Achteruit alleen met druk op de neus.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marije112

Achteruit alleen met druk op de neus.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 17:15

Omdat ik wellicht wat wil gaan doen met mijn pony met grondwerk en vrijheidsdressuur ben ik begonnen met een goede basis.
Mijn pony is nu 7, stapt, draaft en houdt halt op commando maar het beestje ging nog niet achteruit.

Hier ben ik dus mee aan het oefenen, maar na een aantal weekjes lukt het nog niet zoals ik het zou willen.
Mijn pony gaat alleen nog achteruit wanneer ze druk van het halster voelt.

Ik ben begonnen met een duidelijk commando geven 'back', vervolgens een klein beetje druk op haar neus en dan loop ik zelf naar achter (ik sta naast mijn pony (kijk dezelfde richting op)).
Dit gaat allemaal prima, dan kan ze meters achteruit stappen zonder probleem, maar zodra ik dit zonder halsterdruk wil doen, doet ze het gewoon niet.
Ik ben nu ongeveer een maand bezig met achteruit lopen op de bovenstaande manier, maar ze doet het nog steeds niet..
Ze krijgt stembeloning en stukjes appel als beloning.

Iemand die mij hiermee kan gaan helpen?

Liefs,
Marije

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 22:06

Voor het achteruitlopen zou ik eerder maximaal een week uittrekken in plaats van een maand, de meeste paarden hebben het snel door, zeker met voer! Neem eens een handje bixjes of een beetje müsli, is veel makkelijker mee te nemen en veel paarden vinden het ook nog eens lekkerder. Ik heb er hier een die echt haar neus ophaalt voor appels, doe je haar geen plezier mee.

Ga eerst voor je paard staan en wijs naar de borst. Zeg je commando en prik een paar keer je paard, als het paard naar achteren loopt. (2 á 3 passen) beloon je. Dan stap je een stukje en probeer je het weer opnieuw. Probeer de hulp zo klein mogelijk te houden, wijzen naar de borst bijvoorbeeld, pas als daar niet op gereageerd wordt prik je je paard. Maar probeer altijd eerst je paard te motiveren om op het wijzen naar achteren te lopen, dat kan door jezelf een beetje "op te blazen" of door zelfverzekerd op je paard af te lopen. Paarden vinden achteruitlopen niet erg leuk, probeer het dus niet te vaak achter elkaar te doen en wissel af. Je bouwt de hulp steeds verder uit tot je naast je paard kan staan en het paard je hulp snapt. Daarna kan je het ook eens achter je paard proberen, is erg handig bij het uitladen van het paard op de trailer. :D

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-09 14:28

Shattered schreef:
Voor het achteruitlopen zou ik eerder maximaal een week uittrekken in plaats van een maand, de meeste paarden hebben het snel door, zeker met voer! Neem eens een handje bixjes of een beetje müsli, is veel makkelijker mee te nemen en veel paarden vinden het ook nog eens lekkerder. Ik heb er hier een die echt haar neus ophaalt voor appels, doe je haar geen plezier mee.

Ga eerst voor je paard staan en wijs naar de borst. Zeg je commando en prik een paar keer je paard, als het paard naar achteren loopt. (2 á 3 passen) beloon je. Dan stap je een stukje en probeer je het weer opnieuw. Probeer de hulp zo klein mogelijk te houden, wijzen naar de borst bijvoorbeeld, pas als daar niet op gereageerd wordt prik je je paard. Maar probeer altijd eerst je paard te motiveren om op het wijzen naar achteren te lopen, dat kan door jezelf een beetje "op te blazen" of door zelfverzekerd op je paard af te lopen. Paarden vinden achteruitlopen niet erg leuk, probeer het dus niet te vaak achter elkaar te doen en wissel af. Je bouwt de hulp steeds verder uit tot je naast je paard kan staan en het paard je hulp snapt. Daarna kan je het ook eens achter je paard proberen, is erg handig bij het uitladen van het paard op de trailer. :D

Bedankt voor je berichtje!
Ik was ook echt niet van plan om hier zo lang mee bezig te zijn maar het lukt gewoon niet :P.

Ik zal het straks eens proberen met biks en op de manier die jij beschrijft, wellicht lukt het dan beter!
Achteruit de trailer af lukt het heel goed ;)

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 14:37

Shattered schreef:
Ga eerst voor je paard staan en wijs naar de borst. Zeg je commando en prik een paar keer je paard, als het paard naar achteren loopt. (2 á 3 passen) beloon je.

Hier ben ik het deels mee eens. Ik zou idd voor mijn paard gestaan en naar de borst wijzen in combinatie met het commando wat je haar al probeert aan te leren/ hebt aangeleerd. reageert ze niet? Vingers tegen de borst en langzaam de druk op de borst opbouwen terwijl je het commando herhaalt (ik ben dus geen voorstander van 'prikken'). Zodra ze ook maar één pasje achteruit zet druk laten wegvallen en uitvoerig belonen. Eén pas kan je uitbreiden naar twee, twee naar drie enz. Denk er hierbij om dat 'back' al het signaal voor haar moet zijn om achteruit te gaan. Wijzen, vingers tegen de borst en druk daarbij uitoefenen dienen dit alleen te verduidelijken. Denk er dus goed om dat je de commando's ook in die volgorde uitvoert om te voorkomen dat ze weer alleen op druk achterwaarts wil.

Succes!

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-09 14:38

N.a.v jullie berichtjes heb ik gewerkt op jullie manier, en hij dat dit direct door!

Bedankt!