Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

GenteDiMare

Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 13:42

Ik ben sinds gisteren begonnen met clickertraining.
Ik volg les bij Francoise De Coster, misschien wel gekend bij sommigen onder jullie.

In mijn eerste les heb ik al 3 van de 7 basics geleerd namelijk: handtarget, beleefdheid en achterwaarts
We zijn al half en half begonnen aan hoofd omlaag en volg.

Ze deed dit allemaal redelijk vlot en was soms wat overenthousiast. Ze probeert me wel op sommige momenten nog te domineren, maar Francoise heeft me getoond hoe ik daar moet op reageren.

Nu ben ik wel erg enthousiast over de clickertraining.
Ik vroeg me nu wel af wie er nog met zijn paard traint via deze weg en wat jullie ervaringen zijn?

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 13:45

Ik heb mijn paard met de clicker getraind toen hij langdurig op boxrust stond ivm een blessure. Hij knapte er mentaal een eind van op,ik vond het heel leuk. Nu hij weer beter is, werk ik nog maar weinig met de clicker. Maar de basisprincipes gebruik ik nog wel, het heeft me toch inzicht gegeven hoe een paard denkt.
Toevallig zondag nog achterwaarts ohz met behulp van deze techniek aangeleerd. Iedereen was verbaasd dat dat binnen 30 sec werkte ( natuurlijk de andere randvoorwaarden ook in orde ).

Bijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 14:08

Ik heb er ook een les van gehad, maar verhuisde dan van stal. Ik haal de clicker af en toe boven, we spelen nog vooral met ons kegeltje, maar ben van plan om nog andere dingen met de clicker aan te pakken...

Kegeltjes zijn leuk :j
Afbeelding

GenteDiMare

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 16:04

Daarom vind ik dit ook zo belangrijk, omdat je leert hoe een paard denkt. Je gaat ook bewuster gaan reageren op je paard volgend mij.

Zesiram schreef:
Ik heb mijn paard met de clicker getraind toen hij langdurig op boxrust stond ivm een blessure. Hij knapte er mentaal een eind van op,ik vond het heel leuk. Nu hij weer beter is, werk ik nog maar weinig met de clicker. Maar de basisprincipes gebruik ik nog wel, het heeft me toch inzicht gegeven hoe een paard denkt.
Toevallig zondag nog achterwaarts ohz met behulp van deze techniek aangeleerd. Iedereen was verbaasd dat dat binnen 30 sec werkte ( natuurlijk de andere randvoorwaarden ook in orde ).

GenteDiMare

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 16:05

Ziet er leuk uit! Wat doe je dan precies met de kegels?

Bijke schreef:
Ik heb er ook een les van gehad, maar verhuisde dan van stal. Ik haal de clicker af en toe boven, we spelen nog vooral met ons kegeltje, maar ben van plan om nog andere dingen met de clicker aan te pakken...

Kegeltjes zijn leuk :j

Bijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 16:06

Kegel op verschillende afstanden van hem houden (gooi hem nu zelfs al gewoon rond in de bak :+ ) en paardje moet kegel gaan aantikken als ik het commando geef en krijgt zijn click + beloning na het aantikken.
Je moet natuurlijk wel makkelijk beginnen (desnoods kegel bijna tegen de neus van het paard) en opbouwen. De mijne loopt, soms nog wat twijfelend al een meter of 3-4 naar zijn kegeltje.

Kyliam

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 16:08

wij oefenen ook met de clicker. Jammer genoeg geen les erin maar ik wil wel graag een workshop ofzo gaan volgen. Want merk dat ik al vlug tegen dingen aanloop die ik wil vermijden. Want een bedelpaard wil ik er niet van maken natuurlijk.
Ik dacht er over om bij Eva Sageman (weet niet of iemand haar kent) een workshop te doen....
Danielle

GenteDiMare

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 16:34

Zij werkt samen met Francoise, alsook met Inge en nog enkele.
Dit is hun website:
http://www.ingeteblick.be/

Kyliam schreef:
wij oefenen ook met de clicker. Jammer genoeg geen les erin maar ik wil wel graag een workshop ofzo gaan volgen. Want merk dat ik al vlug tegen dingen aanloop die ik wil vermijden. Want een bedelpaard wil ik er niet van maken natuurlijk.
Ik dacht er over om bij Eva Sageman (weet niet of iemand haar kent) een workshop te doen....
Danielle

Marouscha14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 15:58

waar kan je een clicker kopen? heb er veel over gelezen en het lijkt me erg handig.

Bijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 16:17

een clicker kan je in de dierenwinkel kopen, maar je kan ook een woordje gebruiken als dat makkelijker is.
Handig is wel om an je timing te werken, Francoise liet mij clicken telkens een balletje dat zij gooide op de grond botste en dat is echt wel een handige oefening!

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 18:32

Ik heb zo'n anderhalf jaar een clicker, nooit les gehad en voor mijn (verzorg)paard en mij was het allebei nieuw, heerlijk om zo op een andere manier met je paard bezig te zijn!
De clicker laat ik nu vaak weg maar gebruik hem wel altijd bij nieuwe kunsten aanleren.

Ook heb ik mijn katten getraind met de clicker, die kunnen nu dus ook diverse kunsten! :D Handig ding!

Cleo12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 16:58

Ik wil ermee beginnen, heb net het boek vrijheidsdressuur gekocht van Miriam Nieuwe Weme en ben erg enthousiast. Nu nog even een clicker kopen.

Zou het ook bij ezels werken, ik ga het gewoon proberen...

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 17:02

Ik wil er wel mee beginnen, maar ik heb gehoord dat je een paard niet kunt belonen met voer, dus hoe leer je dan aan dat de clicker betekent dat hij het goed doet? Mijn moeder trainde de hond vroeger met clicker, maar dat was natuurlijk te doen met voer..

Cleo12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 17:54

Staat in het boek vam Miriam Nieuwe Weme, je paard leren dat alleen een beloning volgt op het klikje. Als je paard bedelt of het voer uit je zak/hand probeert te pakken duidelijk nee zeggen. Ik wil geen reclame maken, maar volgens mij is het een goed boek (heb het zelf nog niet in de praktijk gebracht) als je het niet d.m.v. les kan doen zoals de TS.

Bijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 19:00

Er zijn verschillende boeken over en op het internet kan je ook al wel wat vinden ;)

Je moet de click eerst verbinden met de beloning van het voer, zodra ze dat snappen, kan je ze andere dingen leren...

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 19:03

Ik gebruik de clicker ook, vooral voor vrijheidsdressuur eigenlijk. Ik heb wel geen les gevolgd maar wil in de toekomst wel graag eens een les vrijheidsdressuur/clickertraining volgen. Het leuke aan clickertraining vind ik, dat je paard zelf zijn handelingen kiest (om het zo even te zeggen) en jij dan gericht de juiste handeling beloond. Het is dus allemaal heel vrij en zonder druk :)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 19:40

galley schreef:
Ik wil er wel mee beginnen, maar ik heb gehoord dat je een paard niet kunt belonen met voer, dus hoe leer je dan aan dat de clicker betekent dat hij het goed doet? Mijn moeder trainde de hond vroeger met clicker, maar dat was natuurlijk te doen met voer..

Tuurlijk kun je een paard wel belonen met voer! ;)

iluycks

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 16:00

Wat leuk dat er een 'clicker topic' is!
Ik heb 2 paarden en 1 shet, die ik alles aanleer met de clicker.
Een van mijn paarden (een mishandelde PRE) ben ik nu zadelmak aan het maken mbv clicker.
Ik heb anderhalf jaar in de VS verschillende clickercursussen gedaan. Dit was voor mij en mijn paard, na een zoektocht van 2 jaar, de enige kans die wij nog hadden. Ik had al alles geprobeerd om vertrouwen op te bouwen. Niets hielp. We boerden alleen maar achteruit.

Hoe dieren leren mbv clickertraining (hierna CT) is zelfs wetenschappelijk onderzoek gedaan. De conclusie was dat alle levende wezens (paarden, honden, katten, kippen, mensen enz) sneller leren en geleerd gedrag herhalen als ze weten dat hun dat gedrag iets oplevert. CT is een van de methodes die dit gebruikt, om gedrag te beinvloeden en te trainen.
Inderdaad, je kunt CT gebruiken voor vrijheidsdressuur en spelletjes. Maar ook serieuze zaken als de correcte buiging bij het rechtrichten, voorwaarts/neerwaarts, noem maar op, zijn perfect aan te leren met CT.

