Welke leeftijd beginnen met longeren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lousje22

Welke leeftijd beginnen met longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 20:23

Ik ben benieuwd naar de leeftijd waarop jullie zouden beginnen met het longeren? Ik heb een ruin van 2 jaar en 2 mnd oud. Sinds februari is ie van mij en ben toen ook meteen begonnen met de basis dingen leren. Vaststaan, voetjes geven, borstelen en halster om. Graag jullie mening of jullie op deze leeftijd al een keer zouden kijken hoe hij op een longeerlijn reageert of er later aan zouden beginnen.
(voordat ik verkeerde reacties krijg, zeg niet dat ik nu al wil gaan longeren wil alleen meningen)

Smoethie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 20:43

Wij beginnen meestal bij de twee jaar met de basis dingen zoals:
-het vasstaan
-het alleen moeten zijn
-rondje kunnen lopen aan het halster

het losgooien doen wij ok al best snel zodat ze de comandoos leren kennen hierbij
kan je als je paard zichzelf snel gaat vervelen ook een sprongentje bij leggen
het longeren doen wij gewoon om conditie op te bouwen
het hoofdstel enzo. pakken we egt pas bij het 2 en een half jaar er bij
en het er op stappen pas bij 3jaar
longeren kan je altijd doen maar pas op met hoe vaak je het doet en dat
die zichzelf niet gaat vervelen en dat die niet denkt dat het een spelletje word
leer het hem/haar ook gelijk goed aan zodat die het nooit verkeerd kand doen bij
het verderen inrijden want dan word het alleen maar moeilijker!

Veel plezier
En succes

Xx E.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 20:48

Waarom zou je nu (eventueel) al willen longeren? Het voegt niks toe en is daarbij zeer belastend voor de pezen! Toen die van mij 2.5 was heb ik met dr gewandeld, heb haar geleerd wat vast staan is, borstelen etc. Vervolgens los in de bak en daar heeft ze stemcommando's geleerd (halt, stap, draf en gallop)! Toen ze 3 werd is ze 4mnd het land op gegaan en inmiddels is ze terug en zijn we begonnen met longeren en rustig aan beleren, vroeg zat in mijn ogen!

alinuh

Re: Welke leeftijd beginnen met longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 20:50

ik zu je paard gewoon in een opfok land zetten tot iig zn 3e jaar
goed voor zn omgang met andere paarden, en na die tijd heb je tijd zat m ermee aa de gang te gaan
je moet er k voor uit kijken dat je niet te veelvraagt van ee jng dier, dat kan zn groei stagneren
laat m eerst maar wat sterker worden!

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 20:53

Jeanine84 schreef:
Waarom zou je nu (eventueel) al willen longeren? Het voegt niks toe en is daarbij zeer belastend voor de pezen! Toen die van mij 2.5 was heb ik met dr gewandeld, heb haar geleerd wat vast staan is, borstelen etc. Vervolgens los in de bak en daar heeft ze stemcommando's geleerd (halt, stap, draf en gallop)! Toen ze 3 werd is ze 4mnd het land op gegaan en inmiddels is ze terug en zijn we begonnen met longeren en rustig aan beleren, vroeg zat in mijn ogen!

Moeilijk lezen ;)

Kijk even naar de kleine lettertjes.

TS meeste mensen gaan idd van start als hun paard 3 is. Gewoon 1 a 2 keer per week 10 minuutjes.
Maar de meningen zijn hierover verschillend, kijk gewoon wat je paard zelf aangeeft. Is hij er dan klaar voor of niet.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 20:55

Nee lezen is niet moeilijk ik vraag wat haar eventuele beweegredenen zouden zijn om te gaan longeren.. ze overweegt dit anders vraagt ze het niet

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 20:58

Ik opende al een topic over castreren terwijl ik mn shet nog niet eens had ;)
Ze vraagt gewoon naar meningen en ervaringen van andere mensen, niks mis mee.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 21:02

Nee ik zeg ook niet dat er iets mis mee is ik vraag alleen naar eigen redenen om het wel of niet te overwegen, ik neem aan dat ze hier zelf ook een mening over heeft

