Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Arabesk schreef:met clickertrainings is het t makkelijkste. Je tikt tegen de been van het paard en zegt 'pas!' zodra hij ḿ optilt geef je een snoepje. Blijf dit volhouden tot hij dat snapt.
Dan ga je alleen nog belonen wanneer hij het been wat hoger optilt en zo leg je de lat steeds hoger tot ze dit kunnen:
op een gegeven moment gaat hij het wijzen naar het been en het woord pas koppelen aan zijn hoef optillen en zal hij het steeds hoger doen.

Kris schreef:Rustig maar, niemand zegt dat ze een clicker MOET gebruiken. Imo is dit het makkelijkst, dus dat raad ik aan om te proberen.
) haffiexan schreef:Ik heb de spaanse pas geleerd door met een zweepje in zijn holte te kietelen hij kan het nu geweldig hoog en ga beginnen met het lopen! wanneer hij zijn hoef ook maar klein beetje optild/weghaald omdat het kieteld zeg je meteen pas en stop je er koekjes inop een gegeven moment gaat hij het wijzen naar het been en het woord pas koppelen aan zijn hoef optillen en zal hij het steeds hoger doen.
Moderatoropmerking:Een fotoquote is niet toegestaan. Deze is dus verwijderd.
hij kan ook twist, pion omgooien, kusje, buigen, schudden en dan de spaanse pas!
Succes!
zoetjes schreef:Het maakt helemaal NIETS uit of je wel of geen clicker gebruikt. Het gaat erom hoe je een paard conditioneert op het commando dat jij hem wilt aanleren. Een clicker leert je paard de spaanse pas niet. JIJ echter wel.
In chronologische volgorde:
Leer je paard op stem voorwaarts te zijn, en halt te houden
Leer je paard op commando een voetje te geven
Leer paard een chambette te geven
Leer dit op commando zowel links als recht
Leer je paard de de polka pas ( chambette rechts , twee pasjes, chambette links, twee pasjes....etc)
Leer je paard de spaanse pas en misschien zelfs de spaanse draf.
Een spaanse pas is pas een spaanse pas als het paard tactmatig voor én achterbenen neerzet. Uitsluitend de voorbenen laten opheffen met zwaberende en niet tactmatig meebewegende achterbenen is GEEN spaanse pas! Maar eerder "mn paard doet maar wat"!
Geen clicker voor nodig! Geduld, eerlijkheid, duidelijkheid, een aai, een stukje wortel .....

Hopelijk heb je d'r iets aan!
) http://i302.photobucket.com/albums/nn97 ... /217-1.jpg
): http://i302.photobucket.com/albums/nn97 ... /159-2.jpg

jumpgirl schreef:Oh wat ziet dat er gaaf uit NHevaVD! echt super mooie foto's
maar eer mijn paard dat kan ben ik een half jaar verder???
Ik zal je even in een bericht een handige site sturen! 
jumpgirl schreef:ik heb alleen een probleem denk ik... mijn paard is bang voor de zweep....als sinds ik m heb vind ie zwepen een beetje eng
Probeer bijv. eerst 't been omhoog te krijgen, bijv: tegen zijn schouder aanduwen en 't been
) en toen meteen gewezen en BEEN gezegd. Flip schraapte altijd voor