Naar binnen laten kijken tijdens longeren,

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

palham

Naar binnen laten kijken tijdens longeren,

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-09 10:38

Omdat ik een paar weken op een nieuw beter passend zadel moet wachten, ben ik mijn 4,5 jaar oude arabier wat intensiever aan het longeren. Ik longeer afwisselend met een pessoa, chambon, helemaal los of aan de dubbele lijnen. Behalve bij de dubbele lijnen, heb ik de longeerlijn altijd in het midden onder het halster vast, omdat ik bang ben zijn mondje te verpesten, als ik longeerlijn aan het bit vastmaak. Omdat het s'ochtens en s'avonds helaas nu weer donkerder is, longeer ik vaak in de buitenbak met verlichting. Meneer vindt dit best wel spannend en draait constant zijn hoofd naar buiten om te kijken heoveel tijders en beren er wel niet van de bakrand op hem kunnen springen. Hij valt daardoor ook vaker naar binnen. Hoe kan ik er beter voor zorgen, dat hij naar binnenkijkt en ook niet naar binnen valt. Probleem is namelijk, dat als ik zijn aandacht vraag, door de longe iets naar me toe te halen, dat hij naar binnenvalt. Tips zijn van harte welkom.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 10:52

Doe de longe aan de binnenkant door het bit, en dan aan de longeersingel.

Dit werkt het beste als je longeerbak is afgezet en je paard niet uit de 'cirkel' kan gaan ;)
Komt ie dan naar binnen dan kun je hem met je zweep proberen weer meer voorwaarts te drijven, vaak maken ze dan zelf de cirkel weer groter
Laatst bijgewerkt door Nibbit op 20-10-09 10:54, in het totaal 1 keer bewerkt

palham

Re: Naar binnen laten kijken tijdens longeren,

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-09 10:53

Nibbit: hele goede tip, dus eigenlijk zoals ik dat ook bij de binnenste lijn bij de dubbel longe doe, alleen wil ik de longe wel in dit geval aan het halster vastmaken vanwege bovengenoemde redenen

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 10:55

Aan het bit heb je toch wat meer te vertellen, en je kan zacht zijn met je hand, je hoeft niet veel druk op de lijn te hebben ;)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 11:15

Ontspanning is het belangrijkste. Als je paard steeds naar andere dingen aan het kijken is, is het belangrijkst dat hij leert op jou te letten en andere dingen te negeren.
Als hij ontspannen is, kan je druk geven bij de singelplek om je paard in te laten buigen en een ophouding geven aan je longe om hem te helpen stelling aan te nemen.
Wat ik zelf wel fijn vind, is je paard af en toe een paar passen laten wijken en de volte laten vergroten, dan kan je de buiging iets overdrijven.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 13:42

Nibbit schreef:

Dit werkt het beste als je longeerbak is afgezet en je paard niet uit de 'cirkel' kan gaan ;)
Komt ie dan naar binnen dan kun je hem met je zweep proberen weer meer voorwaarts te drijven, vaak maken ze dan zelf de cirkel weer groter

zo doe ik het altijd maar het werkt niet :n
Zweep komt hij nog meer naar binnen, bij mij stilstaan. En daar is hij vliegensvlug in }:0

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 13:46

Ik zou die chambon zeker tijdens het logeren nooit gebruiken, je paard gaat dan met zijn hoofd te laag gaan lopen.
doe het eenvoudig en heel simpel, een longeersingel of zadel , en een hoofdstel, en vanuit de singel ussen de voobenen uit een doorlopnd touwtje naar het bit, van binnen naar buiten dan weer naar je zadel bv de voorste bovenste ringetjes aan de andere zijde weer naar het bit van buiten naar binnen en terug naar de singel tussen de voorbenen. ( is een heel klein beetje te vergelijken met een soort slof)
Ieder paard zal naar buiten gaan kijken tijdens het longeren dus dat is niet zo abnormaal hoor , maar als het voorgaande al even geprobeerd is en rustig verloopt, dan kan je nog een extra touwtje alleen aan de binnenzijde vanaf de singel ter hoogte van de stijgbeugel naar de mond dus aan de bitring, en net zo kort zetten dat er een klein beetje binnenstelling is, en zo verder longeren, als hij zijn hoofd net iets te laag gaat houden kan je die bevestiging net iets hoger plaatsen , dat moet je dus zien ter plekke.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 14:03

Ik longeer altijd met kaptoom, dan kun ej de boven lijn stretsen en je kan het hoofd wat stellen, je kan dan ook heel goed het binnen achterbeen trainen.
Je kan kijken op www.paardenbegrijpen.nl hoe en wat.
Je hebt dan helemaal geen hulpteugels nodig, want die zorgen vaak juist voor spanning, ook al lijkt het dat het paard ontspant, als je aan de enkele lijk werkt kun je leren voelen en dat gaat niet met hulpteugels.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 15:07

Ik longeer met pessoatuig...

