Longeren aan een halster

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anouk1605

Longeren aan een halster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-09 12:31

Hallo,

Ik heb een verzorgpaard dat al een hele poos stilstaat. Nu wil zijn eigenaresse wel graag iets met hem doen. Maar hij kan niets. Vanwege zijn conditie. Nu was ik aan het denken aan Longeren. Maar hij heeft al zo lang geen hoofdstel met bit meer in gehad dat ik niet weet of dat zo'n goed idee is. Daarom vroeg ik me af, is het mogelijk om hem te longeren aan zijn halster. Het gaat niet om het mooi lopen ofzo. Maar het beweging krijgen voor zijn gezondheid. Hij heeft echt nul komma niks van conditie, dus als ik al eens met hem een kwartiertje kan stappen en kleine beetjes draf kan doen, op beide handen. Is al heel wat lijkt mij.

Dus, is dat mogelijk? of is dat een zeer slecht idee?

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 12:33

Ja hoor je kan hem prima laten lopen aan de longeerlijn aan zijn halster, heb ik met mijn jonge merrie ook gedaan in het begin! Inmiddels heeft ze hoofdstel om en daarover heen haar halster..straks zal ik de longeerlijn gewoon bevestigen aan haar bit. Is het de bedoeling dat ie nog weer onder het zadel komt?

Yunaa

Re: Longeren aan een halster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 12:36

Aan het halster maakt niet uit hoor! Aan het halster longeren is meer het idee dat ie gewoon zn beweging krijgt :D

Anouk1605

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-09 12:37

Ze willen hem eigenlijk wel weer onder het zadel. Maar ze durven niet omdat; a. die vrouw niet kan rijden, ofja, ze kan het wel. Maar niet goed genoeg om hem echt lekker beweging te geven in een weiland onder het zadel. Ze kan alleen stappen met losse teugel zonder houding etc. b. hij erg schrikachtig is.
Verderi s hij beleerd voor de kar.. maar hij kon de heuvels niet aan. doordat er te weinig met m gedaan werd. Daardoor staat hij n u dus altijd stil en dient hij als grasmaaier. Erg zonde, het is een vriendelijk leergierig en nieuwsgierig paard. Als je hem desensibliseert met allerlei voorwerpen en geluiden denk ik eigenlijk dat het leuk werken met hem is.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 12:39

Klinkt als een leuke uitdaging voor jou! Gewoon bij het begin beginnen alsof je te maken hebt met een groen paard!

Anouk1605

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-09 12:42

Ja het is inderdaad een flinke uitdaging :). Mensen die mijn profiel hebben gezien, ik weet dat ik onervaren ben. Maar mijn instructrice geeft mij inmiddels extra lessen ^^ Waarbij ik erg veel leer. Ook krijg ik longereerlessen zodra het plan 'rond' is. Ik ga dus niet zomaar iets inde wilde weg doen :).
Ik wil hem gewoon iets meer 'te doen' geven. Heb het idee, dat hij wel werken wil :). Het is een wedstrijdpaard gweest.

Jenthe_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 17:18

ik longeer altijd met halster (: dus normaalgezien is dat perfect mogelijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 17:21

Ja kan makkelijk! mijn shetjes heb ik ook int begin met halster gelongeerd, en mijn verzorgponie ook. en als dat goed gaat gooi ik er een hoofdstelletje met bit, en als dat weer goed gaat doe ik er touwtjes om :) zo bouw ik het rustig op..

_Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 17:25

Halster kan heel goed.
Ik wissel het wel eens af, net waar ik zin in heb

Valentine5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 17:26

Jenthe_x schreef:
ik longeer altijd met halster (: dus normaalgezien is dat perfect mogelijk!

Ik longeer ook met halster. ;)

Anouk1605

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-09 09:02

oke :D helemaal perfect! dankjulliewel !

xSannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 10:40

Het is makkelijk te doen als je een paard hebt die ook het longeren begrijpt.
Als het een paard is die het niet snapt of nog jong is zal ik wel voor een hoofdstel kiezen

Anouk1605

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 22:21

nou hij is ehm, 19 :P en heeft wedstrijden gereden voor de kar en onder het zadel. Dus denk dat hij het wel kent. Hij krijgt gewoon geen beweging meer. dus het is eventjes opfrissen

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 19:07

Het kan echt geen kwaad.
Ik longeer zelfs zonder longe :D

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 19:09

xSannnn schreef:
Als het een paard is die het niet snapt of nog jong is zal ik wel voor een hoofdstel kiezen

Bij een jong paard zou ik juist met halster doen, als je er dan wat aan moet trekken ofzo dan zit je niet te trekken in zn mond ;)

Anouk1605

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 15:02

Oliiviia schreef:
xSannnn schreef:

Bij een jong paard zou ik juist met halster doen, als je er dan wat aan moet trekken ofzo dan zit je niet te trekken in zn mond ;)

Dat klinkt eigenlijk wel logisch wat jij zegt Oliiviia. Een jong paard moet je nog niet te hard in de mond trekken.. (bij geen enkel paard, maar dan nog). Maar gelukkig is hij niet meer de jongste :P.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 17:59

Jammer dat ik niemand hoor over een kaptoom.

