Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

robin_hood schreef:Bedankt allemaal voor het meedenken.
Lara_Silver: Trek je dan niet teveel aan de binnenbitring waardoor je juist de buitenbitring tegen zijn wang aandrukt?
petitparis: we hebben het zo geprobeerd en het ging wel goed. Ik was bang dat je met een ongebroken trens de buitenbitring tegen de wang zou drukken vandaar dat ik me afvroeg of je de longeerlijn en de bijzetjes op dezelfde manier kon bevestigen als bij een gebroken trens.
robin_hood schreef:Bedankt allemaal voor het meedenken.
Lara_Silver: Trek je dan niet teveel aan de binnenbitring waardoor je juist de buitenbitring tegen zijn wang aandrukt?
petitparis: we hebben het zo geprobeerd en het ging wel goed. Ik was bang dat je met een ongebroken trens de buitenbitring tegen de wang zou drukken vandaar dat ik me afvroeg of je de longeerlijn en de bijzetjes op dezelfde manier kon bevestigen als bij een gebroken trens.
Ik doe van buiten naar binnen.
robin_hood schreef:Het is inderdaad zeker niet de bedoeling dat je gaat trekken, maar soms trekt het paard zelf zijn hoofd wat scheef. Vooral als hij niet bijgezet is. Ik zal het eens proberen zoals jij zegt: lijn door binnenste bitring en dan onder neusriem door terug naar de lijn. Doe je de lijn dan van binnen naar buiten of van buiten naar binnen door de bitring?
Kyliam schreef:Ik heb er geen ervaring mee maar gevoelsmatig zou ik dat zeker niet doen. IKzelf longeer (bijna) altijd met stalhalster.
Wat jij gebruikt lijkt me toch een vrij sterke inwerking te geven.
Waarom probeer je niet eens uit om aan halster of met een gebroken bitje te longeren?
Danielle

petitparis schreef:idd de lage neusriem zie je niet vaak meer en daarbij lukt de methode die Lara_Silver beschrijft niet.
ik doe meestal de longeerlijn door de binnenste bitring achter de oren naar de buitenste. ik had vroeger een paard dat niet op de volte wilde blijven en er constant vandoor ging. Heb hierdoor een heilige schrik gekregen dat een paard het hoofdstel overtrekt...