longeren met ongebroken bit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

robin_hood

longeren met ongebroken bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-09 20:28

Sinds kort rijd ik met een Sprenger scholingsbit. Mijn paardje loopt daar namelijk op dit moment het beste op. Dit is een ongebroken (bus-)trensbit met tongvrijheid. Zou je hier ook mee kunnen longeren met bijzetjes? NB: het is niet specifiek bedoelt om mee te longeren maar voor zitles aan de longe. En hoe kan de longeerlijn dan het beste bevestigd worden aan zo'n ongebroken bit?
Voorheen gebruikte ik een dubbelgebroken watertrens.

robin_hood

Re: longeren met ongebroken bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-09 18:16

Niemand ervaring of tips met longeren met een ongebroken bit?

Kyliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 04:52

Ik heb er geen ervaring mee maar gevoelsmatig zou ik dat zeker niet doen. IKzelf longeer (bijna) altijd met stalhalster.
Wat jij gebruikt lijkt me toch een vrij sterke inwerking te geven.
Waarom probeer je niet eens uit om aan halster of met een gebroken bitje te longeren?

Danielle

robin_hood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-09 14:08

Een scholingsbit heeft een zachte trenswerking en is niet scherp. Een zgn. correctiebit wel, maar dat is een ander soort bit. Het is gewoon een ongebroken trensbit en geen stangbit.
Zitles geven/krijgen op een paard dat aan een halster loopt werkt niet fijn omdat je met hulpteugels een betere rugwerking kunt verkrijgen en dat kan met een halster niet. Dat is dus geen optie want zitles op een paard dat zijn rug niet gebruikt is geen pretje ;)
Vroeger longeerde ik met een (dubbel-)gebroken bit maar vanwege de naweeen van een kieswortelontsteking loopt hij nu liever op een bit met tongvrijheid.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 14:10

Ik heb een ongebroken Happy Mouth voor mijn pony. Ik haal de longeerlijn door de binnenste bitring, dan onder de neusriem door en klik hem weer vast aan de longeerlijn zelf. (snap je hoe ik bedoel?)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 14:12

ik zou denken dat je de bijzetteugels net hetzelfde kan bevestigen als bij een gebroken (enkel/dubbel)trens. Ok de inwerking is iets anders, maar niet meer verschillend dan het verschil tussen de inwerking van de ruiterhand en de bijzet op een gebroken trens.

robin_hood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-09 23:21

Bedankt allemaal voor het meedenken.
Lara_Silver: Trek je dan niet teveel aan de binnenbitring waardoor je juist de buitenbitring tegen zijn wang aandrukt?
petitparis: we hebben het zo geprobeerd en het ging wel goed. Ik was bang dat je met een ongebroken trens de buitenbitring tegen de wang zou drukken vandaar dat ik me afvroeg of je de longeerlijn en de bijzetjes op dezelfde manier kon bevestigen als bij een gebroken trens.

fenna2324

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 20:07

Ik verzorg een shetlander, en wij hebben niet echt een bak alleen een wei, wij longeren wel altijd met ongebroken bit want dan kan hij niet gras eten;) hij reageert er wel veel beter op dan met gebroken want met gebroken ging hij de hele tijd naar buiten.
Volgens mij kan het geen kwaad alleen moet je wel heel zachtjes met je hand zijn.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 21:11

robin_hood schreef:
Lara_Silver: Trek je dan niet teveel aan de binnenbitring waardoor je juist de buitenbitring tegen zijn wang aandrukt?
petitparis: we hebben het zo geprobeerd en het ging wel goed. Ik was bang dat je met een ongebroken trens de buitenbitring tegen de wang zou drukken vandaar dat ik me afvroeg of je de longeerlijn en de bijzetjes op dezelfde manier kon bevestigen als bij een gebroken trens.

Afgezien van het feit dat het niet de bedoeling is dat je gaat trekken aan een longeerlijn is dat onder de neusriem doorhalen bedoeld om grote instabiliteit van het bit te voorkomen.

robin_hood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-09 21:52

Het is inderdaad zeker niet de bedoeling dat je gaat trekken, maar soms trekt het paard zelf zijn hoofd wat scheef. Vooral als hij niet bijgezet is. Ik zal het eens proberen zoals jij zegt: lijn door binnenste bitring en dan onder neusriem door terug naar de lijn. Doe je de lijn dan van binnen naar buiten of van buiten naar binnen door de bitring?