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 06:25

mijn ruim 2 jaar oude merrie heb ik enkele keren in een gehalveerde rijbak, grondwerk mee gedaan, hiermee heb ik haar onderandere geleerd, om mij heen te lopen, zoals ze aan de longe straks ook kan gaan doen.
ik heb 1 keer 3 min gelongeerd, puur voor de oefening, dit pakte ze prima op.
Ik heb er een enkele keer een dekensingel omgedaan en toen gevoerd, ook een keertje met een longeersingel in de wei gezet. Dit vind ze allemaal doodnormaal.
Verder doe ik er eigenlijk niet veel mee, paard laten zijn.
Ik wacht met inrijden liever tot ze rond de 4 jaar zijn. Ik vind zelf 3 jaar erg jong om een paard in te rijden.
1 tip, als je iets doet, zorg dan dat het goed gebeurd en dat je het goed afsluit! vraag hulp waarvan je denkt dat je daar nog handigheid in mist, iets "stukmaken" gaat makkelijker dan iets wenselijks aanleren.
de dingen die je gedaan hebt, zijn prima dingen voor een paardje van die leeftijd.

lekker genieten van je paardje, wandelen enzo, samen de wereld ontdekken, hier is de 2 jarige een keertje als handpaard meegeweest (loopt aan het halster erg netjes). vond ze erg leuk, zo zag ze weer eens wat van de wereld.

Lousje22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-09 08:42

Niet onaardig bedoeld hoor :) Ik hoef geen advies e.d. over opfok of wat ermee te doen. Hij staat gewoon dag en nacht op het land nu en van de winter in een grote stal met meerdere paarden. Nu kan ik alvast dingen leren en in de opfok kan je naar je paard kijken en meer niet. (meestal dan) Gaat me puur om de meningen over het longeren.. Gewoon nieuwsgierig ;) Ik dacht er zelf aan om met 2,5 jaar te gaan beginnen met longeren en dan hooguit 2x in de week even en dan opbouwen, zoals er gezegd word overweeg ik te gaan longeren klopt deels. Ik wil het een keer proberen puur om te kijken wat hij doet eigenlijk.

Verder laat ik hem idd lekker paard zijn. Doe wat basis dingen en wandel lekker met hem, band opbouwen vind ik erg belangrijk. Grotendeels staat ie dus gewoon op de wei.

@Niene Zoals jullie het doen ben ik het helemaal mee eens en is ook ongeveer mijn idee van hoe ik ga doen :) opstappen is afhankelijk van hoe hij tegen die tijd is

natasjahut

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 08:48

ik verzorg een pony die inmiddels 2,5 bijna is. toen ze 2 jaar en een paar maanden was. ben ik een beetje begonnen met longeren. gewoon halster, longeerlijn en zweep (zodat ze niet omdraait). verder niks. eerst deed ik stap en draf. en later de galop erbij. in de galop loop ik heel veel mee zodat ze gewoon grote rondjes kan galoperen. ze doet het sinds kort echt prima! ze snapt de gangen en ze luistert er ook goed na. eerst kon ze de stap nog niet zo goed. want wou altijd draven haha. maar dat gaat nu wel goed.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 13:42

OPG --> GVL

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 13:50

Ik heb mijn pony met 4 jaar zadelmak gemaakt en verder beleerd. Daarvoor hooguit 5x gelongeerd zo'n 10 minuten.
hij kende de commando's al van het wandelen. Longeren is erg belastend voor de gewrichten en pezen van een paard hoor. Ookal doe je het "maar" kort een paar x per week.

Bovendien wil je juist niet dat paarden conditie hebben met het beleren, dat kunnen ze alleen maar tegen je gebruiken mochten ze het er niet helemaal mee eens zijn ;)

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 13:51

Lous: het is per paard verschillend hoe volwassen hij/zij overkomt vind ik. Dat zie je ook bij mensen wanneer begin je er mee?

2 jaar vind ik erg vroeg om te longeren omdat je het been werk belast vaak. Dit door de cirkel waar je ze op dwingt. Of je moet heel de bak rond wandelen en niet teveel te lang willen doen want 10 minuten is vaak veel voor zn jong dier al ook kwa concentratie en uithouding.

