pessoa, dubbele longe.. ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

IloveAlfriee

pessoa, dubbele longe.. ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-09 14:46

mijn paard is nog niet naar de ostopaat geweest, maar is al veel minder stijf als eerst. Maar nu verbeterd er niet zo veel meer.
hij wil in een goede beu even aan de teugel staan/ lopen. ik weet alleen niet waarom hij niet langer zo wil lopen, door pijn of dat hij het niet kan volhouden?
hij is aan de onderkant van zijn hals ook heel sterk, omdat hij altijd met z'n snoetje in de lucht loopt.
ik rij ook wel eens met lange teugels in de hoop dat hij dan die bovendste halspieren oefent en lekker kan ontspannen, maar dit rijd wat lastig, snap je ?
ik heb wel aan een pessoa gedacht maar dat durf ik eigenlijk niet, straks gaat het helemaal fout want ik heb er geen ervaring mee. xD en ik ben bang dat mijn paardje in de draadjes gaat hangen en zo hard in de mond word, kan dat ?
dubbele long, ik heb wel twee longeertouwen, maar ik snap het niet. en is dit beter om mee te beginnen ?

als hij , heeel soms, goed aan de teugel loopt, is hij veel losser en loopt hij beter. maar hij snapt dat niet helemaal en loopt liever wat stijfjes met de snoet in de lucht. :+
wat moet ik nou, ik heb ook een longeersingel gekregen, maar wat moet ik er nou mee, tips ?

misschien een tikkeltje radeloos.

susupluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 18:49

misschien moet je iemand bij jou in de buurt die verstand heeft van de pessoa vragen om een keer langs te komen.

SadyLady

Re: pessoa, dubbele longe.. ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 18:51

Je zou het boek van Lammert Haanstra over longeren eens moeten bekijken/kopen. Dit boekje geeft echt heel veel zinnige tips over longeren.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 11:10

je kan best zelf de pessoa gebruiken, alleen moet je hem dan in het begin goed los laten. dat als hij zn neus in de lucht gooit, dus niet zn achterbenen strak onder zn buik getrokken worden :P denk dat ie daar toch wel van zou schrikken.
maar als je de pessoa zo gebruikt en hem langzaam aan steeds wat korter maakt tot ie op een gegeven moment goed op vier benen loopt in de juiste houding.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 12:38

Als je echt niet weet waar en hoe mee te beginnen, dan zou ik gewoon eens hulp vragen aan iemand die ervaring heeft met pessoa en/of dubbellonge.
Ik vind dubbellonge fijner als een pessoa, omdat je een pessoa moet afstellen en je dan tijdens het longeren eigenlijk niks meer kan 'voelen', een dubbellonge hou je in eigen handen en je kunt dus zelf aanvoelen wat je wilt vragen of je hoe paard aanvoelt.
Dubbellonge vergt wel wat oefening vind ik uit eigen ervaring toen ik het moest leren.

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 12:41

Een dubbele longeerlijn heb je idd niet zo een twee drie onder de knie, als je even de handigheid te pakken hebt, longeert het imo veel fijner als een pessoa.

Aangezien jij met beide geen ervaring hebt, zou ik je aan raden om met de pessoa te beginnen. Vraag hulp aan iemand die hier wel raad mee weet, en ook ruime ervaring mee heeft; zodat die je kan laten zien hoelang je alles kunt bevestigen voor een optimale werking.
Verder heb je de longeersingel om de pessoa ( en later ook de dubbele lijnen ) (op verschillende manieren ) te bevestigen, zodat het zo blijft zitten dat je paard er ook echt iets aan heeft!

HelgaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 10:29

Ik heb geen ervaring met longeren met een pessoa maar ben sinds korte tijd wel begonnen met de dubbele longe. Ik heb hier wel hulp bij gehad. Dat kan ik je echt aanraden want het is de eerste paar keren niet gemakkelijk!! Maar ik wil niet meer anders. Ik longeer nu standaard 1 keer per week met de dubbele lijnen. Mijn paard is hier heel veel soepeler en fijner van geworden onder het zadel.
En zoals Bojangles zegt, je voelt wat je paard doet en je kunt ieder moment alles aanpassen.

CarmenD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 16:06

pessoa heb ik nare ervaringen mee omdat niet elk paard zo'n bontje achter zijn achterbenen accepteerd en ik de touwtjes bij bokkensprongen aan de achterkant ook maar eng vindt..
zelf longeer ik altijd op aanraden van (rodinde) met lammert haanstra touwtje (dit kost 10 euro volgens mij).
het midden van het touw leg ik over het kopstuk van het hoofdstel en de uiteinde haal ik door de bitringen, dan gaat het tussen de voor benen door en maak de uiteinde op de schoft vast..

Dit vindt ik zelf een fijne en makkelijke methode omdat zodra het paard nageef te druk er ook vanaf is.

IloveAlfriee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-09 18:01

hhm, dat kan ook nog een keer.
ik vind een pessoa ook maar een beetje eng omdat je alles vast zet en in een houding zet.
als mijn paard bijv heel erge last van zijn rug heeft, kan ik dat aan zijn hoofd zien, omhoog meestal dan.
als ik alles vastzet, kan hij me niet vertellen dat er iets niet goed is, hij kan immers niet praten..

Navanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 12:58

pessoa is makkelijker als dubbele longe..(of eigenlijk is dubbele longe heel veel moeilijker!) begin eens met longeren met een bandage achter de kont, dan went hij daaraan. Juist voor de rug is pessao goed, lang en laag instellen. en inderdaad goed kijken of hij geen pijn heeft. heeft hijdat wel.. toch even een osteopaat of fysio naar laten kijken als ik jou was. succes!

IloveAlfriee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-09 18:44

jep, ik ga contact maken met annemyke kingma.
ik zal aan een pesoa denken.
maar als ik hem lang en laag instel, dan strekt hij zijn rug ook beter zeker ?
soms doet hij die ook heel even zonder iets eraan, maar hij is snel afgeleid en dan gooit hij zijn hoofd weer op.