Volgens mij is dat een veel beter midden om mee te longeren, het zit beter om het hoofd en bij een eventuele rare sprong hangt er geen bit in waar je dan weer 'aan gaat hangen'

Anouk1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 20:19

Ben je wel eens naar freestyle wezen kijken? Dat is ook heel vet, dan geef je je paard beweging doordat hij reageert op je lichaamstaal. En zelfs de meest groene paarden reageren de op. Ik vind dat altijd echt zo gaaf om te zien;) en voordeel daarvan, je geeft hem beweging, maar hij hoeft niet per se aan een lijn te lopen.
Wij maken daarvoor wel altijd de bak kleiner, omdat het niet te groot mag zijn. Maar het is echt gaaf!!

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 03:57

Longeren aan het halster is prima. Ik begin bij jonge paarden ook altijd aan het halster, omdat ze nog wel eens willen trekken. Logisch als ze het niet snappen. Om te voorkomen dat je dan in de mond zit is het prima om de longeerlijn aan het halster te hebben.

Veel succes met Luud!
(Blijf het gewoon een leuke naam vinden!)

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 04:48

Ik longeer nog steeds regelmatig aan het halster, als ik totaal geen zin heb om te rijden of moeilijk te doen maar miep wel (extra) beweging nodig heeft. Bevalt ons beide prima. Het is niet zozeer training, maar wel beweging en je kan er allerlei spelletjes aan vastknopen, die je later ook zonder lijn kan doen.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 11:47

Kan perfect hoor, doe het zelf ook altijd :D
vooral omdat ik tegen het gebruik van bijzetteugels, slof, pessoa etc ben met longeren,
ik doe VD aansluitend bij het longeren en het is dus haar moment van vrijheid :)
iig nog veel succes met het paard, een mooie uitdaging lijkt me ;)

IloveLiranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 19:45

ik longeer vaak pony's een paarden met alleen een halster. het gaat altijd goed en ik vind altijd dat je beter met halster kan longeren als je het niet doet. want met een bit kun je het veel makkelijker verkeerd doen.
en succes met het paard. hopelijk kun je er over een tijdje heerlijk oprijden.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 10:30

ik longeer ik wel eens alleen met halster, als ze toch even een paar rondjes moeten lopen maar ik heb geen zin om uitgebreid aan het werk te gaan. als ik hoor dat dat paard van je wedstrijden etc etc heeft gelopen denk ik dattie het longeren zo weer oppakt hoor, denk niet dat dat enige problemen moet geven. denk dattie het alleen maar heel erg leuk zal vinden als hij weer aan het werk mag!

Anouk1605

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 19:11

Hey! Tijdje niet gekeken hier, wat een berichten, dank jullie wel allemaal :)! Luud krijgt steeds meer vertrouwen in me, dat vind ik fijn. Ondertussen ben ik dus gestart met wandelen met hem, en loop ik ook rondjes met hem in de wei. Bij de eerst beste goede gelegenheid krijg ik van mijn ma een longeerlijn. (hebben ze er zelf niet) Ondertussen krijgt hij wel beweging en wordt er geoefend met commando's. Hij vind het heerlijk om te lopen, dat merk ik. :) En IloveLiranda, de neef van de eigenaresse sprak mij aan op mn werk. Dat het tijd werd dat ik luud ga rijden :P. De eigenaresse zou t vast leuk vinden! Maar ik vind me zelf nog te onervaren.. Eerst even longeren enzo.

Anouk1605

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 19:12

Anouk1987 schreef:
Ben je wel eens naar freestyle wezen kijken? Dat is ook heel vet, dan geef je je paard beweging doordat hij reageert op je lichaamstaal. En zelfs de meest groene paarden reageren de op. Ik vind dat altijd echt zo gaaf om te zien;) en voordeel daarvan, je geeft hem beweging, maar hij hoeft niet per se aan een lijn te lopen.
Wij maken daarvoor wel altijd de bak kleiner, omdat het niet te groot mag zijn. Maar het is echt gaaf!!

Hoe werkt dat freestyle dan? Daar ben ik best nieuwsgierig naar. Je mag me op PB'en.