Wat je naast wat je al doet nog meer kan doen en veel leukker is op dei leeftijd en nog heel veel uitdaging geeft met je paard en toch ook dingen leert: wandelen over de weg, trailer laden, voetballen samen, schrikparcours afleggen met een zeiltje en paraplu samen. Balkjes laten wandelen alles los of aan de touw. Dat heb ik ook gedaan met mijn paard. Voorbereiden op het zadel. Dus ga eens naast hem staan met een krukje en kijk of hij het goed vind dat je boven hem/haar uitkomt met je bovenlijf veel paarden vinden dat bij inrijden eng. Kijk of je spelenderwijs alles van het lijf mag aanraken. Terug achteruit leren lopen spelender wijs op stem. Gekke dingen doen met dekjes over heel zijn lijf halen zonder dat hij/zij het eng vind dat dus oefenen. Los laten lopen in de bak en dan al leren op stem te gaan dan hoeven ze niet op kleine cirkel te lopen.

Kan het zo gek niet bedenken of het kan aan de hand allemaal. Maar longeren nog even wachten dat zit er zo op. En 10 minuten met een jong paard werken geconceteerd is veel.

Lousje22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-09 14:50

Kostolany, 2 jaar vind ik zelf ook te vroeg om echt te gaan longeren. 2,5 vind ik wel kunnen in een lichte longeerbak en max 10 min. Toevallig was ik laatst bij een schriktraining van de politie aan het kijken en bedacht toen meteen dat het voor mijn paard ook goeie oefening zou zijn. We hebben een natuurlijkgebied achter de manege dus daar wil ik ook binnenkort gaan wandelen om hem te laten wennen aan fietsers ed.
Mocht ie eerder aan de lijn komen is het gewoon een kijken en dan voorlopig niet meer hoor :)
Wil ook beetje los in de paddock gaan oefenen met hem op dingetjes, gewoon beetje spelenderwijs idd.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 15:06

Lousje22: Wijs besluit! Ik ben op 2,7 a 3 jaar begonnen met licht longeren dan maar 1x per week enzo uitbouwen. NIet te veel willen bij zn jong paard..heb geduld inderdaad. Straks kan je nog veel doen met je paard onder het zadel. Daar zit ik nu hij is nu 4,2 maanden. Hij is nu pas wat serieuzer aan het rijden onder het zadel maar nog steeds maar 3x a 4x per week en wisselend in de moeilijkheidsgraad wat we doen. Je wil lang met je paard doen dus daar komt rust voor kijken. Tuurlijk had ik al een B proef kunnen starten enz..maar vind dat ik nog niet ovor de schermen hoor met mijn paard. Teneerst omdat ik het nog niet goed genoeg vind en ten tweede kan dat altijd nog. Daarom houdt de rust. Kan zoveel leuke dingen doen met een jong paard en je hebt nog zoveel jaar. rustig aan dus.

Ik ga bijvoorbeeld 5 september op de paardelarij een grondwerkcursus doen gewoon voor fun. WOrdt de eerste keer een hele dag van huis voor hem en meteen iets leerzaams aan de grond weer.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 15:16

Ik ben op 2 jaar en 7 maanden heel, heel rustig aan begonnen met speels wat longeren, 1x per week hooguit, dan dan alleen beetje stappen en dat maximaal 5 minuutjes verdeeld over twee handen (met halster). Iedere maand dat ie ouder werd bouwde ik het iets meer uit, na een maand dus 5 minuutjes longeren met op iedere hand een enkel rondje draf, 1x per week. Op 2 jaar en 9 maanden voor het eerst een half rondje galop gevraagd (letterlijk) en voor het eerst met hoofdstel om, met longe nog aan het halster. Een maand voor hij drie werd ben ik pas meer op gaan bouwen met wat langer (10 minuten) en wat meer draf- en galopwerk.
Al vind ik zelf dat hij het echt niet zwaar gehad heeft, zou ik toch als ik het over mocht doen gewacht hebben tot hij (bijna) drie was. Ik heb het longeren eigenlijk alleen gedaan juist om hem meer conditie/spieren te laten krijgen zodat hij mij op een fatsoenlijke manier kon dragen toen ik er voor het eerste op ging.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 15:23

Myour: Zelfde verhaal bij mij..puur beetje conditie en spier om te zitten en niet te vaak. Soms deed ik het ook gerust 2 weken niet longeren enz. Het is gewoon op je gevoel af gaan en als je echt twijfeld of je paard ergens aan toe is vraag je het aan een goed persoon.

