longeren met paard 14?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tos

longeren met paard 14?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-09 17:27

hallo,
ik heb al even gekeken in een aantal topics, maar wat ik me afvraag is: (ik kan het dus niet echt vinden)
mijn Haflinger (14) heeft heel zijn leven niet echt iets gehad met longeren,
volgensmij helemaal in het begin wel :\ maar dit weet ik niet zeker
verder zo ook nog wel eens, ik erop en vader longeren
ik wou eigenlijk met hem heel graag longeren en heb het even geprobeerd,
het is een open bak, maar hij is te sterk en trekt de longe uit mijn hand, wat doe ik verkeerd?

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 09:37

Tja... dat kan heel erg veel zijn...
Kan jij zelf longeren, hoe was je houding en waar stond je, hoe had je de boel bevestigd, had hij wel of geen zadel op... etc...
Maar ook: begreep je haflinger de bedoeling, is hij bang voor de longeerzweep of... probeerde hij gewoon uit hoe hij er onderuit kon komen?

Er zijn zoveel redenen en oorzaken te bedenken. Als je het nog een keer probeert, vraag dan hulp van iemand die veel ervaring heeft én zet de bak af zodat hij niet naar de andere kant kan sjesen...
Wees er zeker van dat niets hem pijn doet of vervelend zit... dan heb je al een heleboel mogelijke problemen ondervangen!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 09:45

Waarom probeer je niet een stuk bak af te zetten?Dat scheeld al enorm,een paar paaltjes een een schrikdraadje zijn eigenlijk al voldoende.
Sommige paarden vinden het wel best en kiezen ervoor de longe uit je handen te rukken ipv te werken,als je dan net de handigheidjes niet weet het je een probleem.
Ga eens op zoek naar iemand die je een lesje kan geven,op zich is dat ook niet verkeerd...longeren moet je leren net als rijden ;) Zo kom je erachter wat je misschien fout doen en/of wat er fout zit bij je paard.

Kyliam

Re: longeren met paard 14?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 14:54

ik kan me er ook alleen maar bij aansluiten dat het goed is als je iemand te hulp vraagt.
Ik wilde Kyliam ook gaan longeren. Maar het lukte me ook niet goed. hij kwam steeds naar me toe.
Toen heb ik hulp gevraagd aan iemand met veel ervaring. Hij heeft Kyliam toen een keer of 4 gelongeerd.
Toen zei hij wel dat Kyl waarschijnlijk nooit echt lol zou hebben aan het longeren. Dat het gewoon niet zijn ding was.
En nu ben ik dus gestopt met longeren en werk alleen nog maar los met hem. En daar heeft hij duidelijk veel meer lol in.

Dus ik zou even kijken of je paard het wel snapt en het wel leuk vind. Dan kan je altijd nog beslissen of je dit wil blijven doen.

Succes
danielle

Pollewoppy

Re: longeren met paard 14?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 14:58

Probeer inderdaad eerst eens om de bak af te zetten, het liefst in een circel, zodat hij niet uit kan breken. Let dan heel erg op je eigen positie, zodat je al het ware achter hem blijft. Kom je voor zijn schouder namelijk, breekt hij veel makkelijk uit, omdat je hem dan moeilijker voorwaarts kunt houden. Als het zo niet lukt, zou ik ook hulp zoeken.

tos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-09 19:07

dankjewel allemaal ^^
het blijkt dus toch dat ik beter iemand om hulp kan vragen
ik gan eens even kijken wie ik zal vragen maar dankjewel allemaal voor jullie reactie ;)

samj1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 21:29

wat je ook kan doen is longeren met het hoofdstel aan dan heb je tenslotte al iets te zeggen
of met hengstenkettinglonge ook heel handig bij vervelende paarden aan de longe