Tips ivm longeren zijn welkom...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

WikiMien

Tips ivm longeren zijn welkom...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 16:11

Hallo,

De titel spreekt voor zich... :+

Zit namelijk met een 'klein' probleempje:

M'n paardje komt tijdens het longeren continu naar me toe.
Hoeveel ik ook probeer ze op de cirkel te krijgen, het lukt écht niet... Ze plakt gewoon aan me!
Sinds vorige week heb ik het geprobeerd met een longeerzweepje, maar wanneer ik dat bovenhaal
slaat ze helemaal tilt, met als gevolg... bokken, rennen,...

Alle tips zijn welkom!!

x_Ladylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 16:27

Dit had ik ook in het begin met me pony.
Ik was haar aan het longeren maar na 1 rondje had madame er geen zin meer in en kwam ook elke keer naar me toe. Ook met de zweep had ik hetzelfde probleem. Wel heb ik wat tips wat bij mij gewerkt heeft. Laat iemand er is naast lopen als je aan het longeren bent. Of longeer hem gewoon en geef het signaal dat hij/zij naar je toe mag komen en beloon hem/haar goed! (probeer hem/haar na je toe te laten komen als het nog goed gaat, dus je moet hem/haar voor zijn.) Als je dit vaak doet & het goed doet moet het werken. Mij heeft dit echt enorm geholpen. :D succes!

Nickas

Re: Tips ivm longeren zijn welkom...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 20:13

Ga door met de longeerzweep gebruiken. In het begin achter je, daarna naast je, uiteindelijk gewoon voor je op de plaats waar het hoort. En eerst gewoon dat zij los in de bak loopt en jij rustig rondwandelt, zonder aandacht aan haar te besteden, opbouwend naar het echte longeren...
Als ze gaat rennen, laat haar maar lopen. Verplaats niet je zweep, maar hou hem gewoon op de plek waar je hem al had. Ze stopt vanzelf een keer met rennen en ontdekt uiteindelijk ook dat die zweep 'niets doet'.
Eerst desensiliberen, dan weer aan de gang met longeren! Als ze naar je toekomt kan je met de zweep richting haar schouder om haar weer naar buiten de drijven. Maar dat kan alleen als ze niet bang is voor de zweep, dus oefenen, oefenen, oefenen!

lirote

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 10:33

maak je zelf groot als hij op je afkomt
ga niet een stap naar achter maar juist naar voren en laat hem als hij toch bij je is enkele passen achterwaarts maken
zo stel jij je als leider op op een gegeven moment hoef je je alleen maar groot te maken gaat hij van je af en klein te mken om hem naar je toe te laten komen

lirote

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 10:34

ps sommige hebben snoepjes in de zak dat ruiken ze en zijj dan ook geneigd om er steeds weer heen te willen

haffiexan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 08:18

Myn paard deed dit ook. Pak je longeerzweep en wijs naar haar kont of schouder. Mijn paard is best voorzichtig als het om een zweep gaat dus misschien werkt het bij jou ook. Ook slinger ik een beetje met het longeertouw om hem weg te houden. Succes!

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 08:24

ga ook buiten het longeren om eens wandelen met de zweep, gewoon alleen meenemen, niks mee doen..
Als je aan het poetsen bent, leg hem dan naast haar op de grond, pak hem eens op, en als ze het toe staat aai haar dan met de zweep, laat haar merken dat ze er niet bang van hoeft te zijn

xSannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 10:52

Als dat van de longeerzweep niet werkt
kan je het beste beginnen met dubbelle lijnen, hiervoor moet je wel een singel met ringentjes hebben een een dubbelle lijn, zijn bijna overal verkrijgbaar.
Die maak je vast aan zn bit ringen en dan door een ringentje, je kan zelf kiezen in welke. hoe lager het ringentje hoe beter de aanleuning, maar daar ging het niet om dus kan je hem best vrij boven op doen. Aan de buitenkant doe je dit ook en doe je hem achter zijn/haar kont langs. De ringentjes moeten wel op de zelfde hoogte zitten aan beide kanten!
Dan wanneer je naar achterloopt en ze meteen naar binnen komt dan trek of geef je meteen weerstand aan het touw die achter de kont aan zit.
Dit werkt hetzelfde als teugels als jij met je teugel aangeeft dat je naar links wilt dan ga je ook naar links. In dit geval is het dus dat je geen beenhulpen hebt dus dat je alles om die kant moet doen, dan is het gewoon een kwestie van het steeds te corrigeren en als dat na een tijdje goed gaat dan kan je proberen met de gewone longeerlijn en ik denk dat het dan al een stuk beter gaat

naffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 10:58

Ik zet altijd een rondje af. Dan heeft mijn paard al aanleuning aan de buitenkant. Wanneer hij teveel naar binnen valt, dan kan je een balkje neerleggen en daar laat je hem dan omheen lopen. Bij longeren moet je zorgen dat je voldoende verbinding hebt met de mond via de longeerlijn en de zweep geeft aanwijzingen. Je moet dus leren aan je paard dat er niet mee gestraft wordt. Als je paard bang is voor de zweep, hou hem dan vast in je hand maar leg de punt op de grond. Maak ook gebruik van je stem. Als ik een hulp geef met de zweep, zeg ik er zachtjes bij, naar buiten.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 04:06

Nickas schreef:
Ga door met de longeerzweep gebruiken. In het begin achter je, daarna naast je, uiteindelijk gewoon voor je op de plaats waar het hoort. En eerst gewoon dat zij los in de bak loopt en jij rustig rondwandelt, zonder aandacht aan haar te besteden, opbouwend naar het echte longeren...
Als ze gaat rennen, laat haar maar lopen. Verplaats niet je zweep, maar hou hem gewoon op de plek waar je hem al had. Ze stopt vanzelf een keer met rennen en ontdekt uiteindelijk ook dat die zweep 'niets doet'.
Eerst desensiliberen, dan weer aan de gang met longeren! Als ze naar je toekomt kan je met de zweep richting haar schouder om haar weer naar buiten de drijven. Maar dat kan alleen als ze niet bang is voor de zweep, dus oefenen, oefenen, oefenen!

Hier sluit ik me helemaal bij aan.
De zweep is een heel mooi hulpmiddel bij het longeren (verlengstuk van je arm) en daarom moet je paard leren dat het niks eng is.
Wanneer je paard daar aan gewend is, zal het een stuk makkelijker zijn om haar bij je vandaan te houden.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 16:53

Zodra ze ophoud met rennen, meteen de zweep bij haar weghalen. niet de zweep weghalen als ze wegrent want dan leert ze dus dat de zweep verdwijnt als zij er voor weg rent.

Daarnaast is het misschien handig om iemand anders met haar rond te laten lopen terwijl jij in het midden staat en telkens minder haar vast laten houden totdat ze het zelf kan.

fenna2324

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 20:38

Je zou het kunnen proberen met een spring zweepje of dressuur zweepje, en dan wat kleinere rondjes maken en beginnen met alleen stap en draf. Als een paard te dicht bij mij komt maar ik met de zweep altijd een beweging naar zijn hoofd. Het klinkt misschien heel zielig maar je hoeft hem niet te raken alleen aan te geven dat hij 'weg' moet.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 22:11

je moet het paard in zo een geval als hierboven beschreven is echt niet raken bij het hoofd. Raak je hem wel, dan lijkt het mij dat het dier snel kopschuw zal worden.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 13:38

Inderdaad moet je zorgen dat je je paard niet raakt met de zweep, wijzen kan wel!
Je kunt ook met een 2e persoon werken.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 13:41

Ik ben begonnen met mijn pony met een klein springzweepje, hij was er panisch voor dus vandaar. Toen een dressuurzweep, en een halve longeerzweep en nu gewoon een normale. Ook kan je je pony met je ogen en lichaamstaal wegsturen, je rug recht maken, en naar zijn buik kijken. Als hij mag komen je rug bol maken. veel succes ermee!

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 14:56

Ik zou ipv hulp naar het hoofd een hulp naar de schouder maken. Zo voorkom je dat hij kopschuw word en onder het zadel stuur je toch ook de schouders van je paard ipv het hoofd. Je paard kan namelijk doorleuk de andere kant opkijken terwijl zijn lichaam wel bij je komt.