Het geluid van de clicker is uniek. Je kunt ook clickeren met je stem (yes zeggen of zo) maar daar leggen wij soms zoveel emotie in. Doet een paard het heel goed dan roep je yeeeeeees, je roept harder, zachter. Sommige paarden kunnen daar heel goed mee omgaan, maar andere (zoals die van mij) schrok zo erg dat hij overstuur raakte. De clicker is 'emotie onafhankelijk' zeg ik altijd.
Als je clickt zeg je in feite tegen het paard 'goed gedaan' en de beloning erna bekrachtigt dat.

Nee, het is niet de bedoeling in het wilde weg te clickeren.
Nee, het is geen andere manier van 'voeren'
Nee, je krijgt op den duur geen bijtende paarden
Nee, het is niet de bedoeling voor ieder gedrag dat je aanstaat te clickeren.
Nee, het is niet de bedoeling het dier voor de rest van zijn leven voor hetzelfde te belonen.

CT heeft alles te maken met nadenken en plannen wat je het paard wilt aanleren.
Je leert het dier iets aan en daarna is het geleerd. Klaar!
Zelfs paarden waarvan je het niet verwacht, reageren super daarop.
Je krijgt een denkend dier met veel zelfvertrouwen. 'n Dier dat wil onderzoeken. Dat proces is heel gaaf om te ontdekken.
En jijzelf. Je leert zelf heel precies te kijken en te reageren op een minireactie die je paard laat zien.

Heel erg leuk allemaal. Ik ben er rustiger door geworden *D

Annet_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 18:04

iluycks schreef:
Nee, het is niet de bedoeling het dier voor de rest van zijn leven voor hetzelfde te belonen.

wanneer moet je dan stoppen met het belonen voor het zelfde?

Bijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 19:10

Als je paard het 'kent' moet je steeds minder belonen, omdat het meer een gewoonte wordt voor het paard. Je kan dan focussen op het belonen van ander gewenst gedag of het eerder beloonde gedrag uitbreiden en enkel het uitgebreide gedrag belonen.
Omdat het eerder beloonde gedrag er zo ingesleten is, gaat je paard dat blijven doen, ook zonder de beloning.

Als je je paard bvb met zijn neus aan een kegel wil laten stilstaan, dan helpt het niet dat hij telkens de kegel even aanraakt en daar telkens zijn beloning voor krijgt. Als hij het goed snapt dat de kegel aanraken een beloning oplevert, dan ga je steeds meer vragen, bvb dat hij de kegel langer aanraakt of twee keer na elkaar voor hij zijn beloning krijgt. En zo ga je telkens een stapje verder, tot hij minutenlang met zijn neus aan de kegel 'kleeft' voor je beloont. En als dat goed gaat, is meestal een aai als beloning voldoende voor het paard om te weten dat hij het goed doet :D

iluycks

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 20:24

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 23:51

Ik clicker ook met Jauke en ik geef tevens vd les gecombineerd met clicker training.

Mijn ervaring is dat de meeste paarden deze manier van werken enorm leuk en motiverend vinden en het ontzettend snel oppakken. Ik merk wel dat ik echt onthand ben als ik niet wat lekkers in mijn zak heb :+ Dat is er zo ingesleten dat ik het altijd mis. Het is zo fijn om op elk moment iets geweldigs te kunnen belonen :D

Annet_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 11:32

bedankt!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 23:23

I love de clicker :j
m'n paard is er compelet fan van, zodra ik de clicker pak, begint ze als een debiel te murmelen en stopt vervolgens niet meer :+
maar ooh ooh wat handig is dat ding, heb hem zelf in gebruik bij mijn normale dressuurtraining ( achterwaarts, hals strekken etc doe ik met behulp van de clicker)

iluycks

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 10:23

Ja Lowara, dat is inderdaad ook waarvoor ik hem nu gebruik. Ik heb destijds level 1 Parelli met mijn paarden gedaan. Vervolgens ben ik dezelfde tasks met clicker gaan doen. Het maffe vond ik dat ze nu de oefeningen veel leuker vinden. Heel bijzondere ontwikkeling.
Vulcano, mijn PRE, heeft moeite met voorwaarts/neerwaarts aan de longe. Dat zijn we nu met clicker aan het aanleren. Gaaf om te zien dat een paard aan het bedenken is wat hij moest doen voor de click.
Die shet van mij gaat helemaal uit haar dak als we gaan clickeren. Staat te hinniken aan de andere kant van de draad 'ikke-ikke-ikke nu'