Paard "denkt" teveel mee

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Adin

Paard "denkt" teveel mee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-09 11:06

Ik ben sinds een tijdje ook bezig met vrijheidsdressuur met mijn afgekeurde ruin.
Hij pakt het heel goed op maar hij denkt te veel mee.
Op een gegeven moment gaat hij uit zichzelf een rondje draaien in de hoop dat ie dan wat lekkers krijgt.
Dit krijgt hij natuurlijk niet.
Ook begint hij uit zichzelf achteruit te lopen etc.
Hij kent het commando blijf wel overigens maar dit weerhoudt hem er niet van om soms gewoon uit eigen beweging een aantal dingen te doen.
Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

zij

Re: Paard "denkt" teveel mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 11:09

negeren, en blijven negeren.

en kijk eens goed naar jezelf. geef je neit per ongeluk een kleine aanwijzing?

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 11:09

Negeren en in geen geval belonen met lekkers. Denk ik....

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 11:35

Doet hij dit tijdens je training? Waarschijnlijk hou je hem dan onvoldoende bezig tijdens je training waardoor hij de tijd krijgt om eigen dingen te bedenken. Door veel af te wisselen zorg je ervoor dat hij leert afwachten welk commando je gaat geven. Eigen bedachte oefeningen worden uiteraard niet met voer beloont, en wanneer potenieel gevaarlijk ook gecorrigeerd. Maar jij moet er wel voor zorgen dat hij tijdens een training eigenlijk de tijd niet krijgt om zelf dingen te bedenken door hem gewoon continu bezig te houden.

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-09 11:39

Eigenlijk ben ik dan klaar met de training, en zoals gister stond hij nog in de bak en ik was aan het praten met iemand.
Misschien een signaal bedenken waardoor hij weet dat de training afgelopen is.....?

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 11:44

Gewoon de bak uit gaan en hem lekker laten staan. Mag 'ie uitvoeren wat 'ie wil zonder dat jij er last van hebt. Hij merkt dan vanzelf dat het helemaal geen nut heeft. Als je wel in de bak wilt blijven staan moet hij nog gaan leren om zichzelf te vermaken als jij even niet met hem bezig bent. Dus hou hem uit je ruimte, verder mag hij daar weer doen wat hij wil. Bij geen aandacht is negatieve aandacht ook aandacht, dus dit is echt een kwestie van volledig negeren.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 12:06

Wat je ook nog kunt doen - als hij bijvoorbeeld uit zichzelf achteruit gaat lopen, geef jij het commando voor achteruit lopen, en dán beloon je hem. Op die manier luistert hij wel naar jouw commando's en weet hij dat hij alléén dan een beloning krijgt, maar laat jij ook zien dat meedenken wel gewaardeerd wordt. Dat kan later in je voordeel werken bij het aanleren van nieuwe oefeningen, dat hij zelf dingen gaat uitproberen, tot hij het goed doet.

Ik heb mijn paard ook een 'commando' geleerd voor 'nu mag je even zelf weten wat je gaat doen'. Dat werkt ook goed, ze weet dat als ik dat zeg ze zelf mag bepalen waar ze heengaat en zo. Heb ik aangeleerd door dat te zeggen en me vervolgens totaal niet met haar te bemoeien (als ze naar me toe kwam wel een aai geven maar daarna gewoon weglopen, bijvoorbeeld).

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 18:19

Ik denk dat dat niet zo handig is. Dan blijft hij het dus doen, en dan gaat hij om de minuut wat doen zodat hij een vorm van beloning krijgt. Dan krijg je zelf nauwlijks de kans om wat te doen..

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 09:23

Maar je gaat toch niet 10 minuten niks doen? Dus of je geeft hem dan even 'vrije tijd' waarin je sowieso niets beloont, of je reageert op wat hij aanbiedt, of je vraagt zelf al weer iets anders.

Een 'vrije-tijd-commando' is dan wel handig, anders heb je misschien wel een paard wat steeds alles gaat doen als jij even staat te praten of zo; maar ik neem niet aan dat je 5 minuten tussen alle oefeningen laat zitten waarin je paard zelf van alles kan gaan bedenken.

