Lammert Haanstra is god niet.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bonita_Bon

Lammert Haanstra is god niet.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-09 13:36

Met alle respect, want ik vind het een prima paardenman. Ik heb ik het verleden ook een hoop van hem opgestoken en meerdere clinics van hem bezocht. MAARRRR, in bijna alle longeertopics word zijn naam genoemt. En dan wel op een manier dat Lammert Haanstra gelijk staat aan 'de alwetende'. Zijn methodes werken niet altijd, niet bij ieder paard.. Vind ik.
"Nee maar Lammert haanstra zegt" en dan is iedereen uitgepraat. Want dan is het zo.
Ligt dat eraan dat er geen andere 'grootheid' is opgestaan in de 'longeerwereld'? Of omdat hij wel altijd gelijk heeft?
Als Anky de enige dressuurruiter zou zijn, zouden we dan nu allemaal aan de rollkur gaan?

Anoniem

Re: Lammert Haanstra is god niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 13:41

In de longeertopics kan bijna iedereen nog wel het één en ander van Lammert Haanstra leren.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 13:44

Ik denk niet dat het aan Lammert ligt maar aan de mensen die hem hoog hebben staan. Na het lezen van zijn boeken, of het zien van zijn video's of kijken bij clinics wil niet zeggen dat jij kunt wat hij kan. Hij zal ook zeggen dat niet elk paard hetzelfde is en daardoor ze allemaal op dezelfde manier behandellen.

Ik denk dat mensen zich in de oren moeten knopen dat geen enkele methode werkt voor elk paard en dat je na het lezen van een boek nog niet weet wat je doet. Werken met dieren doe je met gevoel, daarna met kennis.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-09 13:50

"bijna iedereen" inderdaad. En soms wil ik buiten zijn boekje praten maar dat kan niet. Want LH zegt dat je zonder zweep niet correct kan longeren. Staat in zijn boek en in de LH-agenda en op de LH-website!
Wat nou als ik dat al jaren doe met mijn merrie? Zo rij ik haar ook graag zonder sporen of zweep en echt die achterhand krijg ik er wel bij, ook met longeren! Maar dat schijnt absoluut onmogelijk te zijn, zegt LH.
Ik herhaal, ook ik heb genoeg van hem opgestoken maar heb ook zo mijn 'maar'-en.
Een grote grap vind ik de dubbele longeerlijn van LH (kost-hoop-centjes-maar-dan-heb-je-ook-at-zou-je-denken), die kun je alleen gebruiken als je ook de LH longeersingel koopt (a heelveelcentjes).... dat geeft al aardig weer hoe de vork in de steel steekt...

Een monopoly in de longeerwereld... aan de ene kant zeg ik: chapeau aan de andere kant kan ik er niet blind in meegaan. zoals een gros van de mensen die met hem in aanraking komen. Hij heeft nou eenmaal een bepaalt soort charisma en dan ook nog de kennis (know-how) en materialen...

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 13:58

Je bent een zaken man of je bent geen zaken man, ik kan hem niet ongelijk geven een monepoly positie te nemen heel slim van hem want het verdient best goed lijkt me zo. Maar hoe "machtig' iemand is ligt niet aan de persoon zelf maar aan de mensen die hem volgen. Als niemand in zijn methode geloofd dan bestaat de methode binnen de kortste keren niet meer. Charme werkt ontzettend goed op mensen, het is wel vaker bewezen dat mensen niet echt veel zelf nadenken en zich meer laten vertellen, en als je weet hoe je hier mee moet omgaan je iedereen alles kan laten doen of denken.

Het is maar hoe zwaar je er eigelijk aan weegt, hoelang zal deze methode overleven? en waneer komt de volgende paardengoeroe? het is allemaal maar tijdelijk en ook zijn methode zal ter zijnertijd verdwijnen in de boekenkast om stof te vangen.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 14:04

Lammert Haanstra beschrijft volgensmij alle methoden om een paard "rond te slingeren"; zonder longe,
met longe en dubbele longe. Daarnaast legt hij veel verschillende methodes uit hoe en waarom een paard
bij te zetten. En natuurlijk promoot hij zijn eigen producten, zal jij denk ik ook doen als je je brood ermee
moest verdienen! Zijn longeersingel, ja rete duur... MAAR... iedereen heeft het over zadel dit, zadel dat.
En uiteindelijk ligt er een duur zadel van 1500,- op het (dan wel niet rugblesure herstellend) paard.
Bij een longeersingel kijkt niemand verder, huppa ding erom, touw eraan en gas. Ooit welleens naar de
ruggewervels gekeken onder de singel? Die liggen dus niet vrij. Een fatsoenlijk schoftje met wervelvrijheid
die zijn schaars te verkrijgen qua aanbieders.

