paard negeert 1 bepaalde stemhulp

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bakkabouter

paard negeert 1 bepaalde stemhulp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-09 13:09

Even wat voorgeschiedenis ter verduidelijking. Mijn paardje is nooit echt vaak gelongeerd geweest, en we hebben onze portie problemen inmiddels wel gehad. Van een longeerzweep is ze echt oprecht bang, en zelfs een keertje zwiepen met het uiteinde van de longe was genoeg om een paniekreactie te veroorzaken. Op zich hoefde dat geen probleem te zijn, aangezien ze heel goed reageerde op mijn stemhulpen, en uit zichzelf voorwaarts genoeg was, zodat ik niet hoefde te drijven. Toch was longeren voor ons allebei een enorme bron van spanning, daarom dat we dit eigenlijk amper deden (1X per 2-3 weken, als mijn instructrice kwam. We longeerde dan een kwartiertje voor, tijdens of na de les).

Mijn paard heeft ondertussen door omstandigheden 6 maanden op de weide staan niks doen (drachtig, dachten we, maar dat bleek helaas niet zo te zijn), en nu zijn we sinds 2 weken rustig bezig het werk weer op te pakken. Mijn zadel past niet meer, dus we doen nu stapritjes zonder zadel, en jawel: longeren.
Ik heb met een hoop prikpaaltjes en lint een longeercircel gebouwd op de weide, omdat dit toch net wat gemakkelijker is, en ik niet de hele weide doorgesleept word als ze even niet op haar gemak is. We longeren nu ook zonder longe of zweep, ik heb enkel een halstertouw vast om een keer mee te zwaaien als dat nodig is.
Ik wissel een beetje af, ofwel longeer ik op enkel op stemhulpen (en af en toe wat versterking als dat nodig is), ofwel doe ik het enkel op lichaamstaal, beetje grondwerken dus.

Nu ons probleem: Op de rechterhand gaat alles perfect, maar op linkerhand wil ze niet van draf naar stap. Alle andere overgangen gaan perfect en met de draf-stap overgang op rechterhand is er ook niks mis. Mijn stemcommando negeert ze volledig, of ze gaat er zelfs sneller door lopen. Mijn stemcommando is echt EXACT hetzelfde, altijd, welke overgang en op welke hand die ik ook maak. Ik heb het aan mensen die ernaast stonden gevraagd, heb er zelfs een stemrecordertje bijgehaald, en er is echt geen verschil te horen.
Als ik op rechterhand zonder stemcommando haar wil laten stappen, dan verlaag ik gewoon de 'druk' die ik uitoefen op het drijfpunt, en dan gaat ze vanzelf stappen; ofwel aan een stevig tempo als ik dat wil, ofwel lekker uitstappen. Op linkerhand blijft ze gewoon doorgaan, ookal ga ik op de grond zitten om heel duidelijk te zijn dat ik echt niet meer drijf. Ze stopt pas met draven als
- ik uit de longeercircel ga, dan gaat ze nog 2 rondjes door, en dan stopt ze
- ik haar via het commando 'om' de andere hand laat nemen, en dan kan ik haar meteen naar stap laten gaan
- ik haar laat galopperen (maar dat is dus ook niet wat ik wil)

Nu vraag ik me af waaraan dit kan liggen, en vooral ook wat ik eraan kan doen...

orienta

Re: paard negeert 1 bepaalde stemhulp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 13:13

onbewust straal je dan toch wat anders uit met je lichaamsstaal
wat ook wel eens kan helpen is van het paard wegkijken als je je stemhulp geeft,

dit heeft bij een jong paard bij mij ook heel goed geholpen.

Heb je dat weleens geprobeerd?

