Eerste ervaring dubbele longe. Met halster?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

billionache

Eerste ervaring dubbele longe. Met halster?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-09 18:39

Laatst had Beauty 2 dagen haar stal niet meer uitgeweest, en ik heb er dus een gewoonte van gemaakt haar dan een halfuurtje te longeren. Zo heb ik er meer vertrouwen in omdat ze dan niet zo heet staat met rijden. Ze heeft de stemhulpen stap-draf-galop al geweldig onder controle, ze luistert flink, ondanks het feit ze wil galoperen om haar energie kwijt te kunnen.

Met andere woorden wil ze echt braaf werken aan de longe. Er is enkel maar één probleem. Sommige momenten komt ze te dichtbij, terwijl ze me het andere moment mee naar buiten sleurt. Ik probeer dit een beetje bij te sturen met een lange stick om haar verder weg te houden, voor het meetrekken heb ik nog geen oplossing.

Back to the point, ik was toen aan het longeren en het was hetzelfde liedje als anders. Ik besloot toen om de dubbele longe uit te testen. Nu longeer ik met halster (vroeger gewoon met hoofdstel en zadel, maar toen kwam er protest van de dame en moesten we weer beginnen bij halster).

Heb toen gewoon andere einde van het touw over de hals aan de andere ring gedaan en zo eens getest. Het ging goed, ze protesteerde niet en ik kon haar goed bijsturen wanneer het nodig was, daar bijkomend dat ze niet door de nieuwe situatie werd afgeleid en nog perfect naar mijn stemhulpen luisterde.

Nu zat ik te denken. Is het niet onverantwoord of slecht om dubbele longe op een halster toe te passen?

Monster_tos

Re: Eerste ervaring dubbele longe. Met halster?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 10:45

Het lijkt me voor het paard niet echt prettig. De meeste stoffen van een halster zijn nou niet echt zacht en soepel. En omdat een halster ook niet perfect aansluit krijg je geschuur ben ik bang. Het lijkt mij voor het paard prettiger om met hoofdstel te gaan werken. Misschien is een bitloos hoofdstel een idee ? En uitzoeken waarom je paard zo in protest kwam met longeren aan het hoofdstel lijkt me ook wel verstandig.

Voor het meetrekken zou ik gewoon een longeer bak afzetten. Zo kan ze je niet mee trekken. En gewoon streng met je stick/zweep als ze naar binnen valt.

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 10:47

je moet ook opletten dat het halster niet te laag zit. Hoe lager de druk op de neus hoe gevoeliger. Kan ik me nog herinneren van dat stuk over bitloos in de bit :j

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 11:43

Klopt!

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 11:46

Vind twee dagen een box niet uit komen eigenlijk erger dan longeren met een halster. Maar ik denk dat je halster teveel heen en weer trekt en het haster in het oog komt.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 09:29

ben het helemaal met Kohtje eens!

Koop een kaptoom.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 21:52

ik doe alles met een koordhalster en dat gaat goed, signalen worden goed doorgegeven via de knopen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 16:32

De eerste paar keer dat ik met de dubbele longe werkte heb ik ook een stalhalster gebruikt. Omdat ik het hoofdstel dat ik wilde gebruiken thuis had laten liggen :+ en omdat ik nog nooit met de dubbele longe gewerkt had en het een beetje griezelig vond: wat nou als ik 'm straks in z'n mond hang he? Het ging goed, alleen sturen ging nou juist wat minder omdat ik allebei de lijnen aan de ring onder de kin had vastgemaakt. Inmiddels werk ik met een hoofdstelletje, gaat beter dan met het halster. Op een halster met dubbele longe reageert hij beter dan op een halster met enkele longe, en op een hoofdstel met dubbele longe werkt hij het fijnst :) Het is net wat duidelijker dan met een halstertje. Geldt trouwens ook voor rijden, hij aarzelt wat meer wanneer ik met stalhalster rijd. Kaptoom vind ik niet prettig, het is dan net of de hulpen vertraagd doorkomen. Kaptoom gebruik ik alleen voor trailerladen :+

SemdeLorijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 19:22

Hmmm, een kaptoom vind ik maar raar, het lijkt
net alsof het paard/de pony voor bij de neusriem
vast gepakt word door dat stuk ijzer :\.
Ik longeer ook met dubbele longe, met een longeersingel
anders lukt het niet ;).

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 19:24

Nee duhh, tuurlijk heb je een singel nodig. Maar wat denk je dat je reactie nu eigenlijk toevoegt Sem? He-le-maal niks.

SemdeLorijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 13:24

hestejente schreef:
Nee duhh, tuurlijk heb je een singel nodig. Maar wat denk je dat je reactie nu eigenlijk toevoegt Sem? He-le-maal niks.

Ik vraag me af waarom jij zo dom gaat reageren op een antwoord van mij, heb je niets beters te doen ofzo?
En trouwens, prima als jij dat denkt ik hoef geen zinlose discusie met jou _O- :')!

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 15:13

Je zou een trainingshalster van Monty Roberts kunnen aanschaffen (een zogenaamd dually-halster). Daar kun je ontzettend goed mee longeren met dubbele lijnen. Ik gebruik het zelf ook altijd voor dat doel. Het halster kost 47,50 en is via internet te bestellen (zie http://www.montyroberts.nl/). Er zit ook een dvd bij waarop je kunt zien het het halster werkt.