Hoe spaanse pas aanleren??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Billy12

Hoe spaanse pas aanleren??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 14:59

Ik heb een NRPS ruin van 9 jaar en wil graag de spaanse pas aan mijn paard aanleren.
Is dit mogelijk?
en zo ja, hoe leer ik dat aan mijn paard?

Arabesk

Re: Hoe spaanse pas aanleren??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 15:06

met clickertrainings is het t makkelijkste. Je tikt tegen de been van het paard en zegt 'pas!' zodra hij ḿ optilt geef je een snoepje. Blijf dit volhouden tot hij dat snapt.

Dan ga je alleen nog belonen wanneer hij het been wat hoger optilt en zo leg je de lat steeds hoger tot ze dit kunnen:

Afbeelding

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 07:24

Op zich is dat niet zo`n heel moeilijk kunstje , idd belonen als de pony maar even optilt en dat uit bouwen.
Als je het rijdend wil doen zal er meer techniek bij moeten komen.

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 08:17

Topic staat hier niet goed, ik heb getemd.

Met clicker is het idd het makkelijkst aan te leren. Ene paard pakt dit wel sneller op dan het andere paard, dus goed belonen is wel belangrijk.

zoetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 08:22

Het maakt helemaal NIETS uit of je wel of geen clicker gebruikt. Het gaat erom hoe je een paard conditioneert op het commando dat jij hem wilt aanleren. Een clicker leert je paard de spaanse pas niet. JIJ echter wel.

In chronologische volgorde:

Leer je paard op stem voorwaarts te zijn, en halt te houden
Leer je paard op commando een voetje te geven
Leer paard een chambette te geven
Leer dit op commando zowel links als recht
Leer je paard de de polka pas ( chambette rechts , twee pasjes, chambette links, twee pasjes....etc)
Leer je paard de spaanse pas en misschien zelfs de spaanse draf.

Een spaanse pas is pas een spaanse pas als het paard tactmatig voor én achterbenen neerzet. Uitsluitend de voorbenen laten opheffen met zwaberende en niet tactmatig meebewegende achterbenen is GEEN spaanse pas! Maar eerder "mn paard doet maar wat"!

Geen clicker voor nodig! Geduld, eerlijkheid, duidelijkheid, een aai, een stukje wortel .....
Laatst bijgewerkt door zoetjes op 19-08-09 08:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 08:25

Rustig maar, niemand zegt dat ze een clicker MOET gebruiken. Imo is dit het makkelijkst, dus dat raad ik aan om te proberen.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 08:29

Arabesk schreef:
met clickertrainings is het t makkelijkste. Je tikt tegen de been van het paard en zegt 'pas!' zodra hij ḿ optilt geef je een snoepje. Blijf dit volhouden tot hij dat snapt.

Dan ga je alleen nog belonen wanneer hij het been wat hoger optilt en zo leg je de lat steeds hoger tot ze dit kunnen:

Maar een Spaanse pas wordt toch stappend uitgevoerd, en niet in stilstand? En stappen tijdens het opheffen van het been is volgens mij het lastigste om aan te leren.
De manier die zoetjes beschrijft, staat ook duidelijk in het boekje van Nathalie Penquitt (ben even de titel vergeten, maar zal eenvoudig te vinden zijn).

haffiexan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 08:32

Ik heb de spaanse pas geleerd door met een zweepje in zijn holte te kietelen hij kan het nu geweldig hoog en ga beginnen met het lopen! wanneer hij zijn hoef ook maar klein beetje optild/weghaald omdat het kieteld zeg je meteen pas en stop je er koekjes in :Y) op een gegeven moment gaat hij het wijzen naar het been en het woord pas koppelen aan zijn hoef optillen en zal hij het steeds hoger doen.

Afbeelding

Afbeelding

hij kan ook twist, pion omgooien, kusje, buigen, schudden en dan de spaanse pas!
Succes!

zoetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 08:33

Kris schreef:
Rustig maar, niemand zegt dat ze een clicker MOET gebruiken. Imo is dit het makkelijkst, dus dat raad ik aan om te proberen.

