[GVL]helpt een Thiedeman teugel bij aan de teugel rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

merrien1

[GVL]helpt een Thiedeman teugel bij aan de teugel rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-09 20:57

(ik weet niet of dit topic hier goed staat maar ik wist niet waar die anders moest.... )
hoi,
ik wil mijn pony heel erg graag aan de teugel rijden, maar dat lukt echt niet!
als ik het probeer gaat ze stilstaan, achteruit lopen, met haar hoofd schudden (niet zo vaak maar ze doet het wel) maar vooral zo haar hoofd houden dat ik haar niet meer kan sturen enzo.
nu zag ik zag vandaag iemand op stal rijden en die had (geloof ik) een tiedeman teugel als enige hulpstuk om haar paard aan de teugel te laten lopen.
nu zijn mijn vragen:
gebruik je de tiedeman teugel voor aan de teugel lopen?
en hoe kan ik mijn paard goed aan de teugel laten (leren) lopen?

alvast bedankt :D

zodiacje

Re: [GVL]helpt een Thiedeman teugel bij aan de teugel rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 21:06

Niet doen!
Je moet je paard zo rijden dat het zelf lukt en niet middels hulpmiddelen!
Als je er niet uit komt neem dan les!
Je trekt je paard anders in de houding wat betekend dat hij er echt niet van achter netjes onder gaat komen en ook zijn rug zal hij niet goed gaan gebruiken!

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 21:09

Je leert je paard goed aan de teugel lopen door te stoppen met proberen haar aan de teugel te laten lopen.

Wat ik daarmee bedoel is dat ik door jouw post het vermoeden krijg dat jij veel met de teugels doet - klopt dat? Waarschijnlijk ófwel links/rechts 'kneepjes' geven, of teugels kort houden en been geven.

Wat je hiermee zou kúnnen bereiken is dat je paard haar hoofd 'aan de teugel' gaat doen. Jouw paard doet dat dus niet, en gaat in protest. Wees daar maar dankbaar voor - ze vertelt je al dat er iets misgaat hier.

Want óók als ze haar hoofd wel zo zou doen, heeft dat weinig te maken met echt aan de teugel lopen. Dát betekent namelijk dat het paard de rug goed gebruikt, het achterbeen goed onder het lichaam plaatst; fijn soepel is door het lijf heen. En als dat allemaal goed is, dan gaat het paard vanzelf die hoofdhouding opzoeken.

Je moet dus beginnen met je paard 'goed' rijden - rechtrichten, soepel maken, spieren trainen. En als jij ondertussen een stille en rustige hand hebt, dan zal ze waarschijnlijk jouw hand ook steeds meer op gaan zoeken.

Maar luister naar je paardje - ze gaat tenslotte niet zomaar in protest op deze manier. Zoek goede instructie (en andere instructie als je nu al les hebt van iemand die je dit heeft aangeleerd), en probeer niet te veel bezig te zijn met waar je paard haar hoofd houdt. :)

Enne..die Thiedemann gaat hier zeker niet bij helpen. Het kan helpen voor het plaatje - om het hoofd in die mooie houding te krijgen. Maar wil je écht aan de teugel gaan rijden, dan is zo'n teugel daar zeker niet de oplossing voor.

chevax

merrien1: wat is voor jou "aan de teugel lopen"? Als je paard ontspannen loopt, zal hij vanzelf nageeflijk gaan lopen. Dat ze in protest komt als je probeert haar in een bepaalde houding te krijgen, betekent toch dat je pony het niet prettig vindt of gewoonweg niet begrijpt wat je bedoelt. Ik zou ook zeer zeker les nemen; leuk voor jou én voor je pony. Veel succes!

Delaja

Een thiedeman teugel begrenst het paard in de houding waarin het zijn hoofd draagt (lees: paard kan niet meer met hoofd omhoog)
Aan de teugel lopen is iets heel anders, dat hoort echt te komen uit ontspanning. Met een thiedemann creëer je eigenlijk alleen maar meer spanning en krijg je dus eerder een valse krul...
Lastig uit te leggen zo op internet :Y)

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 21:20

voorbeeld gebruik thiedeman:
Ik doe naar buiten een thiedeman aan. Absoluut niet strak!!
Ik doe dit omdat mijn paard heel soms de kolder in zijn kop krijgt. Hij steekt dan zijn hoofd zo ver de lucht in dat ik in zijn neus gaten kan kijken. Hij zet het dan op een rennen en ik ben mijn stuur kwijt. En geloof mij, op zit komt hij dan niet terug, dus dat stuur wil ik dan wel erbij hebben. Vooral hier in Den Haag met overal verkeer...
(overigens is hij meestal wel heel lief, we rijden tegenwoordig zelfs met neckrope :D ).
Ik heb er daarom een thiedeman LOSJES aan zodat hij daar niet komt met zijn hoofd.

Met een martingaal kan het zelfde bereikt worden echter ik vind een thiedeman fijner omdat ik vrij kan sturen. Maar dat is dan heel persoonlijk.

Overigens zie ik vaak tot grote ergernis meiden rijden met de thiedeman zó strak dat de teugel daarachter in boogjes hangen en ze dus alleen op de thied rijden. Tja zo kan je je paard idd naar beneden trekken...

Maar nogmaals voor jouw probleem; vraag om hulp!
Schaam je vooral niet, het netjes doorrijden is heel moeilijk!
Je bent nog jong en met de juiste aanwijzingen kan je des te verder komen!

Succes!

merrien1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-09 08:13

oke bedankt iedereen :D

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 08:28

Waarschijnlijk doe je te hard je best met je handen om je pony aan de teugel te "trekken"vandaar dat ze bij het halthouden dan achterwaarts gaat omdat je haar te strak vasthoudt omdat je waarschijnlijk bang bent dat ze anders met haar hoofd omhoog komt.
Daardoor gaat ze met haar hoofd schudden omdat ze los wil komen van je handen en wanneer dat niet lukt omdat jij haar dan nog strakker pakt,pakt zij het bit vast(zet haar kaken vast,trekt haar nek eruit en spant d'r rug) en kun je niet meer sturen.

Mijn advies is meer meegaand met je handen en voorwaarts rijden op je been,veel overgangen op je been naar voren rijden en op je zit om terug te laten komen en bij het halthouden niet teveel je handen sluiten en niet je benen afsteken.

En neem les zou ik zeggen,dat is ook zeer belangrijk,ga niet zelf wat zitten doen terwijl je eigenlijk niet weet wat je aan het doen bent en let niet al te veel op wat een ander aan het doen is die ook maar wat zit te prutsen en je dat dan gaat overnemen.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 17:27