Ik verzorg sinds 2,5 jaar een Tinker genaamd Gipsy. Hij is 14 jaar oud maar heeft helaas al een aantal jaar erge artose in beide voorbenen dus afgezien van wandelen en wat stap/bosritjes kunnen we niet veel. Maar we vermaken ons prima. Ik ben o.a. al een tijdje bezig met de VD met hem. We zijn vooral bezig met de basisoefeningen zoals op commando voorwaarts en halt, volgen, alle kanten op buigen in zijn hals enz. Dit gaat allemaal wel prima, al is hij vaak wat enthousiast. Verder kent hij het voetje geven op commando en zijn we bezig met het zijwaarts (wat helaas nog niet echt wil vlotten). En ook de buiging kan hij.
Nu wil ik hem heel graag het liggen op commando aanleren. Hij heeft van de zomer een tijdje gehad dat hij regelmatig ging liggen. Ik kon er dan bij gaan zitten, liggen of zelfs op hem gaan zitten. Dit waren echt gave momenten. En het zou zo leuk zijn als hij het op commando kon. Ik heb al verschillende dingen geprobeert (voetje vragen en naar achteren/naar beneden vragen, berggeit geprobeert, nat maken werkt soms 1x of niet).
Nu mijn vraag; wat werkte het beste bij jullie paarden om het liggen aan te leren? En welke manier is het minst belastend voor zijn voorbenen?
En misschien dat jullie mensen (van bokt of daarbuiten) kennen die goed kunnen helpen (les willen geven) bij de VD (en dan voornamelijk het liggen)? Dan hoor ik het ook graag!
Hopelijk kunnen jullie mij helpen!

Vorig jaar winter: hier doet Gipsy de buiging. Is deze correct?
Ik ben soms wel bang dat hij op zijn hoofd terecht komt (hij kan nogal lomp doen), is dit risico groot?

Dit wil ik bereiken maar dan op commando. Het vertrouwen is er zeker.

Ik weet niet of dit topic goed staat, hopelijk wel en anders mag het natuurlijk gerust verplaatst worden.
Alvast bedankt voor je reactie!! Alle hulp is welkom.
Groetjes Roosmarijn