf en een driehoek maak komt ze gelijk naar binnen wat ik ook doe en draait ze om en ik moet dan zo hart gaan slaan en dat wil ik ook niet.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 15:35

line18 schreef:
mijn paardje luistert niet goed naar woorden comando en ho stap ken ze allen als ze naar binnen komt en dat wil ik niet daardoor me zweep er wel achter houden.
en ik kan gewoon niet altijd zorgen dat er iemand naast loopt wand zodra die iets bij haar weg stapt gaat ze rennen of achter die gene aan lopen en heb ik gewoon niets meer te vertellen (ze loopt ook zonder pardon achter me aan en volgt me op de voet)
en het ging goed ik kon gewoon in het midden staan en dan stapte, draafde en galopeerde ze gewoon netjes om me heen.
me lijn maak ik langer als ze stapt zodat ze weer die cirkel kan maken allen zodra de draf komt moet hij gelijk weer korter anders komt ze naar binnen en draait ze om.
daarbij houw ik al mijn touwen in 1 hand omdat de andere hand maar voor 10% werkt
en ik beloon ook heel veel met me stem en op de andere hand kan ze het wel zoasl ik het vraag. ook op stem.
zodra ik in het midden blijf en een driehoek maak komt ze gelijk naar binnen wat ik ook doe en draait ze om en ik moet dan zo hart gaan slaan en dat wil ik ook niet.

Als je met 1 hand een verminderde functie hebt en dus niet goed aan de longe kunt werken moet je het jezelf niet aan doen het toch perse te willen laten lukken... dat is alleen maar frustrerend.
Als je een roundpen kunt maken, een ronde cirkel waarin het paard los loopt, kun je makkelijker werken zonder in de knoop te komen met van alles.
Hoe los je het dan op in het zadel met je hand als ik vragen mag?

line18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-09 18:31

Ninx schreef:
line18 schreef:

Als je met 1 hand een verminderde functie hebt en dus niet goed aan de longe kunt werken moet je het jezelf niet aan doen het toch perse te willen laten lukken... dat is alleen maar frustrerend.
Als je een roundpen kunt maken, een ronde cirkel waarin het paard los loopt, kun je makkelijker werken zonder in de knoop te komen met van alles.
Hoe los je het dan op in het zadel met je hand als ik vragen mag?

ik rij vaak met of 1 hand of met de teugels tussen me vingers.
en draarbij leer ik mijn paardje door middel van zit bochten door te komen.
wand mijn duim werkt niet meer en om al die touwen van de longeer lijn in me vingers te houden word te veel.