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 21:54

Ik heb mijn paard ook enige tijd op dit bit gereden, en longeerde er ook gewoon mee. Ik kreeg juist het idee dat het bit veel stiller lag dan een dubbelgebroken trens.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 22:00

robin_hood schreef:

Als de optie die Lara_Silver noemt, de optie is die ik ook wel eens gebruik, dan haal je de lijn niet door de buitenbitring, maar echt alleen door de binnenste en door de neusriem. Doordat je de lijn door de neusriem haalt krijg je een stabiele bitligging en trek je dus niet aan 1 bitring :) Ik doe van buiten naar binnen.
Over je bit, die kan je wel gebruiken met longeren op de manier zoals jij van plan bent :)

robin_hood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-09 22:02

Bedankt allemaal voor de tips en ervaringen. Ik ga het deze week zo eens proberen. Het klinkt allemaal wel logisch.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 22:03

Waarom niet gewoon longeren met een kaptoom? Dat kan in combinatie met een gewoon hoofdstel gebruikt worden.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 22:07

robin_hood schreef:
Het is inderdaad zeker niet de bedoeling dat je gaat trekken, maar soms trekt het paard zelf zijn hoofd wat scheef. Vooral als hij niet bijgezet is. Ik zal het eens proberen zoals jij zegt: lijn door binnenste bitring en dan onder neusriem door terug naar de lijn. Doe je de lijn dan van binnen naar buiten of van buiten naar binnen door de bitring?

Ik begrijp niet echt hoe je die dikgedrukte zin bedoeld maar ik zal nog eens goed beschrijven hoe ik het doe. Dus je hebt het bit en ongeveer daar waar het bit vastzit heb je het bakstuk. Dan doe ik de longeerlijn door de bitring heen, dus van buiten naar binnen tegen de wang aan en dan omhoog onder de neusriem door en dan klik ik de musketon weer vast aan de lijn.

robin_hood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-09 14:27

Het is me nu duidelijk. Ik begreep het eerst niet helemaal maar ik besefte later dat de meesten met een gecombineerde neusriem rijden ipv met een lage zoals ik meestal doe. Ik ga nu een gecombineerde neusriem proberen tijdens het longeren.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 14:29

Kyliam schreef:
Ik heb er geen ervaring mee maar gevoelsmatig zou ik dat zeker niet doen. IKzelf longeer (bijna) altijd met stalhalster.
Wat jij gebruikt lijkt me toch een vrij sterke inwerking te geven.
Waarom probeer je niet eens uit om aan halster of met een gebroken bitje te longeren?

Danielle

Longeren met stalhalster is geen longeren maar rondjes laten rennen :=

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 14:32

Misschien gewoon met halster longeren, dan hoofdstel daar overheen, kun je ook gewoon met/zonder bijzet werken (naar keuze). Het makkelijkst is dan een touwhalster ivm ruimte onder hoofdstel. Zo heb ik het vanaf het begin gedaan, het voordeel is dat het paard niet aan een bitring opzij getrokken wordt en toch z'n rug moet gebruiken.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 14:33

idd de lage neusriem zie je niet vaak meer en daarbij lukt de methode die Lara_Silver beschrijft niet.

ik doe meestal de longeerlijn door de binnenste bitring achter de oren naar de buitenste. ik had vroeger een paard dat niet op de volte wilde blijven en er constant vandoor ging. Heb hierdoor een heilige schrik gekregen dat een paard het hoofdstel overtrekt...

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 09:53

petitparis schreef:
idd de lage neusriem zie je niet vaak meer en daarbij lukt de methode die Lara_Silver beschrijft niet.

ik doe meestal de longeerlijn door de binnenste bitring achter de oren naar de buitenste. ik had vroeger een paard dat niet op de volte wilde blijven en er constant vandoor ging. Heb hierdoor een heilige schrik gekregen dat een paard het hoofdstel overtrekt...

Waarom zou dat niet lukken? Ik heb deze manier afgekeken van iemand die longeerde met lage neusriem. Ging even prima.