En natuurlijk grenzen aangeven - mijn paard mag best aangeven dat ze graag achteruit wil lopen, en ze mag ook best laten zien met lichaamstaal dat ze graag wil steigeren; maar ze mag écht niet uit zichzelf omhoog komen dan.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 18:06

Maar een dier doet dat niet alleen maar wanneer jij bezig bent met vrijheids dressuur maar ook wanneer je hem aan de halster heb en je eventjes een minuut met iemand staat te praten. Dan is het toch knap vervelend als je paard continue staat de draaien en te springen om wat van je te krijgen.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 10:39

Ik vraag mij altijd af waarom mensen zich er zo druk om maken dat een paard 'meedenkt'.

Ik vind het alleen maar prettig, want het laat zien dat het dier input geeft. Ik beloon het niet, maar straf er ook niet voor.

Zodra het paard de oefening goed beheerst en kun je de factoren er omheen veranderen, waardoor hij de oefening niet 'verwacht' en dan leer je hem vanzelf wachten.

Het ergste meedenken gebeurd veelal tijdens de 'leerfase' van het paard...

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 10:41

Dit doet onze hond ook, dom voorbeeld misschien..
Maar als we gewoon met hem 'werken' en ik pak wat lekkers, gaat ie al zitten, liggen en op z'n rug :')

Zo van "ik heb alles al gedaan, geef maar een koekje"..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 10:41

Suelza schreef:
Ik vraag mij altijd af waarom mensen zich er zo druk om maken dat een paard 'meedenkt'.

Ik vind het alleen maar prettig, want het laat zien dat het dier input geeft. Ik beloon het niet, maar straf er ook niet voor.

Zodra het paard de oefening goed beheerst en kun je de factoren er omheen veranderen, waardoor hij de oefening niet 'verwacht' en dan leer je hem vanzelf wachten.

Rondje draaien is idd niet zo erg. Maar als een paard ongevraagd gaat steigeren? Wat dan?

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 10:44

Ik heb er gewoon een signaal aan verbonden. Mijn merrie zit vaak na een training of een wandeling of grondwerk nog erg 'vast' aan mij met een onzichtbaar lijntje. Ik ga dan recht voor haar staan met beide armen wijd en gebalde vuisten en zeg 1 x 'klaar'. Daarna kijk ik haar niet meer aan, krijgt ze geen beloning of aandacht meer (kan ook als ik nog wel bij haar in de buurt ben hoor). En na een week dit te herhalen, snapte ze helemaal dat ze na dit signaal weer gewoon een paard van zichzelf is.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 19:43

Bizzybijtje schreef:
Suelza schreef:

Rondje draaien is idd niet zo erg. Maar als een paard ongevraagd gaat steigeren? Wat dan?

Dan heb JIJ iets niet goed gedaan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 19:49

Suelza schreef:
Bizzybijtje schreef:

Dan heb JIJ iets niet goed gedaan...

Snap niet wat je hiermee bedoelt? Dan is het inderdaad verkeerd aangeleerd, maar sommige paarden proberen toch om iets te krijgen door het trucje te doen. Want ja, trucje=eten....

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 19:52

Wat ik hiermee bedoel? Dat je het dan dus gewoon niet goed hebt gedaan.

Als je paard teveel focused op voedsel, heb je overduidelijk op het verkeerde moment een voedselbeloning gegeven.

Als je paard ongevraagd gaat steigeren, moet je je eens goed afvragen wat jouw lichaamstaal op dat moment is geweest.

Een paard doet niets 'zomaar' een paard reageerd op prikkels die jij hem op dat moment geeft...

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 16:17

Suelza schreef:

Als je paard teveel focused op voedsel, heb je overduidelijk op het verkeerde moment een voedselbeloning gegeven.

Als je paard ongevraagd gaat steigeren, moet je je eens goed afvragen wat jouw lichaamstaal op dat moment is geweest.