Okee... ik ben weer rustig :D

Helaas wordt tegenwoordig een clicker als een soort van wondermiddel gezien. Als ik dát apparaatje maar heb dan doet mn paard het wel. Goed scholingswerk komt altijd neer op de persoon zelf en het samenspel met het paard.

Helaas krijg ik nog steeds telefoontjes van: Wat is het commando voor de spaanse pas? Dan zeg ik standaard: Kijk je paard strak in de ogen en zeg: Spaanse Pas!!! Bellen ze drie dagen later terug: HIJ DOET HET NIET?! 8-)
Dit soort oefeningen komen niet uit de lucht vallen. Het vergt een gedegen training, HOE is belangrijker dan WAARMEE. Als je wilt doet ie het op vertoon van een WC-borstel ook. (een schone dan hè.... ;) )
Laatst bijgewerkt door zoetjes op 19-08-09 08:36, in het totaal 1 keer bewerkt

zoetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 08:36

haffiexan schreef:
Ik heb de spaanse pas geleerd door met een zweepje in zijn holte te kietelen hij kan het nu geweldig hoog en ga beginnen met het lopen! wanneer hij zijn hoef ook maar klein beetje optild/weghaald omdat het kieteld zeg je meteen pas en stop je er koekjes in :Y) op een gegeven moment gaat hij het wijzen naar het been en het woord pas koppelen aan zijn hoef optillen en zal hij het steeds hoger doen.

Moderatoropmerking:
Een fotoquote is niet toegestaan. Deze is dus verwijderd.

hij kan ook twist, pion omgooien, kusje, buigen, schudden en dan de spaanse pas!
Succes!

Dit is dus geen spaanse pas. Dit is de beginfase nl. voetje geven.
Spaanse pas is tactmatig in stap de voorbenen opheffen en naar voren uitstrekken (werkelijk horizontaal)
direct gevolgd door het andere been waarbij de achterbenen meedoen.

Dit paard kan em ook niet doen vanuit deze positie, het lijf staat gedraaid, de rug weggedrukt, hals weggedraaid......
Pak een goede beginpositie, met een paard dat in balans en vierkant in zijn massa staat. Zodat het de gewichtsverplaatsing bij opheffing van het voorbeen ook goed kan opvangen.
Laatst bijgewerkt door zoetjes op 19-08-09 08:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 08:38

Heb je gelijk in Zoetjes. heb ook niet gezegd dat het daarmee gaat werken, geef alleen aan dat het kan ;)

Het kan idd met alles, zelfs zonder atributen. (Hoef je ook de wc borstel niet schoon te maken... ;) )

zoetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 08:41

Kris schreef:
Heb je gelijk in Zoetjes. heb ook niet gezegd dat het daarmee gaat werken, geef alleen aan dat het kan ;)

Het kan idd met alles, zelfs zonder atributen. (Hoef je ook de wc borstel niet schoon te maken... ;) )

Was de wc-borstel al in de bleek aan het zetten.......

haffiexan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 08:45

Dus zoals die foto van Arabesk daar word namelijk niks over gezegd? ik weet niet of jij een paard heb die in 1x zo de spaanse pas doet maar ik doe het rustig aan en verbeter het iedere keer zodat je uiteindelijk een goed resultaat krijgt.

zoetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 08:48

Bij die foto zie ik een matige chambette. Achterbenen staan niet goed in balans, het been mag meer horizontaal.
Schattig "truukje" maar verre van een spaanse pas.

nic35

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 13:09

zoetjes schreef:
Het maakt helemaal NIETS uit of je wel of geen clicker gebruikt. Het gaat erom hoe je een paard conditioneert op het commando dat jij hem wilt aanleren. Een clicker leert je paard de spaanse pas niet. JIJ echter wel.

