In principe willen we de lijnen bevestigen aan ons bitloze hoofdstel (kruislings systeem onder de kin), volgens mij moet dat gewoon kunnen toch? We bevestigen de uiteinden van de lijnen dan aan de ringen van het hoofdstel waar je normaal je teugeluiteinden aanbevestigt (ipv aan bitringen).
Dit is het hoofdstel:

Wij longeren nu altijd gewoon aan het halster en rijden met het bitloze hoofdstel. Ik wil eigenlijk niet opeens een bit gaan indoen, omdat we een andere manier van longeren gaan proberen. Bovendien vind ik dat juist eng omdat hij het niet gewend is, om dan iets nieuws ook met een (nieuw) bit tegelijk te proberen ...
We gaan rustig beginnen, gewoon in stap en daarna in draf. Paard is doordat we veel grondwerk doen al helemaal gewend aan lijnen over hem heen en om zijn achterhand en luistert goed naar stemcommando's. Verder is ie heel rustig.
Ik heb trouwens ook het instructieboek van Emiel Voest over werken met dubbele lange lijnen inmiddels besteld en ga 6 november as naar een clinic van hem in het KNHS.
Graag hoor ik ook handige tips en valkuilen waar we, met name in het begin, op moeten letten!