Een paard doet niets 'zomaar' een paard reageerd op prikkels die jij hem op dat moment geeft...

daar ben ik het helemaal niet mee eens. Paarden, vooral vaak in het begin, doen gewoon zomaar wat in hoop dat ze wat te eten krijgen, want dat kregen ze ook toen ze eerder dat truukje deden. Je kan sowieso onbewust een signaal geven, als je gewoon even niet op je paard let en met iets anders bezig bent. Het kan altijd gebeuren, en daarom moet het paard gewoon weten dat hij echt niet iets krijgt als jij het niet duidelijk heb aangegeven.

Ik weet niet hoe jou paarden zijn maar veel paarden gebruiken dingen zoals steigeren vaak tegen mensen.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 18:43

Millanka schreef:
Suelza schreef:

daar ben ik het helemaal niet mee eens. Paarden, vooral vaak in het begin, doen gewoon zomaar wat in hoop dat ze wat te eten krijgen, want dat kregen ze ook toen ze eerder dat truukje deden. Je kan sowieso onbewust een signaal geven, als je gewoon even niet op je paard let en met iets anders bezig bent. Het kan altijd gebeuren, en daarom moet het paard gewoon weten dat hij echt niet iets krijgt als jij het niet duidelijk heb aangegeven.

Ik weet niet hoe jou paarden zijn maar veel paarden gebruiken dingen zoals steigeren vaak tegen mensen.

En daar ben ik het dan weer niet mee eens :D Leuk he? Zo'n discussieforum ;) haha...

Wat jij omschrijft is antropomorfisme kort samengevat, het toedichten van menselijke eigenschappen aan dieren.

Een paard 'gebruikt' geen dingen tegen een mens... Een paard reageerd op een prikkel en denkt niet: "Goh als ik nu eens ga steigeren dan krijg ik eten"

Wel kun je bepaald gedrag conditioneren, waardoor een paard voedsel gaat assosieeren met een bepaalde oefening.

Als jij een paard na een steigeroefening altijd met eten beloond, kan ik mij voorstellen dat je het patroon 'steigeren - eten - steigeren, gaat conditioneren. Waardoor het paard steigeren assiosieerd met het krijgen van voedsel. Dus, ben je niet consequent geweest in je voedselbeloning.

Dat paarden iets tegen mensen 'gebruiken' is ook onzin. Zo denkt een paard helemaal niet. Een paard is een prooidier, die vlucht liever dat dat hij vecht (of je moet hem knettergek gemaakt hebben uiteraard). Wel is het zo dat een paard reageerd op prikkels, hoe klein ook, aangezien dat, instinctief gezien, hun overlevingskans aanzienlijk vergroot.

Alleen soms moet je je afvragen of jouw houding wel correspondeerd met hetgeen gevraagd wordt...

Mijn paarden zijn zeer zeker niet de makkelijkste... Ik heb altijd paarden gehad met gedrags en/of ernstige dominantieproblemen. Maar ze zullen het echt niet in hun hoofd te halen om dingen tegen mij te gebruiken.

Ik vind dat zowiezo zo'n onzin verhaal... Als je een paard schouderbinnenwaarts aanleert, dan gaat dat paard toch ook niet de hele dag schouderbinnenwaarts lopen om een snoepje of iets anders gedaan te krijgen? Leg mij het verschil eens uit?!? Tenzij je het gedrag uiteraard geconditioneerd hebt...

Ik begrijp jouw onbegrip wel, maar het klopt niet... Ik zou zeggen: "Regel zo'n paard voor mij en ik laat zien dat het geen "ongevraagd gedrag is".

Ik kom graag een demo geven, haha!

Dit is overigens een van mijn paarden en geloof mij... hij zal het niet in zijn hoofd halen dit ongevraagd te tonen... Zelfs niet als ik een bak voer onder zijn neus hou... Afgezien van het feit dat de hulpen voor de Capriole en de Levade in zijn geval heel dicht bij elkaar liggen (alleen mijn positie tov hem is anders) en hij weet het exact hoor...

Afbeelding

Afbeelding