vd -> blijf' probleempje!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NicoleHorses

vd -> blijf' probleempje!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 15:32

hoihoi. ik doe sinds een paar dagen serieus aan vd met mijn e ponytje :)
we zijn bezig met de basis wat die erg goed oppakt! wel zijn we tegen wat probleempjes aangelopen:

hij vind blijven erg lastig. dan zeg ik blijf. loop ik weg. en dan kijkt ie ineens de andere kant op en is ie dus afgeleid. dan mag tie wel 'blijven' hij is er dan niet bij en vind ik dus geen beloning waard, als ik dan zijn aandacht probeer te trekken, loopt ie (redelijk logisch) naar mij toe. zal dan ook echt niet weten hoe ik het anders op moet lossen :n

reacties zullen erg fijn zijn :j
liefs :+:.

Nickas

Re: vd -> blijf' probleempje!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 16:34

Geef je commando, loop naar zijn schouder terwijl je met je hand contact houdt (mee laten glijden over de hals) en loop weer terug naar z'n hoofd. Niet bewogen? Belonen.
Ga zo steeds verder tot je bij z'n kont kan komen, en later dat je er omheen kunt lopen.
Doe het daarna zonder contact te houden, dus eerst weer naar de hals en weer terug, dan weer uitbreiden tot rondje er omheen.
En dan, langzaam aan, steeds iets meer afstand nemen.
De continuiteit zit in het begin in het rondje dat jij loopt. Je paard weet dat hij moet blijven staan en dat jij steeds weer bij hem terugkomt.
Ik kon uiteindelijk de hele bak 3x rondlopen en m'n verzorgpaard bleef braaf staan ;)

Als zijn aandacht weg ebt is dat op zich niet erg. Als hij maar pas van zijn plaats komt als jij aangeeft dat dat weer mag. Mijn verzorgpaard bleef ook niet 3 rondjes geinteresseerd naar me kijken hoor ;) Maar staan bleef ie wel!

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 16:37

Heel interressant, even volgen!

Maar waarom geef je hem die beloning niet? Dan denkt ie miss de volgende x van: hé ik moet opletten want dan krijg ik iets lekkers.

;)

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 17:40

@Nickas. bedankt! :)

@ Royen. ik gaf hem zijn beloning niet omdat ik het gevoel had dat hij niet op zat te letten. dan weet ie amper waarvoor die de beloning kreeg en denkt ie dat ie ' het zomaar kan krijgen ' maar daar zit ok wat in natuurlijk! :)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 17:46

Als hij doet wat hij moet doen (stilstaan en blijven) dan is dat toch een beloning waard? Dat hij de andere kant op kijkt wil niet zeggen dat hij niet op je let. Een paard is geen hond die zijn leider trouw (met de ogen) volgt. Een paard is een paard, en naar je blijven kijken als jij niets doet(ook geen beloning geeft) is niet zijn ding. Als je wel een voedselbeloning geeft zal hij langer naar je kijken, let maar op. Hij zal ook eerder geneigd zijn van zijn plek te komen :D

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 17:48

Ik oefen dit met Mone ook wel eens, en meestal is ze dan wel op mij gefocust omdat ik soms brokjes heb. Maar als ze even wegkijkt, en ze is wel met mij bezig nog, dan beloon ik haar wel. Een paard is een vluchtdier en zal zich minder snel van de omgeving afsluiten als bijvoorbeeld een hond. Ze blijven gewoon altijd alert op wat er om hen heen gebeurd. Maar dat wil niet zeggen dat hij jou negeert of met zijn hoofd niet bij jou is oid.

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 17:49

@HippoLogic. jaja, maar hij zat gewoon de andere kant op te kijken helemaal op zich heen ofzo. maar goed. bedankt :)
@ Eilleen333 bedankt :) :)

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 21:15

ik zou gewoon eens proberen om toch de beloning te geven, miss werkt het miss niet maar dan heb je het ni ieder geval geprobeert!

Groetjes

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 22:04

dankje :)

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 22:09

In feite doet ie wat je vraagt toch?
Dat is hardstikke goed juist!
Je vraagt dat hij stilstaat en dat doet hij.

Daar hoeft 'ie in feite ook niet voor op (jou) te letten,
want dat is vrij makkelijk :+

Ik zou als ie mooi blijft staan (ook al let ie niet op jou) gewoon belonen,
anders krijg je een paard dat er geen barst van snapt :+

eversdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 22:53

Je bent pas een paar dagen bezeg begrijp ik, gewoon volhouden dus! Dit soort dingen heeft tijd nodig, succes!

haffiexan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 09:20

Dat doet tie van mij ook. Gewoon negeren. Hij staat stil dus dat er eerst goed inkrijgen. Wanneer hij weet stil is stil zal hij ook stil blijven staan wanneer je wegloopt. Loop eerst kleinere afstanden weg en breid het zo uit tot verder weg.

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-09 20:53

bedankt allemaal! :)

debbie1012

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 10:42

Ik heb nog een toevoeging..

je moet de dingen die je vraagt net zoals de afstand opbouwen..
Dus eerst dat ie stil staat en alle kanten op mag kijken en als hij/zij dat goed begrijpt pas op extra dingen zoals het hoofd stilhouden en of/naar je kijken..

Dus nu is stilstaan en je geen aandacht geven goed (want hij staat stil) en over een paar keer trainen leg je de lat iets hoger..