HOewel ik zie dat in de sport of waar geld verdiend aan moet worden ze vaak vroeg beginnen met alles en dan zie ik die paarden en denk ik> tjee die kunnen al veel en zijn ook net als mijn paard nu pas 4 jaar. Maar in de PAVO cup en zo lopen ze dan al zwaar dressuur.

Lousje22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-09 15:44

Ik ben verder ook voor het rustig opbouwen en als je er eenmaal op kan rustig aan beginnen met rijden en niet te lang. Heb eerder 2 paarden ingereden, maar die waren 3,5 dus daar ga je natuurlijk al iets anders mee om dan een paard van nog geen 2,5 waar ik nog lang niet op zou stappen. Ook met die van 3,5 heb ik eerst grondwerk gedaan enz maar wel al sneller begonnen met wennen aan zadel ed omdat het qua leeftijd en paard gewoon kon.

Zie idd vaak paarden in de sport die al veel kunnen maar dat zou ik nooit met mijn eigen paard doen. Ook ken ik mensen die zoveel vragen al voor de 'lol' omdat ze snel de wedstrijden in willen. Vaak zie je dan dat die paarden in verzet komen na tijd.

Maar had dit topic dan natuurlijk ook gewoon meer uit nieuwsgierigheid geopend ;)

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 11:30

Lousje22: Dat moet toch ook gewoon kunnen een nieuwsgierig topic..altijd leuk om het response te zien hoe mensen denken.

dots83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 11:35

ik heb een 3 jarige ruin, die is nu net zadelmak. Ik longeer hem 3 keer in de week, zit er 2 keer op ( Lees wel, max 20 minuten)
Ik ga hem op de VSN rijden in November dus moet nu wat mee gebeuren. Hebben nog 2 staan die 3 zijn maar nog niets mee gedaan. Het ligt ook heel erg aan het paard. We hebben een 4 jarige slungel die we nu pas net weer opgepakt hebben. Vorig jaar zadelmak, wei op geweest en nu aan het werk, was er gewoon nog niet aan toe. Het ligt in mijn ogen dus heel erg aan het paard. En vind longeren minder belastend dan rijden. Er stond pas een artikel in ik meen de Hoefslag dat de rug van een paard pas 'volgroeid' is rond zijn 5e? Ze beginnen onderaan bij de benen en dan naar boven...... Vind 2 wel erg jong, zou zelf nog jaartje wachten

BBMarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 12:56

ik heb een 3,5 jarige ruin welke ik nu zadelmak kan noemen. Ben hem nu aan het inrijden zegmaar.
Ik ben begonnen met longeren ff voordat hij 3 werd.. maar echt soms maar 2 x in de maand. Gewoon simpel om het feit dat ik het niet goed voor hem vond (bak was vaak te zwaar en hij ging dan in het hoge zand lopen..) en omdat ze het vaak snel geleerd hebben.. Ik deed het vaak voor ff zn energie kwijt.
Wel ben ik begonnen al met 2 jaar/2,5 jaar gewoon grondwerk (aan de lijn mij laten volgen, halthouden, achterwaarts.. ) echt dat hij op mij moest letten en dat ik bezig was met hem.

Nu longeer ik hem ong. 2 a 3 keer in de week in een grote bak ( 20 x 40) loop ik de hele tijd verschillende rondjes door de bak ( goed voor de oplettendheid en pezen ) en voor het rijden longeer ik hem ook ff ( voor de gekke energie :+ )
Maar ik zou ze met 2 / 2,5 jaar zeker lekker "vrij" laten en lekker basis dingetjes te leren.

elfje72

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 13:02

Wij beginnen met longeren voordat ze zadelmak gemaakt worden. Niet eerder.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 10:26

ik ben begonnen met longeren toen mijn paard 2 á 2,5 jaar was. maar dat was denk maar 1 keer in de maand als het niet minder was, gewoon om het te oefenen. beetje stap, draf en galop op beide kanten en dan klaar.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 10:51

Ik vind 2,5 jong zat! Liefst 3, en dan met 3,5 beginnen met inrijden!