voedselbeloning?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kyliam

voedselbeloning?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-09 08:21

hoi,
Ik heb een jonge arabier waarmee ik alleen nog grondwerk doe omdat hij nog te mager is (al van voor ik hem kocht) en nog te onbespierd.
De basis van ho en stap en achteruit begint goed te gaan.
Maar mijn spookje heeft gelijk in de gaten als er paardensnoepjes in mijn zak zitten. Hij doet dan veel beter zijn best. Maar ik merk ook dat de aandacht minder bij mij is dan wel bij het lekkers in mijn jaszak.
Zonder snoepjes is hij helemaal met de omgeving bezig (de paarden die op de wei staan) dan met mij.
Zou ik voedsel belongingen dan maar helemaal af schaffen? Ik geef trouwens maar heel af ten toe echt iets. Maar nog wordt hij bedelig bij de oefeningen.

Hoe kan ik hier het beste mee omgaan?

Danielle

Dani

Re: voedselbeloning?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 10:01

Hij wordt waarschijnlijk juist bedelig omdat je het maar af en toe geeft. Hij weet dan niet wanneer hij een snoepje kan verwachten, en wanneer niet. Je zou een clicker aan kunnen schaffen, dan wordt het voor hem al een stuk duidelijker. Of een geluidje maken/woord zeggen, zodat hij weet wanneer hij dat snoepje krijgt. Vaak lost dat het bedelen al op.

Andere manier is door het snoepje in je hand te nemen, en het pas aan hem te geven als hij wegkijkt/-loopt. Ook dan leert hij om juist niet te bedelen.

Mijn paard doet alles wel als ik het vraag, maar ze wordt net als die van jou enthousiaster en gemotiveerder als ze iets lekkers kan verdienen. Ik vind dat geen probleem, het maakt de training voor mij gemakkelijker en voor haar leuker; en zolang ze de dingen óók doet zonder snoepje, vind ik het prima.

Kyliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-09 11:32

Dank je voor je antwoord! Ik ben inderdaad van plan om een klicker aan te gaan schaffen en me daar wat in te gaan verdiepen. Want het boeite me wel heel erg.
Vandaag rook Kyliam weer dat ik brokjes in mijn zak had en zat hihj indererdaad te bedelen... niet leuk!

Dank je voor de raad
groetjes
danielle

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 10:35

Ik werk altijd met voedselbeloningen en bij mij bedelt geen enkel paard.

Je moet alleen wel weten WANNEER je moet belonen. Als je daar nog geen handigheid mee hebt, dan is een klicker wel het meest veilige alternatief...

Kyliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-09 05:55

Ik heb ondertussen een klicker en Kyliam snapt ook aardig goed hoe het werkt. Hij is minder bedelig. Maar we werken er nog aan.
Bedankt voor de tip

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 07:03

Concequent zijn,je hebt al een clicker en merkt al verschil.

Bedelgedrag volledig negeren,desnoods een "time out" geven door bv even in een hoek te gaan staan of even de bak uit.Even kijken wat je paard echt niet leuk vind ;)
Doet hij iets goed...de hemel inprijzen/click en daarna zijn snoepje ;)

Ik heb vaak een bakje aan mijn riem hangen met daarin stukjes wortel en die is toch echt verboden voor "self service" ,ze hebben in het begin wel eens geprobeerd om vast op voorhand hun beloning te nemen...tik op de neus :o nu komen ze er ook echt niet meer aan maar wekt nog wel hun interesse...vooral na de click :D

Poneo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 16:27

Ik heb wel van sommige mensen gehoord dat je de clicker niet té vaak moet gebruiken, omdat ze dan (net zoals bij snoepjes) op een gegeven moment niets meer doen zonder de clicker/snoepjes.
Ik weet niet of het waar is, maar ik vraag het me dus af.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 16:30

Bij de clicker kan je volgens mij het beste ook beginnen met snoepjes. Als hij het goed doet, snoepje en klik. Na een tijdje kun je het snoepje weglaten en zal alleen de klik voldoende zijn als beloning. De clicker niet te vaak te gebruiken lijkt me logisch trouwens.. het dient echt alleen gebruikt te worden als beloning bij dingen die jij je paard graag wilt leren. Voor veel andere dingen volstaat een beloning in de zin van een klopje op de hals vaak ook.

Merel_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 16:33

juudii5

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 18:26

Ik werk ook met een clicker. Ik merk dat hij wel doorheeft wanneer ik klik hij iets krijgt. Al wil hij nog wel eens happen en zoekt hij bij mij en anderen nog wel gewoon naar snoepjes.
Als hij iets goed doet (ben met vd begonnen) klick ik en krijgt hij wat.

mf1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 06:31

Nou, ik zou zonder lekkers oefenen, ze worden erg vervelend als je te veel aanleert dat jij iets lekkers in je jaszak hebt. Tuurlijk kun je hem af en toe belonen met wat lekkers maar ik ben er geen fan van om ze te laten verwachten dat er iets lekkers in je jaszak zit. Een paard is ook heel blij met positieve aandacht :(:) een braaf of een schouderklopje. Tenminste dat is mijn ervaring en dan krijg je geen paarden die je jasknopen van je jas aftrekken en je met de neus gaan porren als je in de wei bezig bent. :Y) Want ze verwachten niks en als ze dan lekker naar je toekomen zijn ze geheel tevreden met een lekkere knuffel ;)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 07:22

Ben ik niet met je eens mf1979 , je moet alleen enorm consequent zijn. Mijn zakken worden niet gerold,er wordt niet aan mij geplukt...simpelweg omdat ik dat niet accepteer van ze.Stuur ze resoluut weg...
Bedelen en schooien staan op hetzelfde lijstje als bijten en slaan...mag niet...punt uit.

Met een gepaste beloning zijn ze net iets enthousiaster,al hangt het enorm af van het paard..sommige paarden zijn minder gefocused op voer en meer op aandacht.
Ook een paard wat meer van aandacht houd kan enorm opdringerig worden als je op de verkeerde manier beloond.Hij gaat dan "eisen" dat hij aandacht krijgt en treed dan ook ongevraagd je persoonlijke ruimte in.

Het is maar net wat jij en je paard prettig vinden en hoe consequent je bent ;)

Kyliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-09 14:49

ik moet zeggen dat het met Kyliam al veel minder bedelen is.
Als hij iets goed doet, klik, en nu weet hij dat hij dan een stap achteruit moet maken en dan krijgt hij het lekkers.
Natuurlijk gaat het nog niet perfect maar ik merk wel dat ik er meer handigheid in krijg. Als hij bedelt tussen het oefenen door krijgt hij niks. Dan is het inderdaad consequent zijn.
Maar ik vermoed wel dat het over een tijdje nog beter zal gaan. Zeker als ik zie hoeveel vooruitgang Kyliam heeft gemaakt op die paar maanden dat hij nu van mij is.
En alles moet geleerd worden natuurlijk...

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 15:14

Kyliam schreef:
En alles moet geleerd worden natuurlijk...

En alle begin is moeilijk...zo te horen ben je op de goede weg.Netjes dat je hem een pasje achteruit laat doen,zo houd je controle over je persoonlijke ruimte.Erg handig bij een jong paard ;)