Ik hou hem geen hand boven het hoofd en als er een nieuwe 'longeergoeroe' opstaat, dan zal ik zijn
werk ook zeker grondig lezen/bekijken evenals ik dat van lammert heb gedaan.

De text 'lammert zegt;....' word misschien (te)vaak gebruikt omdat hij de enige goeroe is de longeerwereld, toch?

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 16:46

Vertel eens: waar komt dit gevoel vandaan? Wat was je ervaring, ondanks dat je zegt dat je clinics van hem hebt bezocht? Je topic-titel zegt wat over je gedachtegang maar ik vraag eerst maar even verder.... ;)

Bonita_Bon schreef:
Met alle respect, want ik vind het een prima paardenman. Ik heb ik het verleden ook een hoop van hem opgestoken en meerdere clinics van hem bezocht. MAARRRR, in bijna alle longeertopics word zijn naam genoemt. En dan wel op een manier dat Lammert Haanstra gelijk staat aan 'de alwetende'. Zijn methodes werken niet altijd, niet bij ieder paard.. Vind ik.
"Nee maar Lammert haanstra zegt" en dan is iedereen uitgepraat. Want dan is het zo.
Ligt dat eraan dat er geen andere 'grootheid' is opgestaan in de 'longeerwereld'? Of omdat hij wel altijd gelijk heeft?
Als Anky de enige dressuurruiter zou zijn, zouden we dan nu allemaal aan de rollkur gaan?

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-09 23:07

Waar dit topic vandaan komt? Uit mijn ietwat gepikeerde brein ;-)
Ik zie Lammert Haanstra als een autoriteit op het gebied van longeren, ik respecteer hem en heb al meerdere keren erkent dat hij hele juiste snaren raakt.
Maar het feit blijft dat ik met de beste man word doodgegooit, en er blijkbaar geen andere mening mag zijn dan die van hem. En dat komt niet zozeer van HEM uit, dat realiseer ik mij al te goed, maar het stoort wel.... enigzins (nee ik lig er niet wakker van en ben ook geen aanslagen aan het plannen).

Ik quote mezelf even: "Ligt dat eraan dat er geen andere 'grootheid' is opgestaan in de 'longeerwereld'? Of omdat hij altijd gelijk heeft?" einde quote.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 23:15

voor andere mensen in de longeerwereld moet je gewoon iets beter zoeken, ze zijn er heus wel. Zo longeer ik ook maar al te graag zonder zweep... om maar 1 van de dingen te noemen die niet in zijn straatje passen

Janice_T88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 09:18

ze zijn er wel inderdaad maar ieder zijn mening ja

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 10:46

mystery1980 schreef:
voor andere mensen in de longeerwereld moet je gewoon iets beter zoeken, ze zijn er heus wel. Zo longeer ik ook maar al te graag zonder zweep... om maar 1 van de dingen te noemen die niet in zijn straatje passen

Nee DAT weet ik wel. Maar je komt in artikelen in de bit, hoefslag paardensport altijd maar LH tegen... Clinics? LH! Horse event? LH!
In vakliteratuur komt hij terug en zelfs in de penny (ik ben trouw lezeres ;-), haha, nee op de vereniging gerbuiken ze stukjes uit de penny voor in het clubblad en wie zie ik voorbij komen?)! En nog 1 maal, ik ben er niet 'kwaad' over; het verwonderd me. En in het geval van bokt en de longeertopics stoort het me een beetje...

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 15:24

Tsja, gewoon goeroes inderdaad...
En geef hem eens ongelijk, hij zal er goed van leven...

Het is toch hetzelfde verschijnsel als dat wat je bij nh (klassieke dressuur, enz...) vaak ziet...

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 09:53

Bonita_Bon schreef:
Een grote grap vind ik de dubbele longeerlijn van LH (kost-hoop-centjes-maar-dan-heb-je-ook-at-zou-je-denken), die kun je alleen gebruiken als je ook de LH longeersingel koopt (a heelveelcentjes)....

Hoe kom je daar nou weer bij :? Ik heb al jaren zo'n lijn en gebruik 'm meerdere keren per week (prima ding!), maar die singel heb ik nog nooit gemist.

