achterhand probleem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

veronake

achterhand probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-09 12:36

hoi,

Mijn 4 jarige ruin loopt nu aan de longe en ik merkte dat hij zijn achterhoef niet neerzet in de lijn van zijn voorhoef maar echt meer aan de binnenkant , meer naar onder zijn buik toe.
Normaal gezien zetten ze hun achterhoef toch neer op dezelfde lijn, maar dat doet hij dus niet.
Hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel?
Iemand ervaringen mee, is dit een probleem?

Kim

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 18:26

ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt.

werk je met hem ook aan de dubbele lijn, of is het echt rondjes longeren.

zij

Re: achterhand probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 18:56

je kunt veel beïnvloeden door de manier van bekappen. Hoe loopt hij op een recht stuk?

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 19:20

Als hij aan de longe loopt en hij buigt netjes door zijn lijf en hij treed goed onder dan is dit juist de bedoeling ;-)

veronake

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-09 19:24

bij het rondjes longeren , ja.
Ik vermoed dat hij echt scheef is en daarom zijn binnenachterbeen onder zijn massa plaatst , dus niet op de plaats van zijn voorhoef maar tien cm naar rechts..

Moeilijk uit te leggen

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 19:34

als jouw paard echt scheef is, zou ik hem in ieder geval niet op deze manier longeren. Daar wordt het alleen maar erger van.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 19:40

veronake schreef:
bij het rondjes longeren , ja.
Ik vermoed dat hij echt scheef is en daarom zijn binnenachterbeen onder zijn massa plaatst , dus niet op de plaats van zijn voorhoef maar tien cm naar rechts..

Moeilijk uit te leggen

En doet hij dat zowel linksom als rechtsom?
Het kan nl zijn dat ie scheef is, maar het kan ook zomaar zijn dat ie over de buitenkant weg loopt..
Moeilijk te beoordelen zo met deze informatie..

Hoe loopt hij rechtuit aan de hand?? Spoort ie dan wel...?

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 11:41

Zoals jij het omschrijft zet je paard zijn binnenbeen perfect onder de massa. Het is juist de bedoeling dat het paard in buiging zijn binnenachterbeen niet in het spoor van zijn voorbeen zet, maar meer onder de massa. Hierdoor draagt het paard zichzelf beter. Zoals op dit plaatje:

Afbeelding

Zet hij zijn been nog verder naar binnen dan hier aangegeven dan zwaait de achterhand uit en moet je dat corrigeren ;-)

veronake

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-09 10:38

Bij het gewoon recht uit gaan , valt het ook op, hij zet zijn linker achterbeen tien cm meer onder de massa dan zijn voorbeen . Zijn rechterachterbeen is normaal. Ik vermoed toch dat dit niet erg juist is en precies zo probeert te ontlasten

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 22:22

Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt met dat hij zijn achterbeen meer onder de massa zet dan zijn voorbeen, maar ik vermoed dat je bedoelt dat hij niet goed spoort wanneer hij in een rechte lijn loopt? Praktisch alle paarden zijn scheef, ze hebben een voorkeur voor links of rechts net als mensen. Door je paard recht te richten kan je het verschil steeds kleiner maken. Heb je het vermoeden dat je paard echt iets probeert te ontlasten, dan is het verstandig om een DA in te schakelen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 12:20

BEH --> GVL

marijke29

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 12:55

Je ziet heel vaak dat paarden aan de longe wat met de achterhand naar binnen lopen ( en soms het hoofd wat naar buiten). Doet hij aan beide kanten het zelfde of is het alleen op 1 hand? als hij het aan beide kanten het zelfde doet zou ik me er niet druk om maken. Bij ongelijkheid kun je er eens een fysiotherapeut bij halen om te kijken of er ergens blokades zitten.