raar gedrag bij het longeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

condor1962

raar gedrag bij het longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-09 19:06

ik heb sinds ong. 3 maanden me eigen paard een merrie van 7 jaar.
het is een heel lief paard in omgang en rijden.
maar ik heb een probleem.
bij het longeren linksom gaat het supper en reageert ze heel goed op me stem en op de comandoos die ik haar geeft,
maar zodra ik rechts om wil gaat het verkeer.. stappen gaat wel maar zodra ik het comando draf geef, gooit ze der oren plat naar achter en gaat ze gewoon de andere kant op. als ik dan de zweep erbij pak heeft ze de nijging om gewoon omhoog te komen ( stijgeren )
toen ik haar net had was het naar een tijdje rechts om lopen pas en oon niet zo extreem.
toen had ze een wondje bij de been en als ik dan ging rijden ging die open en liep ze te hinken dus heb ik haar een weekje laten opknappen
toen wou ik der weer op pakkenen ging der longeren deed ze dat extremen dus. een dag later ging ik rijden toen gooide ze me er af en ging ze op me enkel staan waardoor ik zelf niet kon rijden. ( ze was toen ook erg hengstig )
dus heb ik der vandaag gelongeert en weer deed ze zo raar en der hengstig gedrag is weer weg.

ik weet niet hoe er in de jaren voor ze bij mij was mee om is gegaan dus daar kan ik het probleem ook niet uit achter halen.

Dus ik weet niet wat ik er mee aan moet.. heeft iemand mischien en bruikbare tip waardoor ik weet wat het is of hoe ik het langzamerhand op kan lossen?

Alvast bedankt. groetjess Wendy.

arcossliz1

Re: raar gedrag bij het longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 20:30

mijn paard had ook problemen aan de longeerlijn..
onder het rijden was die super braaf..
toen heb ik iemand te hulp gevraagd en alles ging goed..
totdat hij in draf moest en zij er even niet na keek, kwam die weer omhoog.
ik wist ook niet wat ik moest doen, maar zij legde uit dat ik streng moest reageren..
niet slaan of de zweep erbij, maar met m'n stem..
dus als hij dreigde omhoog te komen riep ik keihard door de bak foei en dan liep die door..
na een aantal keer had die door dat hij niet mocht steigeren aan de longeerlijn..
nu doet die het niet meer en af en toe dreigt hij er nog toe..
maar als ik dan op een normale toon foei zeg.. stop ze al..
nu heb ik nog meer plezier van hem, want hij is veel beter na me gaan luisteren enz.

succes en als je nog vragen heb, moet je het maar zeggen

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 20:32

Een zweep is even niet om op te jagen hé.
Je moet hem insluiten met die zweep. Zodat hij niet een ander kant op kan. Helpt ook nog wel eens als jij met je schouder in de richting van je paard staat. Dus niet bij het hboofd, dan kan die achteruit. Dus jij naar achteren staan. De enige richtig dat die dan nog kan is vooruit.
Helemaal de hemel in prijzen als het goed gaat ;)

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 20:36

het is niet zo makkelijk om te zeggen hoe je dit kan oplossen zonder het te zien. Het kan door allerlei vershillende dingen komen. Misschien is het een erg gevoelig paardje en blokkeer je haar op de een of andere manier rechtsom met je lichaamstaal. Het zou anderzijds ook fysiek kunnen zijn, wellicht moeite om meer gewicht op een been te zetten, onder te treden e.d. Er is in iedergeval altijd een reden waarom een paard zo reageert. Paarden doen het niet om je te pesten o.i.d zo denken ze niet. Probeer de reden te achterhalen en dan pas kan je de oplossing bedenken. Ik weet niet of het je eerste paard is, maar wellicht is het interessant om eens een dvd te kopen over de roundpen en hoe je lichaamstaal je paard beinvloed.

aam_mic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 20:41

Mijn pony had dit ook. Dit kan ook te maken hebben dat je paard het moeilijk vind of pijn heeft aan een bepaalde kant. Bij mijn pony zat aan 1 kant de spieren en wervels op bepaalde punten vast. De osteopaat heeft dit weer los gemaakt.

Ook hebben paarden meestal bij hun spieren een korte en lange kant, de korte kant kan dan niet goed strekken vooral niet met longeren omdat je paard dan rond loopt. Hiermee moet dan meer geoefend worden, op de ene kant dan 10 minuten werken en dan op de moeilijke kant 5 minuten.

Succes er mee!
Laatst bijgewerkt door aam_mic op 27-08-09 20:43, in het totaal 1 keer bewerkt

arcossliz1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 20:43

JustaLive schreef:
Je moet hem insluiten met die zweep. Zodat hij niet een ander kant op kan. Helpt ook nog wel eens als jij met je schouder in de richting van je paard staat. Dus niet bij het hboofd, dan kan die achteruit. Dus jij naar achteren staan. De enige richtig dat die dan nog kan is vooruit.

Tuurlijk hadden we de zweep erbij, maar ik bedoel niet slaan of een tikje geven.
alleen met de stem;)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 07:11

OPG --> GVL

condor1962

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 16:51

heey aam_mic
dank je voor je tip maar ik snap dat niet over die spieren want bij het rijden is rechts juist de fijne kan want daar buigt ze lekker en loop ze supper en links komt ze tegen je binnenbeen aan lopen dus is ze daar juist stijf en met het longeren gaat het rechst slecht en links weer goed maar kan het ook zo zijn dat het juist door die stijfheid op links komt waardoor ze links wel loopt en rechts niet of heeft dat er niks mee te maken?

Groetjesss wendy

condor1962

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 16:54

heey arcossliz1
dank je wel voor je tip ik zal het de volgendde keer bij het longeren aan denken en het gebruiken
zondag komt de gene die mij les geeft even kijken dan kan ze me ook helpen

Groetjesss Wendy

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 16:57

iemand erbij halen die je hier even mee helpt........ veel voorkomend probleem :)

condor1962

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 18:00

Heeey KiWiKo
Hoe bedoel je dat..?

groetjes wendy

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 18:01

nou...... ik moet ook wel eens dingen doen in mijn werkzame leven die ik liever niet wil doen......... maar als ik ze niet doe, dan krijg ik straf :)

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 18:23

arcossliz1 schreef:
JustaLive schreef:

Tuurlijk hadden we de zweep erbij, maar ik bedoel niet slaan of een tikje geven.
alleen met de stem;)

Ik had het ook niet tegen jou! ;) Tegen TS

arcossliz1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 21:10

Justalive

oww.. okee;)

condor1962

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-09 15:43

vandag kwam de gene die me les geeft komen helpen en der even op de plek gezet met het longeren gaat goed morgen zelf proberen en ze heeft er ff op gereden en dat ging op het begin stroef en stijf maar op het laast ging ze zich toch ontspannen ik heb er net ook op gereden en les gekregen en
nu kan ik weer terug aan de slag voor me eerste wetstrijd *D hopelijk maar ik geen blunder voor me eerste keer :o

bedank voor jullie reacties en tips altijd handig ;)

Groetjess van wendy!!