Zoals met alle "goeroes", pik er van mee wat je past, maar blijf ook vooral zelf nadenken. Erger je niet, maar verwonder je slechts ;)

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-09 15:23

Zoals je in een eerdere post van mij kon lezen, ik ben er niet 'kwaad' over het verondert me meer...
Hoe ik daarbij kom? Vriendin heeft die lijnen gekocht, die 2 in 1, voor dubbele longe. Maar omdat ze aan elkaar vast zitten, verbonden zeg maar, kan de lijn alleen met gespen eerst door de ogen van de longeersingel. Haar singel van Harry's horse was geen succes (paste er niet doorheen), mijn kieffersingel was geen optie (paste er niet doorheen) en de 2 merkloze die bij haar stalgenoten lagen pasten niet en ikhad nog een oude pagony liggen maar paste ook niet. Vandaar.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 15:51

Als je ze er doorheen wilt rijgen ben je ook wel een beetje onhandig bezig natuurlijk, er zitten niet voor niks klipjes aan de katrolletjes ;)

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-09 15:52

okee, we hebben het niet over dezelfde! Haha, deze lijn zitten geen katrolletjes aan!

Ment

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 15:59

Bonita_Bon schreef:
Zoals je in een eerdere post van mij kon lezen, ik ben er niet 'kwaad' over het verondert me meer...
Hoe ik daarbij kom? Vriendin heeft die lijnen gekocht, die 2 in 1, voor dubbele longe. Maar omdat ze aan elkaar vast zitten, verbonden zeg maar, kan de lijn alleen met gespen eerst door de ogen van de longeersingel. Haar singel van Harry's horse was geen succes (paste er niet doorheen), mijn kieffersingel was geen optie (paste er niet doorheen) en de 2 merkloze die bij haar stalgenoten lagen pasten niet en ikhad nog een oude pagony liggen maar paste ook niet. Vandaar.

Hmm door de ringen van mijn neopreen longeersingel passen de gespen van de dubbele lijnen van LH prima hoor 8-).

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-09 16:02

1 van de merkloze is van neopreen gemaakt, maar die past echt niet! Misschien hebben wij een rare variant?

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 16:06

Of niet goed opgelet tijdens het kijken van de DVD/lezen van 't boek/al die clinics _O-

Geen enkel probleem:

Afbeelding

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 16:16

ik krijg mijn longeerlijnen ook prima door me gewone longeersingel. ik heb ze ook dubbele lijnen van longstra. Alleen lukt het me niet om ideaal te longeren. Me paard gaat behorlijk hangen in de dubbele longe.

maar dat ligt waarschijnlijk aan mij haha

mrs_ed

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 16:23

ik heb ook nergens last van. Sterker nog, na wat zoekwerk heb ik een rip-off kunnen scoren voor de helft van het geld waar het ook prima mee gaat.
Maar ja, eerlijk is dan toch eerlijk: de schoftjes zijn inderdaad net niet hoog genoeg om de ruggewervel helemaal vrij te laten. Ik doe er dan ook altijd een dik bontje onder.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-09 22:09

Margreet schreef:
Of niet goed opgelet tijdens het kijken van de DVD/lezen van 't boek/al die clinics _O-

Geen enkel probleem:

Afbeelding

Leuk... sarcasme ;-)
Ik kan geen foto's uploaden maar dat is niet de lijn waar ik het over heb. Maar nu gaan we het onderwerp voorbij :D
(dus zolang ik niet kan laten zien over welke lijn ik het heb, lezen we maar even over die opmerking heen goed?)

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 09:00

Ben benieuwd over welke longeerlijn jij het dan hebt. Ik ken ook alleen maar de dubbele longe van de foto, al dan niet met catrollen eraan.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 10:45

Ik heb overigens wel de touwtjes vervangen door langere. Niet dat ze niet goed zijn voor een normaal paard, maar paard is niet normaal :+

Wegbenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 17:29

Bonita_Bon schreef:

Sluit ik me helemaal bij aan, ben een tijd geleden naar zijn clinic geweest (opzich heel leerzaam) en vind overigens ook dat die man onwijs vol van zichzelf is. Er werd een slechte mogelijkheid gegeven om vragen te stellen en als iemand dan wat vroeg antwoorde hij: Dat is zo omdat ik het zeg...NOu dan heb ik alweer genoeg gehad van Lammert Haanstra.