Neckrope

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

FFKJC_

Neckrope

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-09 15:49

ik weet niet of dit hier goed staat
maar zijn er hier mensen die me kunnen uitleggen
en kunnen helpen
om mn pony en mij aan te leren om met Neckrope te rijden
het lijkt me een geweldige ervaring voor mij en mn pony
Dus brand los iedereen :P

Groetjes

FFKJC_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-09 16:30

FFKJC_ schreef:
Nowbuddy?

Dani

Re: Neckrope

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 18:41

Geef het de tijd, niet iedereen kan binnen een half uur reageren ;)

Begin te oefenen met je gewone hoofdstel. Leg de teugels tegen de hals om te sturen, en gebruik je benen en zit. Zorg ervoor dat je je paard als het ware opzij 'duwt' in plaats van 'trekt'. Ook overgangen moet je volledig op zit en benen kunnen rijden, dus zonder dat je het bit (of bij bitloos, de neusriem) nodig hebt voor je hulp.

Als je paard goed reageert op dat neckreining (dus sturen door de teugels tegen de hals te leggen), kun je proberen met alleen een neckrope.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 18:49

Je kunt het je paard op 2 manieren aanleren.
De eerste is de meeste gebruikte manier, nl het sturen op je zit en stemhulpen. Je gaat je paard eerst gewoon met hoofdstelltje rijden. Leer hem te wijken voor druk van je kuit. Duw je links, dan moet hij naar rechts gaan. Ga dit goed oefenen. Ga eventueel een keertje met halster om even te kijken of hij bitloos wel goed luisterd en niet zomaar aan de kletter gaat.
(niet elk paard is nl bitloos te rijden! ;))
Dan kun je een keer een neckrope bij 't hoofdstel doen. Laat de teugels lekker los en gebruik de neckrope niet maar alleen je zit zoals je gewend bent!

Reageerd hij goed dat kun je 't hoofdstel eraf doen. Wat ik erg belangrijk vind is dat je paard goed naar stemcommando's zoals 'Easy en Ho' luisterd!

De eerste manier rijd je hem dus puur op je zit.

De tweede manier (die ik ook gebruik) is het sturen d.m.v. de neckrope tegen de hals te leggen. Ik heb 't zo aangeleerd;
Eerst met halster, wilde ik afwenden dan legde ik eerst de neckrope tegen de hals en dan stuurde ik met 't halster de goede kant op. Hierbij keek ik de kant op die ik opwilde, draaide met m'n lichaam mee en communiceerde met mijn paard. (Dat is moeilijk uit te leggen maar als ik zeg maar DACHT dat ik naar links wilde ging meneer naar links)
Uiteindelijk kun je dus 't halster/hoofdstel af doen en dan alleen nog sturen d.m.v. de neckrope tegen de hals aan te leggen.

Ik zelf gebruik de laatste manier omdat ik door een hernia niet tot nauwelijks kracht in m'n been heb. Hierdoor kan ik dus ook niet zo goed met m'n zit sturen en heb ik 't op deze manier aangeleerd.

Het belangrijkste is dat je goed naar je paard luisterd en kijkt wat voor jullie 't beste werkt! :j

Sowieso zou ik er dus voor zorgen dat hij stemcommando's kent en dat je al een paar keer eerder met een halstertje hebt gereden om te kijken hoe hij bitloos reageerd.
Lukt 't niet, hou vol! Denk je dat je het niet in je eentje red, vraag hulp! Daar heb je later alleen maar profijt van! :j

En boven alles; OVERHAAST NIKS! Bij sommige paarden rijd je bij wijze van spreke zo met neckrope weg. Mijne heb ik een jara moeten trainen! ;)

Veel plezier/succes! :D

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 18:51

ik heb het geleerd vanaf de grond. Dus cordeo om de hals en hulp geven voor 'links' (dus cordeo tegen de nek leggen) en links gaan, heel veel belonen! Zelfde rechts, zelfde achteruit, voorwaarts, stoppen. Maar vooral veel geduld en belonen belonen.

FFKJC_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-09 09:09

Hannah_Menno schreef:
Je kunt het je paard op 2 manieren aanleren.
De eerste is de meeste gebruikte manier, nl het sturen op je zit en stemhulpen. Je gaat je paard eerst gewoon met hoofdstelltje rijden. Leer hem te wijken voor druk van je kuit. Duw je links, dan moet hij naar rechts gaan. Ga dit goed oefenen. Ga eventueel een keertje met halster om even te kijken of hij bitloos wel goed luisterd en niet zomaar aan de kletter gaat.
(niet elk paard is nl bitloos te rijden! ;))
Dan kun je een keer een neckrope bij 't hoofdstel doen. Laat de teugels lekker los en gebruik de neckrope niet maar alleen je zit zoals je gewend bent!

