Hoi iedereen, Ik doe mijn afstudeerproject over de freestyle methode bij 'probleempaarden'. Ik wou ook graag een enquete bij dit verslag toevoegen over mensen die ook met de freestyle methode werken of hebben gewerkt, en wat hun ervaring hiermee is. Dus als iedereen zo aardig is om hem in te vullen ben ik heel blij! Alvast bedankt! Groetjes Kirsten
1. Wat is jou ervaring met de Freestyle methode? 2. Waarom ben je begonnen met de Freestyle methode? 3. Hoe reageerde jou paard op deze benadering? 4. Is je band met je paard veel veranderd sinds je deze methode hebt gebruikt? 5. Zou je andere mensen deze methode ook aanraden? 6. Blijf je met deze methode werken?
Laatst bijgewerkt door Daihyo op 22-09-09 08:09, in het totaal 1 keer bewerkt Reden:Tag toegevoegd
Wat bedoel je met dé freestyle methode? Ik heb wel ervaring met grondwerken en NH maar ook daar zijn veel verschillende methodes van
MissRoxyy
Geplaatst: 25-09-09 17:36
Gaat over mijn vorige verzorgpaard Carmen:
1. Wat is jou ervaring met de Freestyle methode? Goed, volg de manier van Emiel Voest. (Sta op de Maesberg en Sonja Braafhart is instructrice van Emiel) Krijg hier dus vaker mee te maken, stalgenoten, cursus etc. 2. Waarom ben je begonnen met de Freestyle methode? Pfoe, lang geleden . Vond het erg leuk wat Sonja bereikte met haar trainingen en ging me erin een beetje in verdiepen. 3. Hoe reageerde jou paard op deze benadering? In het begin minder, viel me aan etc (paard had een verleden) maar later ging het super. 4. Is je band met je paard veel veranderd sinds je deze methode hebt gebruikt? Mijn band was sterker geworden dan ooit tevoren. 5. Zou je andere mensen deze methode ook aanraden? Absoluut! 6. Blijf je met deze methode werken? Doe nu een poging met Valesca maar dat valt nog niet mee Ik blijf het wel gebruiken Ook in de toekomst met andere paarden.
1. Wat is jou ervaring met de Freestyle methode? Erg goed, zie dat het voor ieder paard zinvol kan zijn en het aansluit bij iedere tak van de sport. Ga zelf ieder jaar op cursus bij de Paardenbasis in Achtmaal. 2. Waarom ben je begonnen met de Freestyle methode? Omdat ik meer met mijn paard wilde dan alleen maar rijden, poetsen, verzorgen en knuffelen. Wilde me meer verdiepen in zijn natuurlijke gedrag. 3. Hoe reageerde jou paard op deze benadering? Vanaf het eerste moment al erg goed, het loswerken had hij heel snel door. Dubbele lijnen vindt hij soms nog wel lastig.\, zeker het stukje stelling en buiging maar hier hebben we met rijden ook wat problemen mee. Op de freestyle manier van rijden reageert hij goed. 4. Is je band met je paard veel veranderd sinds je deze methode hebt gebruikt? Ik had al een hele goede band met mijn paard, dus wat dat betreft niet heel erg veranderd. Mijn kijk op het gedrag van paarden is wel aangescherpt. 5. Zou je andere mensen deze methode ook aanraden? Absoluut, promoot het ook bij ons op stal. 6. Blijf je met deze methode werken? Ja voor mij is het de ideale paardvriendelijke manier om mijn paard te trainen. Momenteel is hij aan het herstellen van een schouderblessure en de dubbele lijnen helpen mij om hem weer onbelast te kunnen trainen. Daarnaast vind ik freestylen ook nog eens heel leuk om te doen.
kirsten3110
Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-09 10:48
Ik bedoel de freestyle methode die Emiel Voest ook gebruikt. Dus werken met de leadrope, freestyle halster en zonder zweep of dergelijke. Ik bedoel met deze methode alleen het grondwerk. Dus het werk in de loswerkbak en de oefeningen met achterwaarts gaan en dergelijke.
