piaffe...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

FBN

piaffe...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 16:48

Ik ben nu al een tijdje met mijn paardje bezig met de piaffe dit gaat eigenlijk heel goed maar ik heb het idee dat er weinig vooruitgang meer inzit.
Ze mag van mij namelijk wel wat actiever piafferen (nu blijft ze meer 'stappen'). Ook mag ze nog wat meer 'sprong' hebben (zou niet weten hoe ik dat anders uit zou moeten leggen) :o Misschien dat iemand tips voor mij heeft hoe ik dit kan verbeteren...

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 16:51

Klopt het dat je paard nog maar 5 is en dat je nu L1 rijdt? Zo ja, blijf maar mooi bij de basis in het begin. Als je Z2 rijdt, met winst kan je kijken of je nog steeds aan de piaffe wilt werken.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 16:54

Hier is al eens een topic over geweest.
Als je L1 bent moet je alleen maar bezig zijn met het ontspannen nagefelijk rijden en gewoon lekker je proefje rondkomen ;)

Piaffe is echt iets voor gevorderde ruiters, het is logisch dat jouw pony het niet kan omdat hij de draagkracht in de achterbenen nog niet heeft. Gewoon mee stoppen en mee beginnen als je in het Z zit, dan gooi je pas hoge ogen omdat je pony het dan misschien wel kan ;)

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 16:56

ze biedt het uit zichzelf aan... het kan naar mij insziens geen kwaad om het te doen... Ik doe het ook nog niet onder zadel ik blijf er gewoon naast staan/aan de hand.

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 17:00

Aranel schreef:
Hier is al eens een topic over geweest.
Als je L1 bent moet je alleen maar bezig zijn met het ontspannen nagefelijk rijden en gewoon lekker je proefje rondkomen ;)

Piaffe is echt iets voor gevorderde ruiters, het is logisch dat jouw pony het niet kan omdat hij de draagkracht in de achterbenen nog niet heeft. Gewoon mee stoppen en mee beginnen als je in het Z zit, dan gooi je pas hoge ogen omdat je pony het dan misschien wel kan ;)

Ik zeg niet dat mn paard het niet kan. daarbij heeft zij een extreem sterke achterhand waardoor ze heel makkelijk verzameld. Toen ik met mijn instructrice de middendraf heb aangeleerd wouden we dat met balkjes doen om haar ruimer te laten draven op dat moment gaat ze niet verruimen maar er in passage er overheen...

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 17:31

zorg er eerst maar voor dat je een 9 scoort voor je uitgestrekte draf!

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 17:45

Henkjan schreef:

En zelfs dan hoeft een pony het nog niet te kunnen, uitstrekken heeft niks met de piaffe te maken ;) .

Mijn advies is nog steeds; stoppen tot je echt verder in de dressuur bent :) Fijn dat je paard een krachtige achterhand heeft, heb je alleen maar gemak van ;)

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 17:55

Voor dat je echt aan de Piaffe kunt beginnen moet je paard al een aantal oefeningen beheersen om er zo zeker van te zijn dat je paard sterk, soepel, wendbaar, buigzaam en verzameld genoeg is om dit aan te kunnen. De volgende oefeningen moet je goed onder de knie krijgen:
Schouderbinnenwaarts, Travers, Renvers, Appuyeren, Zijgangen op de volte, Pirouettes, Galopwissel en dan komt de Piaffe pas. Al deze oefeningen kunnen aan de hand aan geleerd worden.

De uitgestrekte draf heeft zeker wel iets te maken met het aanleren van de Piaffe.
Vanuit de uitgestekte draf werk je namelijk naar de middendraf en van de middendraf ga je naar de arbeidsdraf en van de arbeidsdraf naar de verzamelde draf daarna krijg je halfsteps en dán pas de Piaffe.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 17:57

Aranel schreef:
Henkjan schreef:

En zelfs dan hoeft een pony het nog niet te kunnen, uitstrekken heeft niks met de piaffe te maken ;) .

Mijn advies is nog steeds; stoppen tot je echt verder in de dressuur bent :) Fijn dat je paard een krachtige achterhand heeft, heb je alleen maar gemak van ;)

Dat weet ik, maar dan heb je dat voor elkaar. In de L heb je meer aan een goede middendraf dan aan de piaffe. ;)

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 18:30

Haha ja dat klopt!

FBN

Re: piaffe...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 20:13

@henkjan: inderdaad daar ligt op dit moment ook wel de nadruk op .. misschien is het inderdaad wel verstandiger om eerst even daar verder mee te gaan piaffe kan nog altijd hahaha ;)
middendraf vind ze namelijk erg moeilijk....