VD en dressuur, te veel info voor een jong paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Iriscope

VD en dressuur, te veel info voor een jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-09 11:18

Mijn 3,5 jarige is sinds een half jaartje onder het zadel, met tussenpozen van soms een week, soms een maand, om hem even bij te laten komen.
Hij pakt alles super op en wil graag voor me werken.
Ik vind zelf dat ik nog nooit zo'n fijne band met een paard heb gehad, hij wil echt alles voor me doen.
Omdat hij nieuwe dingen zo leuk vind, en ik het vertrouwen tussen ons ook wil gebruiken om eens wat anders te doen dan rijden, dacht ik aan VD.
Dan zou ik daar toch zeker een keer per week, maar liever wat vaker mee aan de slag willen gaan.
Hij wordt ongeveer 3, soms 4 dagen in de week gereden, en dan 20 min/ half uur.
Ik denk dat het een leuke afwisseling voor ons allebei zal zijn om VD te gaan doen. Wat ik me alleen afvraag, dan zal hij nog meer dingen moeten onthouden en het is een slim, sensibel paard, dat ontzettend makkelijk leert.
Zal ik hem dan niet overbelasten door hem zoveel informatie te geven om te verwerken?.
Wie heeft hier ervaring mee? En denken jullie dat het te veel info kan zijn om het rijden te combineren met 2x per week VD?

Amable

Re: VD en dressuur, te veel info voor een jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 12:04

Toen ik Jauke kocht was hij 2 jaar en 8 maanden en hij was helemaal groen. Halter omdoen was bijv al erg eng en moeilijk. Voor zijn vierde verjaardag, dus met een ruim jaar, liep hij voor de wagen, onder zadel, en kende zoveel VD oefeningen dat we zelfs al onze eerste show konden geven. Ik geloof dus niet dat je een jong paard snel overvraagd, mits je rustig opbouwt en inspeelt op dat wat het dier zelf aanbiedt. Ik heb zelfs ervaren dat de afwisseling in het werk hem erg fris hield! Ik moet wel zeggen, ik reed in die periode weinig met hem, max 2 x per week en dan zeker 1 x een klein buitenritje. Ik denk dat het voor die guppies veel beter is om nog niet teveel onder zadel te werken.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 12:07

Dat denk ik ook :)

Je belast hem lichamelijk niet, ik geloof ook niet dat je paard er snacht nog mee bezig is, met wat jij hem overdags hebt geprobeerd te leren..

juudii5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 12:22

Ik ben nu ook met een 3jarige bezig. Heb hem pas zadelmak gemaakt. Ik rij niet elke dag, maar tussendoor doe ik dus vd. Hij geniet echt en met rijden is hij niet extra fris ofzo.

tess06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 17:11

mijn haflinger is op dit moment ook 3 jaar en word zo'n 2/3 dagen in de week gereden de andere 2/3 dagen doe ik met haar grondwerk en vd. We zijn nu 1,5 maanden bezig en ze kan al vrij veel. Ik denk niet dat je een jonkie snel overvraagd zolang je het maar leuk voor ze houd houd en goed kijkt wanneer het te veel word

juudii5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 17:20

Wat kan die van jou zoals al tess??
Ben erg benieuwd, vind het leuk om die dingen van mensen te horen :)
Van mij kan nu flamen, redelijk buigen en zijn nu met jambette bezig wat hij aardig doet :)

Kyliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 20:24

Ik heb ook een 3.5 jarige. Sinds deze week zijn we voorzichtig begonnen met zadelmak maken. Niet met de bedoeling al vollop te gaan rijden hoor. Maar gewoon dat hij het kent dat ik op hem stap.

Ook zijn we nu bezig met VD op heel lang basisniveau. Ook in combi met Klickeren. En mijn paard vind het helemaal geweldig (niet alleen de snoepjes hoor maar ook al die aandacht)
Ik doe elke dag een tijdje met hem los werken in de bak. Hoeft niet lang te zijn maar gewoon even lekker samen iets ontspannend doen.

Ik denk niet dat je daarmee kunt overvragen. Bij Kyliam merk ik dat hij bepaalde dingen moeilijk vind, omdat ik niet het juiste signaal geef. Hij kent het zelf veel beter dan ik mijn lichaamstaal kan beheersen. Ik denk dat ik vooral nog veel moet leren ;)
Als je maar lekker lol met je paardje hebt en zij of hij er net zoveel lol in hebben!

Danielle

tess06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 21:54

juudii5 schreef:
Wat kan die van jou zoals al tess??
Ben erg benieuwd, vind het leuk om die dingen van mensen te horen :)
Van mij kan nu flamen, redelijk buigen en zijn nu met jambette bezig wat hij aardig doet :)

Hee wat leuk dat lachen is leuk hea,,zoo simpel maar toch zeer appart :+ Hoelang ben jij nu bezig dan?

de mijne kan op dit moment de basis van het vrijheidsdressuur, kusje geven, lachen op commando, gapen op commando, voetje geven, Jambette, spaanse pas(lopend alleen het 1e been nog aan het andere werken we nu ;) ) hoofd laag, de buiging en met hulp al het compliment. Ik weet niet of dat onder vd hoort maar ze kan ook op commando tegen een paardenvoetbal aantrappen :o

Hihi als ik het nu zo opnoem eigenlijk al best veel voor binnen 1,5 maand :9 maar het is vooral omdat ze natuurlijk nog zo jong zijn en het meestal helemaal geweldig vinden. En tjaa wat ze leuk vinden pakken ze snel op hea! :D

juudii5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 17:11

Oh wat veel zeg!!! Ik ben nu al paar maandjes bezig, maar steeds even en niet echt consequent ermee bezig. Weet niet zo goed hoe alles moet. Buigen doet hij te diep, zakt helemaal door zn benen heen. Flemen deet ie binnen een dag. Nu bezig met jambette. Hoe heb jij kusje geven en gapen aangeleerd??? en hoe doe jij de compliment??? heb je ook foto's??