Kimm1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 15:10

Nibbit schreef:

Mee eens, als je dan toch met halster wilt longeren zou je eventueel een katrol of een oog wat je zelf aan het halster kan maken.
Succes ;)

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 15:11

zo doe ik het ook altijd werkt heel goed hoor zo :Y)

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 15:23

griebels schreef:
Zweep komt hij nog meer naar binnen, bij mij stilstaan. En daar is hij vliegensvlug in }:0

Dan zou ik toch maar op een iets minder lieve manier laten blijken dat het niet de bedoeling is dat hij naar je toe komt. Lijkt me een goeie manier om onder het werk uit te komen, niet de bedoeling. Drijf je bij met de longeerzweep of wijs je ermee naar de schouder? Wanneer je de volte niet te groot laat worden, je wijst met de longeerlijn naar de schouder (even ermee wiebelen evt) en je geeft een kleine ophouding dan zou hij in principe stelling naar binnen moeten geven.

Misschien heb je hier nog wat aan?
[GVL] Met Pasoateugel naar buiten gericht???

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 16:11

Als je met dubbele longe kunt longeren, zou ik geen goede reden kunnen bedenken om het niet te doen? Op deze manier kun je zoveel beter longeren dan aan een enkel touwtje en een bijzet (met welke naam dan ook).

Aan de dubbele longe kun je met je hand net zo vriendelijk zijn als ohz. En je kunt hem ook gewoon weer naar buiten sturen. Eventueel (kost wat moeite en oefening) kun je hem met je zweep gewoon naar buiten drijven. Vaak is het al voldoende om met de zweep naar de plaats van het ruiterbeen te wijzen en anders op die plaats even aantikken.

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-09 16:42

Dubbele longe gaat goed, maar dubbele longe en zweep heb ik nog nooit gedaan, lijkt me een beetje veel in de handen. Toch wil ik dat mijn paard bij beide manieren van longeren (dubbel of enkel) leert naar mij te kijken. Ga het toch proberen door de longe anders vast te maken en met de zweep op de plaats van de fictioeve ruiterbeen te wijzen.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 17:22

DarkShines schreef:
griebels schreef:

Dan zou ik toch maar op een iets minder lieve manier laten blijken dat het niet de bedoeling is dat hij naar je toe komt. Lijkt me een goeie manier om onder het werk uit te komen, niet de bedoeling. Drijf je bij met de longeerzweep of wijs je ermee naar de schouder? Wanneer je de volte niet te groot laat worden, je wijst met de longeerlijn naar de schouder (even ermee wiebelen evt) en je geeft een kleine ophouding dan zou hij in principe stelling naar binnen moeten geven.

Misschien heb je hier nog wat aan?
[GVL] Met Pasoateugel naar buiten gericht???

Een iets minder lieve manier werkt niet. Heb jij dat nooit gezien bij hem dan?
Ik wijs ermee naar de schouder trouwens, ik prik hem zelfs in de schouder als hij nog verder naar binnen komt.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 18:51

Kwestie van oefenen en het vinden van de balans in de zweep. Ohz kun je toch ook met een zweep rijden? Heb je net zoveel in handen :) Longeerzweep is inderdaad wel veel groter. Maar je moet er even handigheid in ontwikkelen waar je hem het beste kunt vasthouden, zodat hij een beetje in balans ligt en minder zwaar in de hand is.

Maar wat is de meerwaarde van longeren met een enkele longe t.o.v. dubbele longe?

Griebels; In zo een geval mag je hem best een keer een tik met de zweep geven. Goed in de gaten houden en op tijd een tik geven. Vaak reageren ze ook al prima als je ze een tik op de 'billen' geeft, indien hij daar niet op reageert, tik op de plaats van het ruiterbeen.
Blijkt dat allemaal niet te werken, op zoek naar iemand die je met dubbele longe kan leren longeren. Dan kan je hem gewoon naar buiten sturen.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 22:08

Verplaatst van RT naar GVL.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 10:55

@griebels, het is iets te lang geleden dan ik liekie gelongeerd heb, zou het dus niet meer weten. Kan me alleen herinneren dat het moeilijk was om hem zo ver te krijgen dat hij zijn rug gaat gebruiken. Dat naar binnen vallen herinner ik me niet zo goed eigenlijk.

@de mensen die met dubbele longe werken, wat voor longeerlijnen gebruiken jullie? Ik heb het namelijk eens met 2 normale longeerlijnen geprobeerd maar dat was zo'n gewicht dat het paard met haar kin op de borst stil ging staan. Bovendien kreeg ik er ontzettend lamme armen van.

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-09 12:43

Hele lichte longeerlijn van Nylon, die gemaakt is om met de dubbele lijnen te longeren

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 16:56

Ik longeer gewoon met 2 longeerlijnen. Maar nog nooit dezelfde problemen als jij gehad?

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 22:01

Misschien scheelt het erg met nylon longeerlijnen (die heb ik volgens mij ook nog ergens).
Ik heb sowieso het idee dat je nogal makkelijk erg veel kracht kan zetten met dubbele longe.
Paard is alleen verkocht dus kan het op haar niet meer oefenen.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 08:04

Ja, maar dat is ohz ook zo. Daar kun je ook veel kracht zetten als je dat wilt. En als je je dubbele longe vastknoopt als een slofteugel, dan kun je inderdaad nog gemakkelijker kracht zetten en je paard 'in de krul trekken'. Maar je bent er altijd nog zelf bij en je kunt ook net zo gemakkelijk weer loslaten.

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-09 11:26

En dat vind ik het goed aan de dubbele longe, waar ik nooit aan kan trekken. Maar ik kan direct reageren met mijn hulpen door heel subtiel dingen te vragen.