Sanco
Geplaatst: 19-10-09 13:47
1. Wat is jou ervaring met de Freestyle methode? De eigenaresse van mijn oude verzorgpaard heeft zware problemen gekregen door dressuur. Ibibio werd vrijwel onhandelbaar door alle druk en dwang die daarbij kwam kijken. Toen heeft ze een tijd lang freestyle lessen gevolgd en Ibibio is daar heel goed van opgeknapt. Nu konden we hem ook op die manier corrigeren, dus naar mijn idee werkte het prima 2. Waarom ben je begonnen met de Freestyle methode? Zie het verhaal hierboven toen ik hem ging rijden kon hij het al dus was het makkelijk als 'extraatje' 3. Hoe reageerde jou paard op deze benadering? Ibibio was een heel gevoelig paard, hij hield niet van dwang en kon soms enorm in de stress schieten. Door het freestylen kreeg hij wat meer vertrouwen in ons, en in zijn omgeving. Hij leerde dat ik de leider was, en dat wanneer hij braaf was hij gewoon lief behandelt werd, ook tijdens het freestyle rijden ging het allemaal zonder dwang, hij reageerde prima op de been en zit hulpen en was heerlijk ontspannen. Eigenlijk was het constant compromissen sluiten, een beetje geven, krijg je ook een beetje terug 4. Is je band met je paard veel veranderd sinds je deze methode hebt gebruikt? Enorm! Ibibio is wat dat betreft een enorme eikel als t om dominantie gaat. En door het freestylen leerde hij dat hij gewoon naar mij moest luisteren, maar ook dat je meer bereikt als je gewoon netjes samenwerkt ipv een constante strijd leveren. 5. Zou je andere mensen deze methode ook aanraden? Absoluut! 6. Blijf je met deze methode werken? Voor hoever het mogelijk is wel ja. En mocht ik later een eigen paard kopen dan ga ik er zeker mee aan de slag =D
dorientjuh
Geplaatst: 21-10-09 14:20
Maar Parelli werkt ook met leadrope, touwhalster en stick (welke niet dient als zweep over het algemeen). Het lijkt me toch zeker voor een afstudeerproject zeer van belang dat je op zijn minst de onderzoeksvraag duidelijk stelt.
Melody21
Geplaatst: 21-10-09 14:49
Sorry wil niemand aanvallen, maar er is echt maar één Freestyle methode. En dat is niet alleen waar Emiel Voest mee werkt. Dat is de methode die Emiel Voest heeft ontwikkeld. Maar denk dat TS zich inderdaad beter eerst goed zou moeten verdiepen in haar onderwerp. Maar misschien heb ik de verkeerde indruk gekregen? ..
dorientjuh
Geplaatst: 21-10-09 16:34
Melody21 schreef:
Sorry wil niemand aanvallen, maar er is echt maar één Freestyle methode. En dat is niet alleen waar Emiel Voest mee werkt.
Eh.. Spreek je jezelf nu niet tegen? Eén freestyle methode, maar meerdere mensen werken ermee. Toch hebben ze allemaal een beetje een andere aanpak. Wat is dan De Freestyle Methode? Ik heb er namelijk nog nooit van gehoord.
Edit: verkeerd gelezen denk ik. Jij zegt dus dat de Emiel Voest methode dé freestyle methode is, toch?
