Probleem compliment en buiging - gevorderde VHD-er

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lanthano

Probleem compliment en buiging - gevorderde VHD-er

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-09 20:25

Hoi,

Mijn paard kan perfect het compliment en de buiging.

We hebben enkel een klein probleem. Ik heb hem eerst geleerd zijn benen te spreiden (commando = voetjes aantikken) en dan vraag ik ofwel compliment (commando = elleboog aantikken van been dat op de grond moet) ofwel buigin (commando = tikje onder de buik).

Ik was zo gestart omdat ik het mooier vond. De benen zijn dan mooier gestrekt, de oefening is ruimer.

Nu wil ik natuurlijk dat hij op het commando "elleboog aantikken", zelf zijn benen wat spreidt en vervolgens het compliment uitvoert.

En bij het commando "tikje onder buik", eerst zijn benen spreidt en dan de buiging uitvoert.

Dus dat ik niet telkens eerst moet starten met het commando "benen spreiden".

Ik weet dat ik het kan wijzigen door eerst een nieuw commando te geven en dan de twee gekende, maar dat wil ik niet. Ik wil elleboog aantikken voor compliment en tikje onder buik voor buiging houden als het commando voor de volledige oefening.

Tips?

Bedankt

Amable

Re: Probleem compliment en buiging - gevorderde VHD-er

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 22:36

Wat gebeurt er als hij gewoon staat en je geeft een aanwijzing op de schouder?
Geef je meerdere aanwijzingen op de voetjes om de benen te strekken?

Ik zou proberen om het eerste commando, het benen spreiden, weg te trainen in een soort fade out. Door bijv de benen even kort aan te tikken en hem niet helemaal in de strekstand te zetten maar een beetje halverwege leer je hem dat hij zelf een oplossing moet gaan zoeken om toch makkelijk in de oefening te komen. Dus zelfstandig nog een stukje verder strekken.

Lanthano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-09 22:06

Als ik hem gewoon op zijn elleboog tik, doet hij het compliment, maar dan is het voorbeen niet mooi gestrekt. Dan gaat hij gewoon recht naar beneden en dan is het andere voorbeen niet gestrekt. Vandaar dat ik hem dus eerst zijn benen wat liet spreiden, dan is er meer ruimte en is het andere voorbeen wel gestrekt.

Heb ook gezien dat sommige paarden met ieder achterbeen een pasje achteruit zetten. Zo creëren ze ook meer ruimte waardoor ze ook een mooier compliment hebben vind ik.

Hetzelfde gebeurt met de buiging. Geef ik rechtstreeks het tikje onder de buik, doet hij de buiging, maar dan is die kleiner en buigt hij ook wat zijn voorbenen. Vraag ik hem eerst zijn benen wat te spreiden, doet hij een prachtige buiging. Mooie lange gestrekte voorbenen, neus op de knieën en de buik helemaal naar de grond.

Wat nu?

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 23:17

Oke, en mijn andere vraag, hoeveel tikjes geef je voor het spreiden? Raak je daar de benen meerdere keren voor aan? Of 1 keer?

Lanthano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-09 08:01

Voor het spreiden van de benen tik ik 4 keer snel na elkaar afwisselend de hoefrand aan. Dan begint hij te spreiden.

Vervolgens 1 tikje op de elleboog : hij doet compliment

of

1 tikje onder buik en hup, diepe buiging.

Zet Jauke 2 passen achteruit als je het compliment vraagt ? Of duwt hij zijn achterhand zo ver naar achteren dat het voorbeen in het compliment gestrekt blijft?

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 08:49

Nope, Jauke zet ook zijn voorbenen naar voren. Dit heb ik hem ook op been aanrakingen geleerd, eerst de spreidstand en vervolgens de oefening. Dat ben ik nog steeds aan het wegtrainen, maar ligt meer aan mezelf dat het nog niet helemaal weg is. Het is voor mezelf nog zo'n automatisme om de benen even aan te tikken voor de volgende oefening.

Ik ben het echter wel weg aan het trainen. En dat doe ik door de benen eerst wel iets wijder te laten zetten, maar niet zo wijd als normaal. Als hij dan zelfstandig nog een voetje verplaatst om het zichzelf makkelijker te maken dan beloon ik hem. En feitelijk is dat hetgeen wat ik continu zoek, zelfstandig ruimte maken. Je kan bijv 2 x de buiging na elkaar vragen. Groot kans dat hij de 2de keer wel een voetje verplaatst omdat hij de eerste keer de buiging lastiger vond vanwege de beperkte ruimte. Dat werkt bij Jauke erg goed.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 12:38

Ik heb er dus nooit aan gedacht om het benen spreiden apart een commando te geven :+

-heeft weer iets nieuws te oefenen- Zal buiging/compliment wel een stuk gemakkelijker maken, haha.

Lanthano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-09 15:35

Bedankt Daniëlle, ga het zo ook eens proberen. Best misschien ook altijd vragen op dezelfde plaats. Dan heeft ie nog een extra geheugensteuntje.

Maar het is toch waar he, dat je door het spreiden hét mooiste compliment en dé mooiste buiging krijgt !

Lanthano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-09 15:37

O en bij het compliment Amable, gaat Jauke dan iets achterwaarts of zet ie zijn voorbenen eerst wat naar voren ?

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 16:34

Ook bij het compliment zet Jauke zijn voorbenen iets naar voren.

En ja, het is absoluut waar dat je een mooiere buiging en compliment krijgt door het spreiden, maar behalve dat, je maakt het je paard ook een stuk gemakkelijker en de oefening wordt er een stuk correcter door. Ik zet alle paarden in mijn lessen ook altijd een beetje in spreidstand.