. Mij lukt het dus wel
Dit even als voorbeeld hoe we samenwerkenNu de vraag:
Altijd als ik met hem ga longeren is het hetzelfde liedje. Ikzelf zou graag rustig in stap willen beginnen en dan na een aantal rondes de draf inzetten. Dus een rustige warming-up zeg maar. De praktijk is anders: Jippe wacht rustig stilstaand tot ik de longe goed heb, loopt dan op commando keurig in stap van mij weg de volte op en draaft daar dan aan...
Hij is dan ook niet in stap te krijgen de eerste rondes maar gaat meteen lekker vlot aan de slag als het ware. Hij wil ook graag werken, is erg werkwillig en voorwaards, en ik vermoed ook dat hij dit bij de vorige eigenaar gewend is, meteen draven.Ik kan dan 2 dingen doen:
A. Hem meteen terug halen naar de stap, waarbij ik mijzelf en Jippe vreselijk frustreer want hij is echt niet terug te krijgen. Of ik moet zo aan de longe hangen dat hij naar binnen komt de volte af. Met als gevolg dat hij dus toch 5, 6 rondes in vlotte draf gehad heeft (en dus al aardig warm is geworden)
B. Hem lekker laten draven, even uitwaaien als het ware (neus in de lucht) en dan na 2 rondes lekker in de draf het werk op gaan pakken.
Als ik het eerste doe, zijn we beide al aan het begin gefrustreerd op elkaar en is er al wat frictie in de communicatie.
Als ik dit laatste doe, pak ik hem op met tempo-wisselingen in de draf, doet hij erg zijn best en krijg ik hem na x voltes keurig op commando in stap, draf of galop en werkt het lekker.
Dus de beslissing lijkt makkelijk (B dus) MAAR: Is het wel goed/ gezond voor een paard om vers vanuit wei/stal en poetsplaats aan de longe vlot in de draf te gaan beginnen?

Succes!
. Heb 'm gewoon z'n gang laten gaan en het is vanzelf minder geworden, nu wacht hij netjes tot ik zeg dat hij mag gaan draven. Denk dat bij hem geforceerd proberen 'm te laten stappen terwijl hij wil rennen alleen maar extra spanning gecreëerd had, maar zal per paard wel verschillend zijn wat je het beste kan doen.
Als dit goed gaat krijg je een vloeinde beweging, als je het zelf ook snel en handig doet kun je zo zelfs van hand veranderen in galop met deze commando's.
) doe ik hetzelfde maar blijft ie doorlopen. Dan vraag ik hem iets naar binnen, dan komt ie ook. Maar blijft met zijn linkerschouder links van mij. Hij komt dus NIET recht naar mij toe. Want hij weet dondersgoed de bedoeling. Ik hou dan dus mijn zweep horizontaal naar mijn linkerkant om hem te begrenzen en vraag hem rechter voor mij met de longe, maar no way dus. Slim beest