Reageerd hij goed dat kun je 't hoofdstel eraf doen. Wat ik erg belangrijk vind is dat je paard goed naar stemcommando's zoals 'Easy en Ho' luisterd!

De eerste manier rijd je hem dus puur op je zit.

De tweede manier (die ik ook gebruik) is het sturen d.m.v. de neckrope tegen de hals te leggen. Ik heb 't zo aangeleerd;
Eerst met halster, wilde ik afwenden dan legde ik eerst de neckrope tegen de hals en dan stuurde ik met 't halster de goede kant op. Hierbij keek ik de kant op die ik opwilde, draaide met m'n lichaam mee en communiceerde met mijn paard. (Dat is moeilijk uit te leggen maar als ik zeg maar DACHT dat ik naar links wilde ging meneer naar links)
Uiteindelijk kun je dus 't halster/hoofdstel af doen en dan alleen nog sturen d.m.v. de neckrope tegen de hals aan te leggen.

Ik zelf gebruik de laatste manier omdat ik door een hernia niet tot nauwelijks kracht in m'n been heb. Hierdoor kan ik dus ook niet zo goed met m'n zit sturen en heb ik 't op deze manier aangeleerd.

Het belangrijkste is dat je goed naar je paard luisterd en kijkt wat voor jullie 't beste werkt! :j

Sowieso zou ik er dus voor zorgen dat hij stemcommando's kent en dat je al een paar keer eerder met een halstertje hebt gereden om te kijken hoe hij bitloos reageerd.
Lukt 't niet, hou vol! Denk je dat je het niet in je eentje red, vraag hulp! Daar heb je later alleen maar profijt van! :j

En boven alles; OVERHAAST NIKS! Bij sommige paarden rijd je bij wijze van spreke zo met neckrope weg. Mijne heb ik een jara moeten trainen! ;)

Veel plezier/succes! :D

ik ga het ook maar met de 2e manier proberen omdat ie beter op mn zit let dan op mn stem
Bedankt!:)

FFKJC_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-09 09:09

KDS schreef:
ik heb het geleerd vanaf de grond. Dus cordeo om de hals en hulp geven voor 'links' (dus cordeo tegen de nek leggen) en links gaan, heel veel belonen! Zelfde rechts, zelfde achteruit, voorwaarts, stoppen. Maar vooral veel geduld en belonen belonen.

is ook een manier maar als k erop zit kan k um een beetje de goede kant ophelpen door bijv,
met mn zit en benen te helpen
vanaf de grond is dat wat moeilijk,

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 16:42

tja, mijn ervaring was dat dat niet het probleem was als je al op je zit reed.. ik gebruik op de grond vooral mijn lichaamstaal wat voor haar een erg grote steun is :)

xPlayboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 16:33

ik heb het mijn pony zo gelleerd :
je gaat er op zonderzadel , met halster en touw.
en gaat heel veel wendingen maken,
je benen goed gebruiken enz,
en dan een touw om zijn nek en probeer je daar mee te sturen als neckrope, en dan als je pony een andere kant uit wil als jouw pak je even gauw dat ene touw en stuur je hem een andere kant op.

ik heb het 2 x op 1 dag gedaan,
en de 2 de x, de eerste dag dus kon hij het al ! :D
najaa, niet wijken enz,
maar gewoon de over gangen ,
en de 2/3 dag kon hij de wendingen ook al een beetje.

Kyliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 05:31

bij mij eerst met hoofdstel aan met lange teugens. Maar het gevoel wel nog niets te hebben. En dan de hulpen die je geeft met de neckrobe geeft uit proberen. Als het veilig genoeg voelt hoofdstel uit.
Ik vond dat het makkelijker ging dan ik dacht. Heb het wel niet alleen uitgeprobeerd maar in de les bij een instructrice die er verstand van heeft.

Succes!

FFKJC_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 11:59

Kyliam schreef:
bij mij eerst met hoofdstel aan met lange teugens. Maar het gevoel wel nog niets te hebben. En dan de hulpen die je geeft met de neckrobe geeft uit proberen. Als het veilig genoeg voelt hoofdstel uit.
Ik vond dat het makkelijker ging dan ik dacht. Heb het wel niet alleen uitgeprobeerd maar in de les bij een instructrice die er verstand van heeft.

Succes!

Bedankt k ga het proberen
btw jy bent er vroeg bij :Y)

Kyliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 13:40

FFKJC_ schreef:
Kyliam schreef:

Succes!

Bedankt k ga het proberen
btw jy bent er vroeg bij :Y)

hihi ja, niet zo goed in slapen.
Kom je nog vertellen hoe het gegaan is? Ik hoop dat je er veel lol aan gaat hebben.

Groetjes
Danelle