Ik doe de opleiding dierenartsassistente paraveterinair en gebruik zelf ook de freestyle methode. Ik heb me zeker heel goed ingelezen in dit onderwerp anders zou ik zelf ook niet met succes gebruiken en ook meerdere mensen erover inlichten, als het me niet aan zou staan Ik heb het over de methode die Emiel Voest gebruikt, de oprichter van de Freestyle methode. Snap ook niet waarom dit steeds herhaald moet worden, want als je met deze methode werkt weet je dat Emiel deze opgericht heeft, al zijn er meerdere mensen die er gebruik van maken op hun eigen manier. Dit is ook heel natuurlijk want niet ieder paard reageert hetzelfde als het andere. Tussen mijn 2 eigen paarden, heb ik allebei een andere manier van benaderen en werken met de methode. Hoop dat het nu voldoende uitgelicht is voor de mensen die het nog willen invullen, bedankt voor alle moeite die jullie tot nu toe hebben genomen!!
Groetjes Kirsten
giessenj
Geplaatst: 03-12-09 18:18
Dag Kirsten,
Ik ben zo'n persoon die met een probleempaard met de methodiek van freestyle is gaan werken. Het verhaal is een beetje te lang om hier helemaal neer te zetten. daarom maar even een linkje naar mijn verhaal
Ik ben ruim een jaar geleden begonnen met mijn toen 11 jarige ruin. Ik zat echt met mijn handen in het haar. Ik heb mijn paard van veulen af aan, maar kwam elke keer in de problemen. Toen de nood heel hoog was heb ik Emiel Voest opgebeld. Hij heeft mij gekoppeld aan Nicky Star. Twee dagen later stond mijn paard bij haar op stal.
De verhoudingen tussen mij en mijn paard zijn volledig omgedraaid. Mijn paard blijft qua karakter precies hetzelfde maar nu kan ik er veel beter mee omgaan. Ik kan nu dingen doen die ik een jaar geleden niet had durven dromen.
Mocht je meer informatie willen hebben over het hoe en wat dan zeg je het maar
Groet Jessica
Pieternelm
Geplaatst: 04-12-09 19:41
Hallo Kirsten,
Ik heb ook een probleem paard waarmee ik doormiddel van Freestyle en heel veel vertrouwen en geduld veel bereikt heb. Als je meer vragen hebt hoor ik het graag. Neem bovenstaande feedback mee. Lijkt me van belang voor je scriptie.
Overigens is het niet alleen grondwerk, (leadrope en een stick wat tot freestyle behoort) zeker met een probleem paard zijn de basis principes erg belangrijk. Die zitten juist in het loswerken. Daar moeten de beginselen naar mijn idee goed zitten. Je ziet daar veel aan je paard. Daar leer je hem kennen.
1. Wat is jou ervaring met de Freestyle methode? Goed, al moet je wel weten wat je doet. Het is prachtig om te zien wat je allemaal aan je paard kan lezen vanaf de grond. 2. Waarom ben je begonnen met de Freestyle methode? Mijn paard was dusdanig getraumatiseerd dat ik wel op de grond moest beginnen. Een andere keuze was er niet. Voor dat ik mijn paard kreeg was ik al bezig om me te verdiepen in deze trainingswijze. En heb ik lessen gevolgd. Gewoon uit interesse. 3. Hoe reageerde jou paard op deze benadering? Heel goed. Het ging eigenlijk vanzelf. 4. Is je band met je paard veel veranderd sinds je deze methode hebt gebruikt? respectvol geworden. Maar nog steeds moet ik haar laten zien dat ik de baas ben. Ik ben haar leider. Dat kun je in het grondwerk en loswerken mooi oefenen. Al is dat soms best moeilijk vind ik. 5. Zou je andere mensen deze methode ook aanraden? Ja zeker. Omdat je communiceerd op een manier zoals paarden dat met elkaar ook doen. En dat lijkt me goed. (je kan er in doorslaan vind ik) Maar ik denk dat het goed is om te weten wat je paard bedoelt, maar ook om haar te kunnen zeggen wat jij bedoelt. 6. Blijf je met deze methode werken? Ja absoluut. Wel steeds in een nieuw stadium hoop ik. Ik hoop steeds met haar een stapje verder te komen. Maar dat houdt wel in dat we de basis een keer in de zoveel tijd even herhalen. Gewoon kort, maar krachtig.