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-09 13:15

Ik heb wel geprobeerd om naar de grond te kijken tijdens mijn stemhulp, maar volledig de andere kant op niet. Maakt dat een verschil? Ik kan het iig vanavond een keer proberen :)

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 13:18

kan wel helpen ja

dat paard is ook heel bang voor de zweep en dingen
als ik me een beetje van haar afdraai dan gaat ze wel terug naar stap op me hulp.
nu is het trouwens compleet over en doet ie het gewoon normaal

verder zou ik gewoon heel veel oefenen en veel geduld hebben
als die dan toch wel naar stap gaat op die moeilijke kant meteen het commando erbij gebruiken dan.

het is lastig ik weet het

longeer je haar met hoofdstel?
misschien een keer aan de longe erop en die moeilijke kant oefenen? degene vanaf de grond het commando laten geven doet ie het niet ruiter terug naar stap zetten.

denk niet zo zeer dat het onwil is van je paard.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 13:20

En als je op lichaamstaal alleen die overgang vraagt lukt het dan wel?

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-09 13:21

tamary schreef:
En als je op lichaamstaal alleen die overgang vraagt lukt het dan wel?

Op rechterhand perfect, op linkerhand absoluut niet. Ook de combi van lichaamstaal en stemhulp haalt niks uit op linkerhand.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-09 13:23

orienta schreef:
kan wel helpen ja

dat paard is ook heel bang voor de zweep en dingen
als ik me een beetje van haar afdraai dan gaat ze wel terug naar stap op me hulp.
nu is het trouwens compleet over en doet ie het gewoon normaal

verder zou ik gewoon heel veel oefenen en veel geduld hebben
als die dan toch wel naar stap gaat op die moeilijke kant meteen het commando erbij gebruiken dan.

het is lastig ik weet het

longeer je haar met hoofdstel?
misschien een keer aan de longe erop en die moeilijke kant oefenen? degene vanaf de grond het commando laten geven doet ie het niet ruiter terug naar stap zetten.

denk niet zo zeer dat het onwil is van je paard.

Ik ben er van overtuigd dat het géén onwil is, het moet iets anders zijn, maar verder geen idee wat...

Ik longeer soms met hoofdstel, soms met halster, soms gewoon zonder iets, er zit niet echt een systeem in. Als dit probleem opgelost is, wil ik mijn pessoa weer eens bovenhalen (en dan uiteraard met hoofdstel), maar dat lijkt me nu nog geen goed idee.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 13:24

nee dat zou ik ook niet doen als ik jou was
maar ja hoop dat je wat aan me tips heb ;)

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 18:52

misschien sta je onbewust zelf als je linksom longeerd wat verder naar rechts, in dat geval geef je aan dat ze door moet lopen met je lichaamshouding.. als jij wat meer naar links loopt, en dus wat voor haar voorhand gaat lopen, wat doet ze dan???

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-09 21:33

stoer schreef:
misschien sta je onbewust zelf als je linksom longeerd wat verder naar rechts, in dat geval geef je aan dat ze door moet lopen met je lichaamshouding.. als jij wat meer naar links loopt, en dus wat voor haar voorhand gaat lopen, wat doet ze dan???

Ze gaat gewoon nog sneller lopen (van me weg dus), op de andere hand doet ze het niet. Als ik nog meer naar haar schouder toeloop draait ze om en gaat ze rustig in stap de andere kant uit...

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 21:35

Dan zou ik er toch eerst een longe aanknopen.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 21:38

Het is echt oefenen met je lichaamshouding.

Eerst doe je eens helemaal niets, je laat je schouders hangen, zakt een beetje in elkaar, en haalt alle 'druk' weg. Helpt dat niet, dan loop je langzaam béétje in elkaar gedoken achteruit, van haar weg. Helpt dat ook niet, dan loop je vanuit die achteruitpositie heel voorzichtig naar haar voorhand en je heft je rechterhand op. Dat laatste moet je goed doseren! Draait ze om: dan is haar reaktie perfect! Alleen geeft ze dan teveel reaktie. Dan moet jij NOG beter doseren.

Als je dit longeren met lichaamstaal wilt uitbouwen (en het is echt leuk) kan ik je het boek 'loswerken' van emiel voest aanraden. Dan wordt je je veel bewuster van je lichaamstaal en dat helpt enorm.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 21:50

heb je me tips nog uitgeprobeerd?