In chronologische volgorde:

Leer je paard op stem voorwaarts te zijn, en halt te houden
Leer je paard op commando een voetje te geven
Leer paard een chambette te geven
Leer dit op commando zowel links als recht
Leer je paard de de polka pas ( chambette rechts , twee pasjes, chambette links, twee pasjes....etc)
Leer je paard de spaanse pas en misschien zelfs de spaanse draf.

Een spaanse pas is pas een spaanse pas als het paard tactmatig voor én achterbenen neerzet. Uitsluitend de voorbenen laten opheffen met zwaberende en niet tactmatig meebewegende achterbenen is GEEN spaanse pas! Maar eerder "mn paard doet maar wat"!

Geen clicker voor nodig! Geduld, eerlijkheid, duidelijkheid, een aai, een stukje wortel .....

Zoetjes, je hebt helemaal gelijk met bovenstaande!!
Misschien ook het vermelden waard: Belonen op het juiste moment is erg belangrijk! en dat kun je misschien beter eerst oefenen op een simpeler kunstje.
EN als je eraan begint... kunstje afmaken!! anders zou je met een paard overblijven dat te pas en te onpas een been naar voren gooit.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 13:16

Uitsluitend de voorbenen laten opheffen met zwaberende en niet tactmatig meebewegende achterbenen is GEEN spaanse pas! Maar eerder "mn paard doet maar wat"!

Het uitslaan van het voorbeen wanneer het paard stilstaat word de Jambette genoemd :)
Het is een vrij eenvoudig kunstje om aan te leren, vooral belonen op de juiste tijd is erg
belangrijk. Heb onder de naam 'AlwaysHorseLove' een filmpje op Youtube staan over 't
aanleren van de Jambette, hoe wij 't gedaan hebben ;) Hopelijk heb je d'r iets aan!

De Jambette (zijn achterbeen was net nog iets omhoog :z ) http://i302.photobucket.com/albums/nn97 ... /217-1.jpg
De Spaanse Pas (Dit ben ik nog aan 't verbeteren, het mag wat krachtiger/hoger maar ik vind dat hij het al geweldig doet! :j ): http://i302.photobucket.com/albums/nn97 ... /159-2.jpg

Je kunt het uit vrij veel verschillende manieren leren! :)

Billy12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-09 13:30

Oh wat ziet dat er gaaf uit NHevaVD! echt super mooie foto's :D
maar eer mijn paard dat kan ben ik een half jaar verder???

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 13:36

jumpgirl schreef:
Oh wat ziet dat er gaaf uit NHevaVD! echt super mooie foto's :D
maar eer mijn paard dat kan ben ik een half jaar verder???

Nee hoor, Shilas heeft de Jambette in een middagje geleerd, de Spaanse Pas heeft meer tijd
gekost. Ieder paard heeft zijn eigen leertempo, de één heeel snel, de ander rustiger. Het is
vooral zelf handig dat jij de kennis hebt en dat jij weet hoe of wat, zodat je zekerheid overstraalt
op je paard! :j Ik zal je even in een bericht een handige site sturen!

Billy12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-09 14:00

ik heb alleen een probleem denk ik... mijn paard is bang voor de zweep....als sinds ik m heb vind ie zwepen een beetje eng

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 19:39

jumpgirl schreef:
ik heb alleen een probleem denk ik... mijn paard is bang voor de zweep....als sinds ik m heb vind ie zwepen een beetje eng

Het is ook niet de bedoeling om meteen een zweep erbij te pakken, je kunt er dan van opaan gaan dat 'ie
niet reageert ;) Probeer bijv. eerst 't been omhoog te krijgen, bijv: tegen zijn schouder aanduwen en 't been
helpen omhoog te komen met je hand. Shilas heeft 't geleerd doordat er vliegen op zijn been zaten (ahah, zijn
die beesten nog ergens goed voor! *D ) en toen meteen gewezen en BEEN gezegd. Flip schraapte altijd voor
het eten dus heb ik hem het vanuit daar aangeleerd. Nooit problemen mee gehad :j

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 18:22

-> GVL